Ny oppdrettsbåt utviklet av Sea Technology. Formen til skroget er allerede laget hos Easy Form, et av selskapene i klyngen. Foto: Sea Technology AS
Ny oppdrettsbåt utviklet av Sea Technology. Formen til skroget er allerede laget hos Easy Form, et av selskapene i klyngen. Foto: Sea Technology AS
Ny oppdrettsbåt utviklet av Sea Technology. Formen til skroget er allerede laget hos Easy Form, et av selskapene i klyngen. Foto: Sea Technology AS

Supersjarken hindres av reglene, men kan få nytt liv som bløggebåt

Om kundene er gale nok, kan de få det som de vil hos teknologiklyngen i Måløy.

Bildene av den katamaran-inspirerte sjarken skapte oppsikt da de første illustrasjonene ble lansert i 2016. Året etter sa mannen bak, Måløy-investor Gunnar Carlson, at de snart skulle være klare med en fullskala sjark. Siden har det tilsynelatende vært stille. 

Når Tekfisk besøker skrogbyggingsselskapet Easy Form og Sea Technology i Måløy i november, viser det seg at deler av skrogkonseptet til sjarken er blitt brukt i andre typer båter. Regelverket har imidlertid satt en foreløpig stopper for fiskebåt-prosjektet. Det er nemlig ikke tilpasset katamaraner. 

Nå er selskapene i gang med å utvikle båter over samme lest for blant annet oppdrettsnæringen.

Lav vekt og høy fart

Designleder Eivind Flister i Sea Technology har blant annet tegnet en 24 meter lang bløggebåt, der utgangspunktet er den såkalte supersjarken. 

- Argumentet her er at vi skal få ned vekta mest mulig med å bruke kompositt. Får du ned vekta, kan du øke hastigheten, sier han til Tekfisk.

Et glatt skrog skal gi lav energiforbruk, og gjøre båten lett å holde ren. Flister trekker dette frem som en stor fordel for oppdrettsnæringen, som har strenge hygienekrav for å unngå smitte av lakselus og sykdommer.

De har også sammenlignet med en vanlig katamaran, og testene viser at sjøegenskapene er enda bedre med den katamaran-inspirerte sjarken.

- Du har et dypere og smalere skrog, som gjør at du har mindre snitt i vannlinja. Jo mindre snittet er, desto mindre bevegelser vil du få i båten, sier Flister.

zoomUtenfor Easy Form sine lokaler på Deknepollen i Måløy, ligger deler som til sammen utgjør formen til skroget til supersjarken. Noen av delene er brukt i en elektrisk ferge og en elektrisk museumsbåt. 
Utenfor Easy Form sine lokaler på Deknepollen i Måløy, ligger deler som til sammen utgjør formen til skroget til supersjarken. Noen av delene er brukt i en elektrisk ferge og en elektrisk museumsbåt. 

Slo seg sammen

Easy Form er kommet innunder Sea Technology, et selskap som ble etablert i januar i år for å markedsføre teknoklyngen på Deknepollen. Under denne paraplyen finnes også Stadt Towing Tank og Måløy Verft. Til sammen tilbyr de både design, modellbygging, testing av konsept i tank samt bygging av båter og konstruksjoner.

Selskapene har slått kreftene sammen for å utvikle nye produkter og prosjekter. Nå er de avhengige av en kunde for å kunne sette i gang med å bygge en oppdrettsbåt.

- Det er viktig at kundens tanker blir med på utviklingen vi skal ha, spesielt på utrusting, sier Flister.

- Har dere lodda stemningen ute i næringen?

- Vi har ikke snakket med så mange ennå, men vi følger godt med, og vi ser at det er et behov. Jeg tror at dette kan bli veldig viktig fremover. Spesielt hvis anleggene skal litt ut i havet, har du behov for båter som tåler bølgene.

zoomDesignleder Eivind Flister i Sea Technology foran skroget til den elektriske båten som bygges for Kode Kunstmuseer.
Designleder Eivind Flister i Sea Technology foran skroget til den elektriske båten som bygges for Kode Kunstmuseer.

Gode på det vanskelige

Christian Carlson var med og etablere Sea Technology og er ansatt som daglig leder. 

- Vi ønsker å introdusere egne konsept, egne båter i markedet, sier han til Tekfisk.

De vil blant annet utvikle hurtigbåter, ferger, nyttefartøy for fiskeri- og oppdrettsnæringen samt dykkerbåter. Stikkordene er hurtiggående og miljøvennlig.

- Er kundene gale nok og har lyst til å gjøre noe spenstig, er det fullt mulig å gjøre det. Det er det vi er gode på, å lage de tingene som er vanskelige, sier Carlson.

Den spede starten

Hjernen bak supersjarken er Gunnar Carlson, faren til Christian Carlson. For tre år siden kom han innom med en kloss som han hadde «spikket litt på», som Flister i Sea Technology beskriver det. Gunnar Carlson lurte på om ikke det var sånn de skulle lage fiskebåter fremover.

Utgangspunktet var å utvikle en autolinebåt under 15 meter.

Flister reiser seg opp og roter frem klossen fra et arkivskap, sammen med en litt mer forseggjort modell i samme størrelse. De siste årene har de laget flere modeller av sjarken som de har testet i tanken til Stadt Towing Tank, men også i Nordfjorden rett utenfor.

zoomTil høyre er det aller første skrittet i utviklingen av sjarken. Måløy-nestor Gunnar Carlson spikket til den for tre år siden. Til venstre vises en litt mer avansert versjon.
Til høyre er det aller første skrittet i utviklingen av sjarken. Måløy-nestor Gunnar Carlson spikket til den for tre år siden. Til venstre vises en litt mer avansert versjon.

Håp for supersjark

Parallelt jobber selskapene videre med supersjarken. De har nylig fått laget en ny modell som skal testes med tanke på dokumentasjon av sjøegenskapene for Sjøfartsdirektoratet og regelverk.

Flister er klar over at båten ikke akkurat ser ut som en tradisjonell fiskebåt.

- Det vil nok bli delte meninger. Det tviler vi ikke på. Fiskere har ofte meninger om ting, så det blir nok en spennende sak, sier han og ler.

Sjøegenskapene og farten er det som skal overbevise når bare dokumentasjonen er på plass.

Tekfisk har vært på reportasjetur til Måløy. Her kan du lese flere saker fra turen: 

zoomEn ny modell av supersjarken skal snart testes. 
En ny modell av supersjarken skal snart testes. 
( VILKÅR )
 
Del saken