Systemet «Fjord Hybrid» fra Fjord Maritime til bruk på fôrflåter. Systemet inneholder blant annet kontrollsystemer og batterier.Pressefoto
Systemet «Fjord Hybrid» fra Fjord Maritime til bruk på fôrflåter. Systemet inneholder blant annet kontrollsystemer og batterier.Pressefoto
Systemet «Fjord Hybrid» fra Fjord Maritime til bruk på fôrflåter. Systemet inneholder blant annet kontrollsystemer og batterier.Pressefoto

Nova Sea satser på grønn fôrdrift, og bestiller i tillegg to elektriske arbeidsbåter

Oppdrettsselskapet på Helgeland installerer hybriddrift på fire fôrflåter. Dermed er alle selskapets 23 fôrflåter enten tilknyttet kraftnettet eller på hydriddrift.

Det er selskapet Fjord Maritime som leverer hybridløsningene, opplyser Nova Sea i en pressemelding mandag. Systemet består av generatorer, batterier, elektriske motorer og kontrollsystem, som skal optimalisere og redusere bruken av dieselgeneratorene.

zoomAdministrerende direktør Tom Eirik Aasjord i Nova Sea.
Administrerende direktør Tom Eirik Aasjord i Nova Sea.

- I Nova Sea har vi alltid hatt sterkt fokus på miljø og miljøvennlig drift. Vi jobber hele tiden med å se utviklingsmulighetene og investere teknologi som fremmer miljø og driftseffektiviteten. Gevinstene ved Fjord Hybrid på fôrflåten er en betydelig reduksjon av drivstofforbruk, kraftig reduksjon av klimagassutslipp og et sunnere arbeidsmiljø for våre ansatte. Investering i hybriddrift er et av flere tiltak vi gjør for å redusere våre fotavtrykk, sier administrerende direktør Tom Eirik Aasjord i Nova Sea i meldingen.

Selskapet venter å spare rundt 150.000 liter diesel per år som følge av løsningen.

Fjord Maritime opplyser i pressemeldingen at det var årsskiftet var rundt 25 Fjord Hybrid-anlegg installeres langs hele kysten.

zoomArbeidsbåten «FollaWork 35 Electric» fra Folla Maritime er helelektrisk
Arbeidsbåten «FollaWork 35 Electric» fra Folla Maritime er helelektrisk

Har bestilt to nye båter

Nova Sea opplyser også at de har bestilt to nye elektriske arbeidsbåter av typen FollaWork 35 Electric fra Folla Maritime. Båtene skal leveres i juni og september 2020. De vil gå på batteri, og kunne lades både i kai og ved fôrflåtene.

- Vi tar merkostnadene knyttet til elektrifisering av båtene fordi vi har mulighet til det og fordi vi mener dette er viktig fremover for å redusere våre klimaavtrykk ytterligere sier Aasjord i meldingen.

I desember ble det kjent at Nova Sea sammen med flere transportører jobber med å flytte stadig mer transport fra vei til bane.

( VILKÅR )
 
Del saken