Denne nye brønnbåten bygges ved Myklebust Verft.Foto: Myklebust Verft/Kongsberg Maritime
Denne nye brønnbåten bygges ved Myklebust Verft.Foto: Myklebust Verft/Kongsberg Maritime
Denne nye brønnbåten bygges ved Myklebust Verft.Foto: Myklebust Verft/Kongsberg Maritime

Denne båten får sjøvannskjøling integrert i skroget

Hydronic Coolers leverer kjølesystemet til den nye brønnbåten som Myklebust Verft bygger for Sølvtrans.

Brønnbåten er nybygg nummer 75 ved Myklebust Verft, og skal leveres i mars 2021. Båten er av designet NVC 389 fra Kongsberg Maritime CM.

Stor last og liten fremdrift

Sjøvannskjølingssystemet som Hydronic Coolers skal levere skiller seg fra andre kjølesystemer ettersom det er integrert i skroget under hovedmaskinrommet til skipet, noe som frigjør verdifull plass i maskinrommet, ifølge en pressemelding.

- Løsningen med et skrogintegrert system er spesielt gunstig der det er stor last og liten fremdrift, typisk for en brønnbåt, sier Tor Inge Nordmo, prosjektleder hos Myklebust Verft i meldingen.

Sjøvannskjølesystemer benyttes for å redusere temperaturene i skipets motorer og andre hjelpesystemer ved å bruke sjøvann for å unngå overoppheting av motoren og andre kritiske systemer.

Får større skroglengde

Hydroniq Coolers har tidligere levert tilsvarende system til de to brønnbåtene fra Sølvtrans, «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond», som begge ble bygd ved Myklebust Verft.

- At verdens største brønnbåtrederi og et av deres foretrukne verft kommer tilbake til oss med nye bestillinger er den beste markedsføringen systemene våre få, sier Håvard S. Tveitane, salgssjef i Hydroniq Coolers i meldingen.

Sammenlignet med «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond», som begge har lastekapasitet på 3200 kubikkmeter, vil den nye brønnbåten ha lastekapasitet på 4000 kubikkmeter på grunn av 7,2 meters større skroglengde.

Sammenstilles i Ålesund

Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille utstyret ved hovedkvarteret i Ålesund og levere det til Myklebus Verft på Gursken i Møre og Romsdal.

Selskapet har ikke oppgitt verdien på kontrakten, men understreker at den er strategisk viktig for selskapet.

MMC First Process skal levere en komplett pakke for fiskehåndtering og vannbehandling til brønnbåten.

Sølvtrans har bestilt verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», som ble sjøsatt tidligere i år. Rederiet har en plan om å bygge en serie med nye brønnbåter.

( VILKÅR )
 
Del saken