NY: Nye Gitte Henning" er en pelagisk tråler, og skal bygges ved det spanske verftet Zamakona. Gitte Henning.Foto: Salt Fish Design
NY: Nye Gitte Henning" er en pelagisk tråler, og skal bygges ved det spanske verftet Zamakona. Gitte Henning.Foto: Salt Fish Design
NY: Nye Gitte Henning" er en pelagisk tråler, og skal bygges ved det spanske verftet Zamakona. Gitte Henning.Foto: Salt Fish Design

Nye «Gitte Henning» skal gi bedre fiskekvalitet og reduksjon av utslipp

Designet er norsk, og den pelagiske tråleren skal bygges i Spania.

Danske Henning Kjelsen har kontrahert nybåten fra det spanske verftet Zamakona i Bilbao i dag. 

Blir grønn

Egentlig hadde han tenkt å trekke seg fra fiskeri etter salget av «Gitte Henning» til Færøyene, men sier i en pressemelding at han fikk kalde føtter av å sitte med hendene i fanget.

Rederiet har sammen med Salt designet en ny, grønn «Gitte Henning». Da gamle «Gitte Henning» ble levert i fjor, var det tidenes største danske fiskebåt.

Det nye fiskefartøyet skal få en rekke miljøvennlige løsninger, mange av dem nye innen pelagisk fiskeri. I hele designprosessen og i valg av utstyr har det vært viktig med forbedret fiskekvalitet og reduksjon av utslipp gjennom redusert energibehov og effektiv kraftproduksjon, ifølge pressemeldingen.

Større trekkraft

Den ene store propellen som er vanlig på pelagiske trålere er erstattet med to propeller og et twinskeg skrogdesign. Resultatet skal være et mer optimalt akterskip og propelldesign

Strømningsanalyser og testing viser betydelige forbedringer i form av større trekkraft og mindre forbruk under tråling.

To propeller gir mulighet til å styre skipet med minimalt rorutslag, og dette reduserer ytterligere energibehov under seiling og tråling, ifølge Salt Ship Design.

zoomROMMER MER: Nye «Gitte Henning» blir kortere enn forgjengeren, men kan til gjengjeld lastes med mye mer fisk. Gitte Henning.
ROMMER MER: Nye «Gitte Henning» blir kortere enn forgjengeren, men kan til gjengjeld lastes med mye mer fisk. Gitte Henning.

Magnetmotorer

De to propellene er drevet av to elektriske Permanent Magnet (PM) motorer. Denne type motor har mindre elektrisk tap, og kan operere mer effektivt i hele arbeidsområdet enn konvensjonelle elektromotorer - spesielt på lave turtall.

Vinsjene er også drevet av slike motorer i kombinasjon med batteri. Dette gir mulighet til å lagre energi når trålen blir satt. 

En stor batteripakke skal avlaste generatorene når belastningen er høy, og lades når belastningen er lav. 

Fire uavhengige kjøleanlegg

Skipet blir utstyrt med fire uavhengige kjøleanlegg, med fire fisketanker per anlegg. Dette skal gi en mer effektiv kjøleprosess ved at man kun kjøler deler av fisketankvolumet om gangen, med et kjøleanlegg som er passe stort og dermed får operere optimalt, ifølge pressemeldingen.

Les mer hos Fiskeribladet, som har snakket med rederen.

( VILKÅR )
 
Del saken