Det går unna med «Evoy1». Men produsenten har ikke hastverk med å sette offisiell verdensrekord. - Vi vet hva den er god for, sier administrerende direktør i Evoy, Leif Stavøstrand.Foto: Evoy
Det går unna med «Evoy1». Men produsenten har ikke hastverk med å sette offisiell verdensrekord. - Vi vet hva den er god for, sier administrerende direktør i Evoy, Leif Stavøstrand.Foto: Evoy
Det går unna med «Evoy1». Men produsenten har ikke hastverk med å sette offisiell verdensrekord. - Vi vet hva den er god for, sier administrerende direktør i Evoy, Leif Stavøstrand.Foto: Evoy

Evoy starter serieproduksjon av elektrisk fremdriftssystem til arbeidsbåter

Selskapet har utvidet staben, og flytter inn i nye lokaler i Florø.

I produksjonslokalene skal bedriften montere og gjøre videre test av motorer. I andre kvartal starter produksjon av elektriske fremdriftssystemer for arbeidsbåter for fullt. Det opplyser er administrerende direktør i Evoy, Leif Stavøstrand, til Tekfisk.

zoomLeif Stavøstrand, daglig leder og gründer i Evoy.
Leif Stavøstrand, daglig leder og gründer i Evoy.

Oppdretteren er kjernekunden for Evoy, med kortere reisedistanser ut til anleggene enn for eksempel fiskerne har til fiskefeltene. Elektrifiseringen av flåten støttes av Enova, og Evoy har allerede to slike avtaler i boks. 

Økonomi

Da Tekfisk snakket med Evoy i i september, var de på investorjakt. I skrivende stund har de nesten dekket inn de 20 millionene de ønsket inn. I oppstartsfasen fikk de også miljøteknologistøtte fra Innovasjon Norge.

zoomEvoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen. Her prøver gründer og daglig leder Leif Stavøstrand testbåten «Evoy 1».
Evoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen. Her prøver gründer og daglig leder Leif Stavøstrand testbåten «Evoy 1».

- Alle som har vært borti «hardware start-up» vet at det er tøft å få produktet ut på markedet og å få alt klart. Det er viktig for oss å få denne typen støtte, og ikke minst bekreftelsen på at vi er på vei, at flere ser det, at gründeren til Tekfisk da. 

Evoy er en familiebedrift som Leif Stavøstrand startet opp, sammen med faren Gunnar, da han forlot toppsjefstillingen på oljebasen i Florø.

Hør podkast med gründeren her:

Samarbeid med produsenter

Stavøstrand forteller at de har samarbeid med både sjarkprodusenten Tobias og med Helgeland plast. I Helgeland Plast sin arbeidsbåt Polarcirkel har Evoy sitt fremdriftssystem allerede rukket å sette uoffisiell fartsrekord for masseproduserte, elektriske båter. 

 Sammen med arbeids- og fritidsbåtprodusenten Skarsvåg har Evoy allerede har et tilbud ute til kunder.

- Systemet vårt kan settes i en hver type båt, og vi kan levere nøkkelferdige løsninger til alle produsenter. Stavøstrand forteller at de fleste løsningene er uten gir, men at motorene kan monteres med drev eller vannjet.

El-motorsystemet bruker eksisterende motorfester, og kan retro-monteres på eksisterende båter. 

- Det er jo ikke alle som vil kjøpe ny båt hele tiden, mener han.

zoomMotorsystemet til Evoy er enkelt og lett å tilpasse til forskjellige båttyper.
Motorsystemet til Evoy er enkelt og lett å tilpasse til forskjellige båttyper.

Test in situ

Lokalitetsleder Kristoffer Karstensen hos E. Karstensen Fiskeoppdrett var entusiastisk da Tekfisk snakket med ham i høst.

- Det var utrolig kjekt, og noe helt nytt. Det var veldig rart å kjøre fremover og ikke høre en lyd, ingen dieselmotor. Jeg skjønte ikke helt de første dagene at jeg kjørte en båt med batteri. 

Karstensen berømmer egenskapene, og er entusiastisk til å kutte dieselforbruket. 

zoomDet går unna når Evoy tester el-motoren på «Evoy1».
Det går unna når Evoy tester el-motoren på «Evoy1».

Uoffisiell verdensrekord for el-båter

Evoy satte i høst offisiell fartsrekord for serieprodusert el-båt, og planene er å gjøre den offisiell i mai 2020.

- Vi har ikke noe hastverk med det, det er ikke noe voldsomt poeng for oss, sier Stavøstrand.

- Vi vet hva den er god for.

Han forteller at de venter til været blir varmere, og til at tiden strekker til. 

Tiden bruker de godt i Evoy. I annet kvartal skal en ny utenbordsmotor testes. Den er i første omgang tiltenkt turistmarkedet.

Fremtiden for elektrifisering i fiskeriene

- Hvordan tenker dere fremtiden blir for fiskeri?

- Slik det er nå, så blir distansene ut til feltet for store i de fleste fiskeriene, sier Stavøstrand.

Han trekker frem leppefiskfisket som en mulig gruppe fartøy som kan elektrifiseres.

Mens mange del-elektrifiserer flåten med hybridløsninger, tror ikke Stavøstrand at Evoy kommer til å gå inn på det markedet med det første.

Opplever store entusiasme rundt motorsystemet

- Det er jysla gøy å møte kundene, og oppleve entusiasmen for produktet, sier Stavøstrand til Tekfisk. Han kikker litt inn i fremtiden, og spår at batterier om noen år nok vil få en helt annen driftstid og rekkevidde. Dette kan åpne opp også for fiskeriene. Evoy er åpne for andre energibærere, men driftskostnadene spiller inn. 

- I teorien kan vi levere løsninger med brenselceller på hydrogen, forteller han. 

Der er stor interesse for elektrifisering i markedet, forteller han. Overgang til strøm er Enova-støttet, og to slike avtaler er allerede landet frem mot produksjonsstart i andre kvartal i år. Og flere kan det bli. Stavøstrand sier at produksjonen er i rute så langt. 

Enova-støtte skaffer kunder

Enova-støtte, som skal lette overgangen til alternative kraftkilder, er ofte tidsbegrensede. Overgangsstøtte blir gjerne kuttet når andelen kommer over 50 prosent.

- Er det et stykke frem til dette for oppdrettsflåten?

- Vi har noen tusen båter før vi kommer så langt, ler Stavøstrand. 

Han mener at støtten kommer til å vare en stund. 

- Vi må bare holde tungen beint i munnen og gønne på, sier han.

zoomLeif Stavøstrand, CEO i Evoy, ser lyst på fremtiden for el-motorer. 
Leif Stavøstrand, CEO i Evoy, ser lyst på fremtiden for el-motorer. 

( VILKÅR )

 
Del saken