REDERNE: Brødrene Bjarne (t.v.) og Gunnar Longva er svært fornøyd med nye «Gunnar Langva» som settes inn i fisket på nyåret.Foto: Einar Lindbæk
REDERNE: Brødrene Bjarne (t.v.) og Gunnar Longva er svært fornøyd med nye «Gunnar Langva» som settes inn i fisket på nyåret.Foto: Einar Lindbæk
REDERNE: Brødrene Bjarne (t.v.) og Gunnar Longva er svært fornøyd med nye «Gunnar Langva» som settes inn i fisket på nyåret.Foto: Einar Lindbæk

Brødrene Longvas nybåt er klar for fiskefeltene: - Blir en ny hverdag for mannskapet

Brødrene Gunnar og Bjarne Longva fulgte en gammel, god oppskrift på sitt nye båtbygg: Norsk for alle penga.

- Ja, det er vel egentlig bare det elektroniske utstyret fra Japan som ikke er norsk på denne båten. Båten er både norsk og lokalt forankret når det gjelder leverandører av utstyr, sier brødrene som har fått overlevert «Gunnar Langva» fra Westcon Yards i Ølen.

Norsk verft og design, norsk maskineri, pumper og vinsjer, norsk alt sammen, på samme måte som for 16 år siden da den forrige «Gunnar Langva» ble bygget ved det samme verftet. Nybåten skiller seg ut med å ha et ekstra dekk foran og pumping av fangst inn på hekken.

I tøfler på dekket

- Pumping på hekken er blitt vanlig på de nye båtene. Det blir nytt for oss, men de som har det sier at det blir en ny hverdag. Det skal forenkle prosessen med at vi kan ligge med baugen mot været når vi skal ta inn fisken. 

 - Bakkdekket er overbygd, silkassa står på samme plass som før, men er nå nedsenket i dekket. Det betyr en ny hverdag for mannskapet. Her kan man gå i tøfler på dekket og toppdekket blir veldig ryddig, sier Gunnar Longva.

zoomDEKK: Bakkdekket er overbygd på nye «Gunnar Langva».
DEKK: Bakkdekket er overbygd på nye «Gunnar Langva».

Dette er den andre båten med samme design etter skotske «Taits» som ble levert i mars i år. Tankkapasiteten er på 2300 kubikk. Driftsgrunnlaget er 748 basistonn av maksimalt 850 basistonn og kolmule.

Det er en kjent sak at prisen på norskbygde fiskebåter er høyere enn når båtene bygges i utlandet. Det gjør at de fleste velger å bygge sine båter ved velrenommerte utenlandske verft. Longva-brødene vil ikke snakke om prisen, men snakker gjerne om hvorfor de valgte norsk hele veien.

- Vi følger det samme sporet som sist med verft og design. Det vet vi fungerer godt. Vi var så godt fornøyd med forrige båten at valget var lett denne gang, sier brødrene.

Vår bestefar var døpt Langva, så kom nynorsken og fikk til en navneendring til Longva for neste generasjon.

Gunnar og Bjarne Longva

Eldst i Ålesund

Den femte «Gunnar Langva» er nybygg i rederiet som ble startet av far og en onkel til dagens eiere i 1952. De kjøpte en kvalbåt fra England og bygge den om til sildesnurper i de gylne 50-årene med stort sildefiske. Det betyr at rederiet er eldst i Ålesund etter å ha hatt sin opprinnelse på øya med postadresse Longva utenfor Ålesund.

«Gunnar Langva»

  • Lengde: 74,80 m. Bredde: 15,5 m.
  • Skipet skal fiske etter pelagiske fiskeslag som sild, makrell og kolmule.
  • Design og skipsutstyr leveres av Rolls-Royce NVC 353.
  • Bygget av Westcon Yards, Ølen på oppdrag fra Gunnar Langva AS.
  • Bruttotonn: 2985.
  • Motor: 6800 HK.
  • Lasterom: 2250 kubikk.
  • Lugarer: 13 enmanns lugarer.
  • Ferdigstilt i midten av november 2019.

Det er i denne historien man finner forklaringen på at det er en lite bokstavforskjell mellom båt- og rederinavnet Gunnar Langva og rederbrødrenes familienavn Longva. De forklarer:

- Vår bestefar var døpt Langva, så kom nynorsken og førte til en navneendring til Longva for neste generasjon. De som flyttet fra Flemsøya før nynorsken overtok der beholdt Langva, mens de som ble værende igjen skiftet til Longva. På den måten ble det forskjell mellom båtnavnet oppkalt etter vår bestefar og oss, sier brødrene.

zoomDEKK: «Gunnar Langva» klar for tråling og notdrift med nybåten.
DEKK: «Gunnar Langva» klar for tråling og notdrift med nybåten.

Ser ikke noen mørke skyer

Ringnot har hatt 25 stabilt gode år på rad og ingen av dagens eiere kan se at det skal være fare for en endring av dette.

- Akkurat nå er sildeprisene for dårlige på grunn av Russlandmarkedet. Vi leverte siste sildefangst til nesten utrolige 4,25 kroner kiloet til sildoljefabrikk. Derfor er vi spent på om kolmuleprisene til vinteren følger med de gode sildeprisene fra sildoljefabrikkene i høst. 

 - Det ser ut som om sildestammen kommer med sterke årsklasser. Det er ikke noen veldig mørke skyer å se og det har vært uvanlig mange gode år, konstaterer Gunnar Longva.

zoomNY: «Gunnar Langva» ved kai på Holen i Sula for å utstyres med fiskepumper.
NY: «Gunnar Langva» ved kai på Holen i Sula for å utstyres med fiskepumper.

Suksesstallene i regnskapene

Regnskapstallene bekrefter dette på en god måte. De fem siste kjente regnskapsårene fra 2014 til 2018 fisket «Gunnar Langva» for 331 millioner kroner og tjente til sammen nesten 87 millioner kroner på driften. Dette gir en driftsmargin på nesten 27 prosent. For hver hundrelapp de fisket for satt rederiet igjen med 27 kroner etter at alle regninger var betalt. Det er ikke hverdagskost i norsk fiskeri generelt og slett ikke i norsk næringsliv.

Mens de fleste har det travelt med å komme i gang med fiske når nybåten kommer, kan nye «Gunnar Langva» vente til ut i januar før de tar løs etter dåpen på nyåret.

- Det er mulig vi tar en sildetur før vi går på kolmula, bare for å få testet båten skikkelig før vi skal langt vest i havet på kolmulefisket.

Det har ikke lyktes å selge 2003-årgangen av «Gunnar Langva».

- Vi har håp om at det skal lykkes å selge båten snart. Det er en usedvanlig god båt vi har lagt ut på markedet, sier Gunnar Longva.

zoomKOMFORT: Innbydende messe på nybåten med rederiets lange tradisjon i glassveggen. Dette er den femte «Gunnar Langva».
KOMFORT: Innbydende messe på nybåten med rederiets lange tradisjon i glassveggen. Dette er den femte «Gunnar Langva».
zoomKOMFORT: Innbydende messe på nybåten med rederiets lange tradisjon i glassveggen. Dette er den femte «Gunnar Langva».
KOMFORT: Innbydende messe på nybåten med rederiets lange tradisjon i glassveggen. Dette er den femte «Gunnar Langva».
zoomMAT: Byssa.
MAT: Byssa.
zoomREDERNE: Gunnar (t.v.) og Bjarne Longva på «Gunnar Langva».
REDERNE: Gunnar (t.v.) og Bjarne Longva på «Gunnar Langva».
zoomDEKK: «Gunnar Langva» klar for tråling og notdrift med nybåten.
DEKK: «Gunnar Langva» klar for tråling og notdrift med nybåten.
zoomLUGAR: Ikke noe å utsette på standarden på lugarene på nybåten.
LUGAR: Ikke noe å utsette på standarden på lugarene på nybåten.
zoomMOTOR: Norsk hele veien på nye «Gunnar Langva». Hovedmotoren på 6800 HK er også norsk.
MOTOR: Norsk hele veien på nye «Gunnar Langva». Hovedmotoren på 6800 HK er også norsk.
zoomOtto Salen og Bjarne Longva med silkassa som tas i bruk på nyåret. Silkassa er produsert lokalt som mye av utstyret på nybåten.
Otto Salen og Bjarne Longva med silkassa som tas i bruk på nyåret. Silkassa er produsert lokalt som mye av utstyret på nybåten.
zoomRøffe forhold i mange fiskeri, men «Gunnar Langva» er godt forberedt.
Røffe forhold i mange fiskeri, men «Gunnar Langva» er godt forberedt.
zoomKLAR: Den femte «Gunnar Langva» skiller seg ut som et norskstemplet flaggskip i ringnotflåten.
KLAR: Den femte «Gunnar Langva» skiller seg ut som et norskstemplet flaggskip i ringnotflåten.
( VILKÅR )
 
Del saken