Australske «Cape Arkona» bygges ved Baatbygg i Måløy. Foto: Kjersti Kvile
Australske «Cape Arkona» bygges ved Baatbygg i Måløy. Foto: Kjersti Kvile
Australske «Cape Arkona» bygges ved Baatbygg i Måløy. Foto: Kjersti Kvile

Slik ser det ut når ett av verdens største autolinefartøy tar form

Skroget til fartøyet kom til Norge for to måneder siden. Se bilder fra byggingen av nye «Cape Arkona».

Alt av større utstyr er halt om bord og montert, og hoveddelen av isoleringsarbeidet er ferdig. 

Trålutrustingen er kommet om bord, sammen med kraner, ventilasjonsvifter, trafoer og tavler. 

- Arteriene og nervesystemet gjenstår, altså alle rør, kabler og sensorer, forteller Kenneth Sekkingstad, salgs- og prosjektleder i Baatbygg, til Tekfisk. 

zoom«Cape Arkona» er verftets første nybygg på ti år. Ombygginger, vedlikehold og reparasjoner er deres hovedgeskjeft.
«Cape Arkona» er verftets første nybygg på ti år. Ombygginger, vedlikehold og reparasjoner er deres hovedgeskjeft.

80 mann i sving

Rederiet Austral Fisheries har bestilt båten, som er designet av Skipskompetanse. Baatbygg står for byggingen, og arbeidet startet ved verftet i Måløy i november

Ventilasjonsarbeidet er også i rute, og etter nyttår starter innredningen. 

- Vi har en god progresjon i prosjektet, sier Sekkingstad. 

Installeringen vil foregå frem til mars-april neste år, og så begynner kjøring av systemer og anlegg om bord.

Mellom 50 og 80 mann er i sving for å få båten ferdig. 

zoomHer blir det lugarer til mannskapet.
Her blir det lugarer til mannskapet.

Følger med på baby

Flåtesjef Peter Stevens i Austral Fisheries er på plass i Måløy for å følge byggingen. 

- Dette er min baby, slår han fast med et smil. 

Han mener fremdriften er rask. 

«Cape Arkona» skal ha et mannskap på 40 og gå fiske etter patagonisk tannfisk i Sørishavet. 

zoomFlåtesjef Peter Stevens i Austral Fisheries (t.v.) og salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad i Baatbygg AS.
Flåtesjef Peter Stevens i Austral Fisheries (t.v.) og salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad i Baatbygg AS.

Flere redskaper

Båten rigges for tre redskaper: line, trål og teiner. Det vil gjøre at fiskerne kan bruke andre redskaper om det skulle oppstå en situasjon hvor de ikke får bruke line.

For rederiet er det nemlig viktig å kunne utnytte tiden godt når de er på fiske. Det tar ti dager bare å komme seg til feltet. 

zoomHer lagres teinene. 
Her lagres teinene. 
zoomTeinene tas inn på siden av båten.
Teinene tas inn på siden av båten.

Elektrisk løft

Båten får tre fremdriftsmotorer: To dieselmotorer og en elmotor. Alle er koblet til en propell gjennom felles gir. Det skal også installeres batteri for peak shaving. I motsetning til sine norske kolleger, får det australske rederiet ingen støtte fra myndighetene til elektrifiseringen.

- Det er høyst uvanlig at redere tar hele kostnaden selv. «Return of investment» er ganske høy, sier Sekkingstad.

Han forteller at du da begynner å nærme deg levetiden på batteriene før du har betalt tilbake investeringene. Da handler det om at rederiet ønsker en grønn profil og har en målsetting om lavt klimautslipp. 

zoomDet australske rederiet har valgt å gå for to dieselmotorer og en elmotor.
Det australske rederiet har valgt å gå for to dieselmotorer og en elmotor.

Klar i mai

Stevens er svært bevisst at de fisker i et sårbart område. 

- Vi ser alltid etter måter å bli mer karbonnøytrale, sier han.

Det innebærer at de lager planer slik at hvert fiskeri skal være mest mulig drivstoffeffektivt. 

- Det er del av den grønne profilen vi har, sier Stevens og forteller at de hvert år planter nok trær i Australia for å balansere klimaavtrykket sitt.

I løpet av mai 2020 skal båten segle sørover fra Måløy. 

zoomUtsikten blir fin fra øverste dekk.
Utsikten blir fin fra øverste dekk.
zoom- Det er på plass nok isolasjon til at man begynner å få temperatur og å få det litt hjemmekoselig, sier Kenneth Sekkingstad.
- Det er på plass nok isolasjon til at man begynner å få temperatur og å få det litt hjemmekoselig, sier Kenneth Sekkingstad.
zoomAlt av større utstyr er halt om bord og montert, og hoveddelen av isoleringsarbeidet er ferdig.
Alt av større utstyr er halt om bord og montert, og hoveddelen av isoleringsarbeidet er ferdig.
zoomMaskinromsvifter. 
Maskinromsvifter. 
zoomStyremaskin til ror. 
Styremaskin til ror. 
( VILKÅR )
 
Del saken