LEVERT: Det ferdig sveiste skroget til Aquasjarken ble nylig levert med lastebåt fra Nederland til Grovfjord båtbyggeri.Foto: Frode Adolfsen
LEVERT: Det ferdig sveiste skroget til Aquasjarken ble nylig levert med lastebåt fra Nederland til Grovfjord båtbyggeri.Foto: Frode Adolfsen
LEVERT: Det ferdig sveiste skroget til Aquasjarken ble nylig levert med lastebåt fra Nederland til Grovfjord båtbyggeri.Foto: Frode Adolfsen

«Signe» overleveres siste dagen i februar

Til vinteren skal seks år gamle Signe døpe fiske- og oppdrettsbåten som hun selv har gitt navn til.

Nyskapningen fra Grovfjord Båtbyggeri skal ha base i nabobygda Gratangen, og innspurten på båtprosjektet vil bli fulgt med argusøyne fram mot planlagt overlevering 29. februar neste år.

zoomVesle Signe (6) - gudmor for den nye kombibåten «Signe».
Vesle Signe (6) - gudmor for den nye kombibåten «Signe».

- Helt siden hun hørte om båten har min datter vært klar på at den skulle ha hennes navn. Da blir det slik, og hun tar også gudmor-jobben, forteller Joakim Martinsen til Fiskeribladet.

Tre eiere av båten

Martinsen er redernes representant i prosjektet og daglig leder i Åkenes Kystfiske.

Eierselskapet har utgangspunkt i Gratangen, der også en av de andre tre eierne, «Odd Lundberg»-rederiet, har sin base. Den tredje eieren er John Einar Engen fra Sommarøy litt lenger nord i Troms, gjennom sitt selskap Øyværing. Engen blir skipper når «Signe» utpå våren trår til på fiskefeltet.

Mange hensyn å ta

Det ferdigsveiste skroget ankom nylig båtbyggeriet sjøveien fra Riga i Latvia. Nå gjenstår innredning og montering av alt utstyr. 

Båten har fått mye omtale på grunn av den planlagte kombinasjonsdriften, og i dette tilfellet er det ikke bare standardutstyr som skal på plass. I løpet av de nærmeste månedene skal mye grundig uttenkt teknologi omsettes i praktiske løsninger som kan fungere både i fiskerinæringa og i oppdrettsnæringa. Og det skal skje innenfor 11 ganger 5,6 meter. En stor sjark riktignok, men her skal mange hensyn tas.

Enkel omrigging

- Planen er at vi skal kunne rigge om fra eller til fiske på en liten dag. Når båten skal ut med garn blir det satt på en høyere hekk-kant som festes i rekka. Den operasjonen gjør vi med båtens egen kran, forteller Martinsen.

zoomJoakim Martinsen, fiskebåtreder
Joakim Martinsen, fiskebåtreder

- Videre monteres garnhaleren på et fleksibelt feste i dekket, der det skal stå en capstan når båten er i oppdrettstjeneste. Garngreieren skal henge i et eget feste rett i dekkskranen. Så blir binger, garnrenne og bløggekar løftet på plass og festet. All hydraulikk er klargjort for at bytte av utstyr skal kunne gjøres enkelt, forteller Martinsen, og indikerer samtidig løsninger som vil innkassere nysgjerrige blikk når alt er klappet og klart.

Torsk og blåkveite

Om bord vil det ellers være førsteklasses fasiliteter for et planlagt mannskap på to eller tre under vanlig fiske. Det kunne nok også vært plass til tre lugarer i det romslige skroget, men på grunn av krav i forbindelse med lasteskip-sertifikat blir det bare to. Der vil det til gjengjeld bli bra armslag til de som skal bo der.

Eierselskapet har ganske nylig kjøpt en torskekvote til nybygget. Skipper og medreder Engen skal i utgangspunktet bare fiske torskekvoten på våren og senere delta i første eller andre periode av blåkveitefisket. Da skal det være ni måneder igjen av året med «Signe» utleid til havbruk.

zoomBÅT MED BÅT: Det ferdig sveiste og grågrunnede skroget kom nordover med lastebåten «Silver Lake».
BÅT MED BÅT: Det ferdig sveiste og grågrunnede skroget kom nordover med lastebåten «Silver Lake».

Mer maling

Rederiet har ikke latt seg friste av at nylig overleverte «Heløygutt V», i likhet med mange mindre båter, blir uten maling på aluminiumsskroget overvanns. Heller tvert imot.

- Vi maler også maskinrommet og maskinromsnedgangen, både for enklere vask og av hensyn til lyset. Det stilles strenge krav til vask og hygiene om bord på havbruksbåter, og vi tenker dette bare er positivt også for fiskeridelen.

- Skroget er allerede grunnet grått fra byggeverftet i Riga. Senere blir båten blå, samme farge som «Odd Lundberg». At Gratangen får nybygg innen både hav- og kystfiske i løpet av ett år er artig, og verd å markere, sier Martinsen.

Blir på land

Selv om han har sitt daglige virke som fagsjef ved Norges Fiskarlags hovedkontor i Trondheim, har Martinsen sterke røtter nettopp i Gratangen. Her vokste han opp som sønn av den profilerte selfangeren og fiskeren Enok Martinsen, og fikk blant annet nybrottsarbeidet med familierederiets selfangstskute «Lance» inn med morsmelka. 

Yrkesvalget var nok dermed mer eller mindre gitt. Selv om Martinsen sitter trygt bak skrivebordet i dag, så har han både skaffet seg nødvendig maritim utdannelse og prøvd fiskeryrket tilstrekkelig til å kunne ta «Signe» ut på fiske ved behov.

 - Foreløpig har jeg imidlertid ingen planer om det, slår han fast overfor Fiskeribladet.

zoomGOD PLASS: Ikke alle sjarker har slik utsikt over dekket fra styrehuset. Men her kommer det mye utstyr de nærmeste månedene.
GOD PLASS: Ikke alle sjarker har slik utsikt over dekket fra styrehuset. Men her kommer det mye utstyr de nærmeste månedene.

Minste til nå

Ved Grovfjord Båtbyggeri er man godt i gang med det som blir det tredje nybygget med de etter hvert kjente runde formene som er utviklet hos NSK Ship Design i Harstad. «Signe» blir imidlertid den første egentlige sjarken, med sine 11 meter, og på grunn av kombinasjonsdriften har den fått typenavnet Aquasjark. De to første, «Sofie» og «Meybell» er rene kystfiskebåter på 13 meter. Å lage et skrog med slike former stiller spesielle krav til produsenten, og forarbeidet til de tre båtene er gjort i Finland, i China og altså nå sist i Latvia.

( VILKÅR )
 
Del saken