VENTER PÅ NYBYGG: Reder Arild Sekkingstad, her om bord på kystnotbåten «Radek» venter på sin nye «Radek», som bygges i Tyrkia.Foto: Nils Torsvik
VENTER PÅ NYBYGG: Reder Arild Sekkingstad, her om bord på kystnotbåten «Radek» venter på sin nye «Radek», som bygges i Tyrkia.Foto: Nils Torsvik
VENTER PÅ NYBYGG: Reder Arild Sekkingstad, her om bord på kystnotbåten «Radek» venter på sin nye «Radek», som bygges i Tyrkia.Foto: Nils Torsvik

Norsk fiskebåtbygging for 7,3 milliarder - Sekkingstad er en av dem som bygger ny båt

Norske fiskebåtrederi og verft er involvert i bygging av 50 fiskebåter til en verdi av 7,3 milliarder kroner.

Det går fram av en oversikt Fiskeribladet har laget på bakgrunn av ordretilgangen på fiskebåter. Det er særlig bygging av kystfiskefartøy som har skutt fart de siste par årene.

Kystflåten bygger for 1,7 milliarder

Arild Sekkingstad ønsket å bygge sin nye store kystfiskebåt «Radek» ved et norsk verft, men byggeoppdraget gikk likevel til et utenlandsk verft grunnet finansieringsforhold.

For tiden er 33 av de 50 fartøyene på lista nye fartøy innen kystfiske. Samlet byggeverdi for nye kystfiskefartøy under bygging er 1,7 milliarder kroner. Fornyelsen i kystflåten er nå like stor som i ringnot hvor det bygges eller er under bygging syv fartøy til over 1,7 milliarder kroner.

Trålere og autolinere

Det bygges også trålere for hvitfisk og reker i havfiskeflåten for nær 1,6 milliarder kroner. Dette er samtidig de dyreste enkeltprosjektene med priser rundt 400 millioner kroner for hvert fartøy.

Fornyingen i autolineflåten er også i god fart. Seks fartøy til over 1,3 milliarder kroner er under bygging eller kontrakt for norske rederi, fem av disse ved Tersan Shipyard i Tyrkia, og en ved Vaagland Båtbyggeri på Nordmøre.

Siste fra Vard Aukra

Norske verft har for tiden ikke mange kontrakter med utenlandske fiskebåtrederi. De to eneste kontraktene i løypa nå er de tre siste av syv kysttrålere fra Vard Aukra til fire islandske rederi, og Båtbygg i Måløy sin autolinebåt til et rederi i Australia.

For Vard Aukra er denne kontrakten samtidig slutten på båtbygging ved verftet etter at Vardgruppen har bestemt seg for å selge verftet. Mangel på oppdrag gjør at Vard har sagt opp sine 80 ansatte ved verftet fra desember.

Norske fiskebåtrederi har bestilt båter for 4,1 milliarder i utlandet og 2,25 milliarder i Norge. Tendensen er at større fiskebåter havner hos utenlandske verft, mens mindre fiskebåter svært ofte havner hos norske verft.

zoomSe komplett liste over kommende nybygg i fiskeflåten ved å klekke på lenken under bildet.
Se komplett liste over kommende nybygg i fiskeflåten ved å klekke på lenken under bildet.
LAST NED FILNybygg i fiskeflåten

Ville bygge i Norge

- Vi hadde intensjon om å bygge båten hos Stadyard i Måløy, men skulle vi få gjennomført prosjektet med finansiering i ryggen, måtte vi velge det utenlandske verftet som var drøyt 20 prosent rimeligere enn det norske, sier Arild Sekkingstad til Fiskeribladet.

- Det oppleves noe tryggere på flere områder med å bygge nært der vi holder til, blant annet med oppfølging i ettertid, men i valget vi fikk måtte vi bygge i utlandet for å få finansieringen på plass, sier rederen.

12-14 fartøy fra Tyrkia

«Radek» skal bygges ved Özata Shipyard i Yalova, Tyrkia som seiler opp som et viktig verft for norske fiskebåtrederi med to fartøy under kontrakt og to til på vei til kontrakt. Cemre Shipyard med tre norske ringnotbåtkontrakter og en fabrikktrålkontrakt for hvitfisk og reker og Tersan Shipyard med fem norske autolinebåter betyr at det 12-14 norske fiskebåter på vei til å bygges ved tre tyrkiske verft.

zoomNYBÅTEN: Slik skal nye «Radek» ta seg ut på havet når den blir ferdig.
NYBÅTEN: Slik skal nye «Radek» ta seg ut på havet når den blir ferdig.

Selv om utenlandske verft, med Tyrkia og Danmark i spissen, snapper mange kontrakter med norske fiskebåtrederi foran norsk verft, er det likevel store verdier som tilfaller norske leverandører ved bygging av fiskebåter i utlandet.

Norsk uansett

Minst halvparten av verdiene ved de store fiskefartøyene som bygges i utlandet kommer fra norske leverandører.

Med unntak av Karstensen Skibsværft i Danmark, er det norske designselskap som har inntektene av å tegne og konstruere fartøyene. Dette betyr at et par milliarder av byggeverdien på over fire milliarder i utlandet, tilfaller norske underleverandører. På den måten har norske verft og leverandørene hånd om minst 4,3 milliarderav de 6,35 milliardene som norske fiskefartøy fornyer seg for.

( VILKÅR )
 
Del saken