POLEN: «Jens Kristian» på slep fra verftet i Polen til Måløy i påvente av at det blir klart hvilket verft som får fullføre oppdraget her i landet.Foto: Privat
POLEN: «Jens Kristian» på slep fra verftet i Polen til Måløy i påvente av at det blir klart hvilket verft som får fullføre oppdraget her i landet.Foto: Privat
POLEN: «Jens Kristian» på slep fra verftet i Polen til Måløy i påvente av at det blir klart hvilket verft som får fullføre oppdraget her i landet.Foto: Privat

«Jens Kristian» gjøres ferdig i Norge etter verftkonkurs i Polen

Fiskebåten «Jens Kristian» fra Alta er kommet til Norge. Nå forhandles det om hvem som skal gjøre båten ferdig.

Båten ble nylig slept fra det konkursrammede polske verftet Poltramp Yard i Swinoujscie til Måløy. Etter det Fiskeribladet kjenner til er Stadyard et av de aktuelle verftene til å ferdiggjøre båten.

«Jens Kristian» på 48x9,5 meter skulle ha stått ferdig i februar i år. Nye forsinkelser førte til at båten skulle ha vært levert i sommer, men fremdriften har ikke gått som planlagt. De siste halvåret har verft og rederi vært i vanskelige forhandlinger om å få frigitt båten fra verftet for å få den fullført i Norge. 

zoomReder Sondre Kristoffersen
Reder Sondre Kristoffersen

Rederiformuen på spill

- Det var tøffe tak med hele rederiformuen satt på spill. Alternativet med å kjøre en lang rettssak mot verftet med 90 prosents sjansen til å vinne fram, var ikke fristende. Når vi fikk ut båten med kompensasjon i en kabal som blant annet omfattet en stor europeisk bank, er vi fornøyd med løsningen og lettet over at vi nå eier båten, sier Sondre Kristoffersen i Alta Fiskeriselskap.

Avtalen med verftet ble inngått for tre uker siden, rett før verftet formelt ble slått konkurs og satt under bostyrebehandling. Også bostyrer har godkjent avtalen. Stadyard ble engasjert i en separat avtale med å få båten til Norge.

Båten var opprinnelig priset til 80 millioner, men har fått en høyere pris etter at den ble forlenget med åtte meter i forhold til opprinnelig plan. Det blir også en merkostnad med at båten skal fullføres i Norge til tross for kompensasjonen fra det polske verftet.

- Vi vet ikke hva sluttsummen blir før vi har fått i havn en avtale med et norsk verft. Båten blir fortsatt billig sammenlignet om  vi skulle ha bestilt og bygd en ny tilsvarende båt i Norge i dag, sier Kristoffersen som håper på å få båten klar til juni.

- Det vil være en stor fordel for oss å kunne ta løs på sommerens hysefiske med fryseri om bord, sier Kristoffersen.

Det var tøffe tak med hele rederiformuen satt på spill

Sondre Kristoffersen, Alta Fiskeriselskap

Stor krig med verftet

«Fire advokater, to banker, konsulenter, underleverandører og potensielle nye verft har vært i en stor krig med verftet i Polen siden juni», skriver reder Sondre Kristoffersen på sin Facebook-profil.

Nyheten på Facebook er formet som en åpen gladmelding og bursdagshilsen til Sondres avdøde pappa, Jens Kristoffersen.

«Vi har fått kjøpt ut «Jens Kristian» med alt tilhørende utstyr og fått fraktet alt til Norge. Nå ligger båten og utstyret trygt og godt på Måløy med varme, lys og forsikring på plass, 100 prosent eid av oss», skriver Sondre Kristoffersen.

Kristoffersen forklarer at det gjenstår sluttforandringer med verft om å få sluttført bygget i Norge og at målet er å få landet denne avtalen i løpet av januar.

zoomMÅLØY: «Jens Kristian» ved kai i Måløy i rederiets eierskap.
MÅLØY: «Jens Kristian» ved kai i Måløy i rederiets eierskap.

Stadyard hjelp rederiet

«Jens Kristian» ligger ved Verlo-kaia i Måløy, bare en drøy kilometer fra Stadyard sitt verft på Raudeberg.

- Jeg kan bekrefte at vi har hjulpet rederiet en del i den fasen som har vært for å få frigjort båten fra Polen, sier daglig leder Agnar Lyng på Stadyard som er klart til å ta på seg oppdraget med å fullføre «Jens Kristian».

- Vi har et bilde av hvor mye som gjenstår, men ønsker ikke å gå ut med informasjon om dette. Det vil være uproblematisk for oss å fullføre oppdraget. Vi har kapasitet til å ta løs på arbeidet i januar hvis vi kommer til en avtale med rederiet, sier Agnar Lyng som tror båten kan stå ferdig i mai.

Fisket ny egenkapital

Alta Fiskeriselskap valgte å kjøpe 27-meteringen «Nordsild» og har fisket intenst med den i hundre dager på hvitfisk og NVG-sild. Totalt har den levert 1600 tonn fisk på 100 dager fordelt på 793 tonn NVG-sild, 580 tonn torsk, 170 tonn sei og 56 tonn hyse.

«Vi har fisket 20 prosent over det vi lovte banken», skriver Kristoffersen, som roser mannskapet for å ha vært utrolig flink. Pengene kommer godt med når det skal settes inn egenkapital for å fullføre båtprosjektet, opplyser rederen.

«Nordsild» ligger nå i Alta, klar til å ta løs på sild, hyse og sei på nyåret. Torskekvoten ønsker rederiet å spare til "Jens Kristian" skal settes inn i fisket.

zoomFANGST: Fornøyde fiskere på «Nordsild», som har vært med på å fiske for 17 millioner kroner på hundre dager.
FANGST: Fornøyde fiskere på «Nordsild», som har vært med på å fiske for 17 millioner kroner på hundre dager.
( VILKÅR )
 
Del saken