SNART FERDIG: «Atlantic» er i ferd med å ferdigstilles ved Tersan Shipyard i Istanbul i Tyrkia.Foto: Privat
SNART FERDIG: «Atlantic» er i ferd med å ferdigstilles ved Tersan Shipyard i Istanbul i Tyrkia.Foto: Privat
SNART FERDIG: «Atlantic» er i ferd med å ferdigstilles ved Tersan Shipyard i Istanbul i Tyrkia.Foto: Privat

Rederiet er så fornøyd med sitt første båtbygg at de vurderer å bygge en båt til

Det nye flaggskipet i autolineflåten, «Atlantic», forventes å være hjemme i Ålesund i midten av desember.

Nye «Atlantic» er klar for den kombinasjonen autoline- og snurrevadfiske fra nyåret, og byggingen har gitt blod på tann:

- Både byggingen av «Atlantic», samarbeidet med Tersan Shipyard og behovet for en båt til for å fiske kvotene, gjør at vi ikke utelukker et nybygg til, men vi har ikke bestemt oss for noe ennå, sier reder i Atlantic Seafish, Kjell-Gunnar Hoddevik,  til Fiskeribladet.

Hoddevik har vært halvparten av det siste året i Tyrkia for å følge byggingen, og er svært fornøyd med gjennomføringen som er gått inn i den siste måneden. Selv om båten bygges i Tyrkia, er den utstyrt av norske leverandører og har naturligvis norsk design.

Nesten i rute

- Jeg har lært utrolig mye av prosessen og har fulgt prosjektet tett sammen med chief og medeier Jonny Årvik. Det har vært behov for korreksjoner underveis og verftet har fulgt opp alt på best mulig måte. Med forventet overlevering i månedsskiftet november/desember er det bare snakk om en måneds forsinkelse i forhold til opprinnelig tidsplan, sier Hoddevik, som har trukket i trådene med driften av nåværende «Atlantic» samtidig som han har bygget ny båt i Tyrkia.

Hoddevik forteller at dagene går med til møtevirksomhet, inspeksjoner seks dager i uka fra morgen til kveld.

- En gang i uka er det fellesmøte med alle formenn i byggeprosjektet hvor eventuelle nye utfordringer løses. Det er mye nytt på båten, blant annet med batteripakker, men alle brikker ser ut til å falle på plass. Sjøprøven om noen dager vil gi oss mange viktig svar, sier Hoddevik.

zoomREDERE: Kjell-Gunnar Hoddevik (t.v.) og Jonny Årvik følger byggingen av nybåten tett på Tersan Shipyard.
REDERE: Kjell-Gunnar Hoddevik (t.v.) og Jonny Årvik følger byggingen av nybåten tett på Tersan Shipyard.

Bygd på lønnsomhet

Det ålesundbasert rederiet ble startet i 1998 og har bygget seg opp og utviklet seg gjennom lønnsom autolinedrift. Dagens «Atlantic» er solgt til færøyrederen Arnfinn Olsen i P/F Eysturoy for overlevering 2. desember. Det er det samme rederiet som tidligere har kjøpt «Husby Senior» fra Nordmøre.

- Vi vurderte å beholde båten, men fikk en pris som gjorde at vi bestemte oss for å selge. Det er derfor vi nå er i tenkeboksen også om veien videre for resten av kvotene, sier Hoddevik.

Nye «Atlantic» blir størst i sin klasse med 64x14 meter, men denne rekorden får de bare holde inntil nye «Østerfjord» gjøres ferdig fra Tersan Shipyard i andre kvartal 2021. Den blir 67 x 14,6 meter og får dermed betegnelsen verdens største autolinebåt.

Autoline og snurrevad

- Vi har behov for plassen fordi vi, som den første i vår flåtegruppe, skal drive med kombinasjonen autoline/snurrevad med et eget dekk til hver redskapsgruppe. Vi satser på snurrevad fordi vi har seikvoter både i nord og sør som vi ikke får utnyttet gjennom linefiske. Siden garnfiske ikke var særlig aktuelt for oss, bestemte vi oss for snurrevad særlig med tanke på seifisket, sier Hoddevik. 

 - Hva med kvaliteten som lineflåten er kjent for å levere når dere vil veksle til snurrevad? 

 - Kvaliteten skal opprettholdes på linefisknivå fordi vi skal drive snurrevadfangsting med små hal som det er muligheter for med dagens snurrevadredskap hvor det kan styres hvor mye fisk som skal gå inn i sekkene. I tillegg blir fisken vakumpumpet skånsomt inn i båten før den blir avlivet elektronisk og bløgget umiddelbart, forklarer Hoddevik.

zoomSNART FERDIG: «Atlantic» er i ferd med å ferdigstilles ved Tersan Shipyard i Istanbul i Tyrkia.
SNART FERDIG: «Atlantic» er i ferd med å ferdigstilles ved Tersan Shipyard i Istanbul i Tyrkia.

Snurrevad gir seifiske

«Atlantic» har i mange år hatt en seikvote som ikke har vært utnyttet fordi båten ikke har hatt redskap for det. Autoline og sei passer dårlig sammen. Årets kvote på 1000 tonn sei til 14-17 kroner kiloet går båten i all hovedsak glipp av. Fisk for et tosifret antall millioner kan komme som et pluss i regnskapet på nye «Atlantic» når de får snurrevad å drifte med i tillegg til autoline.

- Vi kan ha begge redskap på båten samtidig og legge om på fem minutter mellom de to redskapene. Det giross nye muligheter, selv om snurrevad er nytt redskap for oss, sier rederen.

250 millioners båt

Det er et stort løft å bygge den nye kombibåten.

- Alt i alt blir det pris på 250 millioner kroner. Det er mye penger. Takket være valutasikring slipper vi å tenke på svekkelsen av kronekursen som har skjedd siden februar i fjor da vi inngikk kontrakten i euro. Båten ville ha blitt betydelig dyrere med dagens eurokurs mot den norske krona i tillegg til stigningen i stålprisen, sier Hoddevik som ikke har regnet på hvor mange millioner det er snakk om i prisforskjell.

Det er tre redere i aktivt fiske som har bygger rederiet. Kjell-Gunnar Hoddevik og Jonny Årvik har 45,7 prosent eierskap hver, mens Jan-Ove Langeland har 8,6 prosent. Drifte skjer gjennom selskapet Atlantic Longline som de tre siste kjente regnskapsårene har samlet til sammen 47 millioner i pluss på bunnlinja av en samlet treårsomsetning på 248 millioner i perioden. (Saken fortsetter under bildet)

zoomINNSPURT: Kjell-Gunnar Hoddevik (t.h.) og Jonny Årvik er så fornøyd med båtbyggingen i Tyrkia at de vurderer å bygge en til.
INNSPURT: Kjell-Gunnar Hoddevik (t.h.) og Jonny Årvik er så fornøyd med båtbyggingen i Tyrkia at de vurderer å bygge en til.

Tar ikke ut utbytte

- Det har gått bra i mange år, men i har valgt å beholde lønnsomheten i selskapet for å utvikle det, ikke ta ut utbytte. Vi har etterkommere som kan ta driften videre. Vi bygger på mange måter for neste generasjon og for at dagens mannskap skal få de best tenkelige arbeidsforhold. Det blir for eksempel helt slutt på alle tunge løft med nybåten, sier Kjell-Gunnar Hoddevik.

Planen er å sette nye «Atlantic» inn i fiske fra nyåret, men først blir det feiring av nybåten i Ålesund midt i desember og litt testing av at alt fungerer i praktisk fiske før det startes med full drift. 

zoomNORSK UTSTYR: Vidar Mauren fra Florvaag Elektronikk i samtale med Jonny Årvik og Kjell-Gunnar Hoddevik på «Atlantic».
NORSK UTSTYR: Vidar Mauren fra Florvaag Elektronikk i samtale med Jonny Årvik og Kjell-Gunnar Hoddevik på «Atlantic».
( VILKÅR )
 
Del saken