Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Pedersen er to av gründerne bak Norway in a Box.Foto: Kirsti K. Sømme, Stiim Aqua Cluster
Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Pedersen er to av gründerne bak Norway in a Box.Foto: Kirsti K. Sømme, Stiim Aqua Cluster
Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Pedersen er to av gründerne bak Norway in a Box.Foto: Kirsti K. Sømme, Stiim Aqua Cluster

De ville selge ekte norsk laks til Kina. Det førte til egenutviklet blokkjede-teknologi.

Eksportselskapet Norway in a Box har laget et program som sikrer at fisken de selger faktisk er norsk.

Det siste året har Norway in a Box jobbet med programvaren, som bruker blokkjedeteknologi til å garantere at fisken de selger i Kina faktisk er det den gir seg ut for å være.

Trygg mat

Programvaren, som har fått navnet Nibchain, ble brukt første gang i mai, og en ny versjon lanseres i disse dager i Kina.

- Det å ha trygg mat er superviktig for kineserne. Vi tar det for gitt, det gjør man i mye mindre grad i Kina, sier markedssjef Espen Strand Henriksen til Tekfisk. 

Informasjon om hver del av fiskens liv samles i ulike «blokker» av informasjon. Disse må verifiseres, og kan ikke endres av noen i ettertid. Teknologien gir også rom for full sporbarhet, som blant annet gjør at man unngår matsvindel.

Norway in a Box har avtaler med ulike aktører som leverer sjømat, blant annet Isfjord Norway og Sterling White Halibut.

Oppdrettsselskaper som Kvarøy Fiskeoppdrett og Cermaq er også i gang med å bruke blokkjedeteknologi for å sikre sporbarhet på fisken.

Fisken kan spores tilbake til start

Tester Norway in a Box har gjort, viser at mange kinesere er villige til å betale mer for mat de vet de kan stole på. 

Det er her inntektene ligger for Norway in a Box.

- Vi har allerede erfart at siden vi kan garantere at det er norsk laks, blir den solgt for mer enn den kunne ha blitt, sier Henriksen.

Hver enkelt eske med fisk skal kunne spores tilbake til start. 

- Blokkjede handler om at man har vanvittig mange digitale kopier eller vitner på at det vi har inngått er ekte eller sant. Hvis noen prøver å lure systemet, får de en digital smekk på fingeren. Alle andre vil se hvis noen prøver å endre informasjonen som er der, sier Henriksen.

zoomNorway in a Box ble presentert under en norsk sjømatmiddag i Shanghai i November. Her er prosjektleder Xuechun (Tara) Zhang på scenen. 
Norway in a Box ble presentert under en norsk sjømatmiddag i Shanghai i November. Her er prosjektleder Xuechun (Tara) Zhang på scenen. 

Eksporterer fisk

For tiden er med-gründer Espen Strand Pedersen i Kina for å utforske mulighetene der. Ideen startet med en oppgave ved Handelshøyskolen BI for fem år siden. Xuechun (Tara) Zhang, som har kinesiske foreldre, valgte å skrive om sine to hjemland, med sjømat som utgangspunkt.

Det ga ideen om egne butikker for norsk sjømat i Kina. Noe som igjen førte til selskapet Norway in a Box, som så vidt er i gang med å eksportere norsk fisk til Kina.

- Konseptet vårt handler om å bygge tillit. Det gjør vi gjennom garanterte produkter, sier Henriksen.

Men gründerne vurderer også andre veier videre: Å selge programvaren til andre aktører som trenger å bevise ektheten i produktene de selger gjennom et eget selskap, NiBchain.

Trenger investorer

Nå er de på pengejakt. Henriksen var nylig på investorsamling i regi av Ocean of Opportunities i Stavanger. Midlene de eventuelt får inn skal blant annet gå til mer eksport av norsk sjømat, utvikling av programvaren og til å ansette nye folk. 

Gründerne søker støtte hos Innovasjon Norge, og har møter med flere investorer nå i desember.

Besøket i Kina har så langt gått bra.

- Vi opplever vanvittige tilbakemeldinger, og markedet responderer svært positivt. Utfordringen vår er i Norge, ikke i Kina. Der borte står mulighetene i kø, men vi trenger å styrke nettverket vårt i Norge for å forløse potensialet, sier Henriksen. 

- Må jobbe knallhardt

Prosjektleder Andreas Heskestad i Ocean of Opportunities håper deltakelsen i nettverket har gitt Norway in a Box en god start.

- Som et nyopprettet selskap må de nå vise at konseptet og forretningsideen har livets rett, sier Heskestad til Tekfisk. 

Han mener teamet bak selskapet har gode muligheter for å lykkes.

- Men de er i en krevende fase, og må jobbe knallhardt for å skape tillit til potensielle investorer og samarbeidspartnere. De må vise at de virkelig har noe å komme med og at det er behov for deres teknologi i markedet, sier Heskestad. 

( VILKÅR )
 
Del saken