Ny oppdrettsbåt utviklet av Sea Technology, «Nystrøm» med ny baug og vinger fra Wavefoil.Foto: Sea Technology, Per Kristian Faldet og Wavefoil
Ny oppdrettsbåt utviklet av Sea Technology, «Nystrøm» med ny baug og vinger fra Wavefoil.Foto: Sea Technology, Per Kristian Faldet og Wavefoil
Ny oppdrettsbåt utviklet av Sea Technology, «Nystrøm» med ny baug og vinger fra Wavefoil.Foto: Sea Technology, Per Kristian Faldet og Wavefoil

Båtvinger, supersjark og ny baug - dette var mest populært på Tekfisk i år

Det er ingen tvil om at Tekfisk-leserne liker nyhetsstoff om båter.

På vår topp-ti-liste over de mest leste sakene i år, handler ni av artiklene om ulike typer ny båtteknologi.

Aller mest lest i året som gikk, er en artikkel om Wavefoil, som har utviklet vinger som skal dempe båtens bevegelser i sjø. I september ble disse testet på en båt for aller første gang.

zoom«Teistin» med baugfoiler fra Wavefoil.
«Teistin» med baugfoiler fra Wavefoil.

Gründer og daglig leder Erik Bøckmann i Wavefoil var også med på live podkast i Lofoten i mars der temaet var grønnere fiskebåter.

Den nest mest leste saken handler om supersjarken, som ble lansert allerede i 2016. Så langt hindres den av reglene, men nå kan den få nytt liv som bløggebåt. Nummer ni på listen over mest leste artikler er også fra Måløy, som har fire skipsdesignselskap og tre verft.

zoomNy bløggebåt utviklet av Sea Technology.
Ny bløggebåt utviklet av Sea Technology.

På tredjeplass kommer en artikkel om kystnotbåten «Nystrøm». Da båten trengte ny baug, tok en av fiskerne jobben. Lettelsen var stor da baugen ble satt på plass, og den passet som hånd i hanske.

zoomKystnotbåten «Nystrøm» ved kai i Midsund.
Kystnotbåten «Nystrøm» ved kai i Midsund.

Den fjerde mest leste artikkelen handler om AquaSjark, som skal brukes både som oppdrettsbåt og på fiske. I september ble skroget slept fra Riga til Grovfjord Båtbyggeri for full utrustning. Båten får navnet «Signe», og skal overleveres i februar.

zoomFerdig sveist skrog til kystfiskebåten «Signe» levert til Grovfjord Båtbyggeri i oktober 2019.
Ferdig sveist skrog til kystfiskebåten «Signe» levert til Grovfjord Båtbyggeri i oktober 2019.

Den femte mest leste artikkelen handler om den nye autolinebåten «Geir», som bygges med rustfritt ståldekk.

Det gjøres for å unngå korrosjon, og rederiet H.P. Holmesett har fått støtte av FHF til prosjektet.

«Geir» var for øvrig ferdig innredet før båten ble bygget.

zoomIllustrasjon av den nye autolinebåten «Geir».
Illustrasjon av den nye autolinebåten «Geir».

På årets Lofotfishing-messe i mars kom nyheten om bestillingen av nybåten «Arnøytind». Det er vår sjette mest leste artikkel i år.

Den syvende mest leste artikkelen, handler om hva som skjedde da laksen fikk fôr med hundre prosent fiskeolje. Den hadde bedre vekst, bedre fiskevelferd, bedre kvalitet og ble mindre syk.

Her er hele listen:

  1. Disse vingene skal dempe bevegelsene i sjø. Nå er de testet på en båt for første gang
  2. Supersjarken hindres av reglene, men kan få nytt liv som bløggebåt
  3. Da «Nystrøm» trengte ny baug, tok en av fiskerne jobben
  4. - Dette blir Norges største sjark på 11 meter
  5. Bygger nye «Geir» med rustfritt ståldekk
  6. Her viser de frem nye «Arnøytind» for første gang
  7. Laksen fikk fôr med hundre prosent fiskeolje. Da skjedde dette
  8. Her blir den 30 år gamle skjeltrålaren til eit topp moderne autolinefartøy
  9. Om du går rundt i denne byen og drøymer om eit nybygg, kan naboane fikse heile båten
  10. Dette skipet koster 1,1 milliarder og er fullastet med teknologi
( VILKÅR )
 
Del saken