Reder Lars Einar Sandtorv får ny, miljøvennlig motor montert på «Brennholm» i slutten av 2020. Drivstoff vil det også spare. Foto: Kjersti Sandvik
Reder Lars Einar Sandtorv får ny, miljøvennlig motor montert på «Brennholm» i slutten av 2020. Drivstoff vil det også spare. Foto: Kjersti Sandvik
Reder Lars Einar Sandtorv får ny, miljøvennlig motor montert på «Brennholm» i slutten av 2020. Drivstoff vil det også spare. Foto: Kjersti Sandvik

I år skal «Brennholm» få ny og kraftigere hovedmotor

- Alt skal være grønt, sier reder Lars Einar Sandtorv. I oktober i år skal 12 år gamle «Brennholm» få mer miljøvennlig hovedmaskin.

Nye krav til miljø og effektivitet er hovedgrunnen til at Caterpillar-motoren nå skal skiftes ut med en 300 hestkrefter større maskin fra Wärtsilä.

- Det har vært en meget god maskin, og vi har ikke hatt én dag ute av feltet på alle disse årene, forteller Sandtorv, som likevel ikke er helt fornøyd.

Ressurskrevende 

- Den holdt ikke alle kravene vi blir pålagt, og vi brukte for mye tid på å tilpasse driften til NOx-kravene. Det klarte den ikke å fordøye, utdyper han til Tekfisk. 

Da 75 meter lange «Brennholm» ble levert fra Karmøy i 2007, var den ikke forberedt for fremtidige krav om utslipp. Dette har vært en kontinuerlig utfordring for rederiet.

zoomSTORFANGST: ?I september tok «Brennholm» storeslem med 90 makrellstørjer i ett kast?. Litt av det nye styrhuset med gode sol- og utsynsforhold anes. 
STORFANGST: ?I september tok «Brennholm» storeslem med 90 makrellstørjer i ett kast?. Litt av det nye styrhuset med gode sol- og utsynsforhold anes. 

- «Brennholm» er rask fra før, det er ikke toppfarten vi tenker på, sier Sandtorv. 

Han trekker frem miljø, drivstoff og vedlikehold som viktige drivkrefter i dette store løftet.

I en pressemelding skriver rederiet at motorbyttet vil gjøre «Brennholm» både mer konkurransedyktig og ikke minst mer miljøvennlig.

Kutter drivstoff

Motoren, en ?Wärtsilä 32?, skal kutte drivstoffutgifter med opp til 13 prosent. Sammen med motoren blir en NOx-katalysator installert. I tillegg monteres også en generator for strøm om bord.

- Distriktet vi kommer fra er vel litt Wärtsilä-frelst, er det ikke det? spør Sandtorv retorisk på spørsmål om valg av motorleverandør.

- Det falt vel litt naturlig, poengterer han. 

Wärtsilä sin motoravdeling holder til på Rubbestadneset på Bømlo, der de overtok etter tradisjonsrike Wichmann Motorfabrikk AS. Både reder og «Brennholm» har tilholdssted på Hjellestad i Bergen, men Sandtorv er fra Austevoll - og båndene mot Bømlo er historisk sterke.

MAK og Cat

I 2007 stod det mellom MAK og Caterpillar, og det var vanskelig å få fatt i andre motorer. Caterpillar kunne levere raskest.

- Det var supplyskip-bransjen som bestemte hva som var mulig. Du hadde ikke noe valg på den tiden, forteller Sandtorv.

Den nye motoren skal håndtere en katalysator som lover å kunne kutte NOx-utslippene med 51 tonn, og fartøyet oppfyller dermed ?IMO Tier III?-standarden

CO2

- Det er vel CO2 som kommer på toppen nå, sier Sandtorv. 

Han forteller at der hadde grensen gått for den gamle motoren, selv om rederiet med møye har klart å holde den operativ i forhold til NOx.

zoomI FISKE: Kolmula pumpes om bord på «Brennholm».
I FISKE: Kolmula pumpes om bord på «Brennholm».

Ti uker ute av fiske krever motorbyttet, og rederen satser på å ha alle kvoter oppfisket til slutten av oktober. Den gamle maskinen blir solgt videre.

Dansk verft

Det er det danske verftet Orskov Yard som har fått jobben, og Sandtorv forteller om gode erfaringer med danskene.

- De er lette å samarbeide med, og mannskapet liker seg godt der nede, forteller han.

Da «Brennholm» i ?2017 fikk oppgradert og forhøyet styrhuset?, var det imidlertid Hirtshals Yard som gjorde jobben.

- Det var en oppgradering for å få en storstue om bord, forteller Sandtorv.

Tokt for HI

«Brennholm» har så sent som i fjor vært på tokt for Havforskningsinstituttet, og som ?«festivalbåt» under Arendalsuken?. Rederen forteller at ombyggingen delvis er gjort med tanke på oppdrag fra Havforskningsinstituttet, selv om han ikke prioriterer slike tokt.

- Det er ikke akkurat noe vi strekker oss etter, sier han.

- Det er en båt som er bygget for fremtiden. Det er kun hovedmotoren som byttes, avslutter reder Sandtorv muntert: Alt annet blir helt likt! 

( VILKÅR )
 
Del saken