Sjarken «Knipseren» er bygget hos Nor-Dan Marine. En av eierne, John Atle Kristensen, er i gang med å registrere seg som yrkesfisker. Foto: John Atle Kristensen
Sjarken «Knipseren» er bygget hos Nor-Dan Marine. En av eierne, John Atle Kristensen, er i gang med å registrere seg som yrkesfisker. Foto: John Atle Kristensen
Sjarken «Knipseren» er bygget hos Nor-Dan Marine. En av eierne, John Atle Kristensen, er i gang med å registrere seg som yrkesfisker. Foto: John Atle Kristensen

Et fiberteppe på denne båten skal erstatte bunnstoffet

Båtprodusenten Nor-Dan slenger seg med på miljøprosjekt for å stoppe utslipp av mikroplast og gift fra båter.

Tradisjonelt bunnstoff, som skal hindre begroing på båter, inneholder både mikroplast og giftstoffer. Det ønsker Naturvernforbundet i Mandal å gjøre noe med, og nå har de fått med seg sjarkprodusenten Nor-Dan Marine på et prøveprosjekt.

Piggete teppe

Tidligere i år solgte verftet en brukt Nor Dan-sjark til undervannsrestauranten Under i Lindesnes. Den skal brukes til å fange fisk og sjømat til gjestene. 

- Vi skal ta opp båten og teste ut dette materialet på den, sier May Britt Hansen, daglig leder i Nor-Dan Marine på Evje. 

Materialet hun snakker om er «fiberteppet» Finsulate, som er utviklet av en nederlandsk gründer. Det har en piggete overflate som limes på båtskroget og hindrer organismer i å sette seg fast.

- Om det fungerer greit, ønsker vi å bruke det på våre nybygg fremover. På en komposittbåt som vi lager, er det jo i bunnstoffet man finner mikroplast. Om vi kan være med å finne en løsning som reduserer det, er det kjempebra, sier Hansen. 

zoomDaglig leder May Britt Hansen i Nor-Dan Marine. 
Daglig leder May Britt Hansen i Nor-Dan Marine. 

Teknisk godt nok

Naturvernforbundet i Mandal skal dra i gang et prosjekt for å gjøre lokale småbåter mer miljøvennlige. 

Foreløpig er det to løsninger som har pekt seg ut som gode alternativ til tradisjonelt bunnstoff. I tillegg til Finsulate, skal de også teste ut giftfri epoksy. Det blir som teflon der det er vanskelig for organismer å feste seg.

- Målet vårt er at alle tekniske løsninger som er gode nok, er med på løpet, understreker lokallagsleder Rådmund Steinsvåg.

Bred testing

Avtalen med Nor-Dan kaller Steinvsåg et gjennombrudd og et startskudd for å komme i gang med arbeidet opp mot fiskeri. 

Prosjektet tar utgangspunkt i småbåter og fritidsbåter, men for Steinsvåg er det viktig at testingen blir så bred som mulig. 

- Det er viktig å få med fiskerinæringen. Det er en stor aktør, og de bygger en merkevare som går på ren mat. Det er betenkelig om du skal profilere deg som opptatt av bærekraft samtidig som hver båt i Norge og verden bidrar til forurensning med det de har på skrogene, sier han.

Nytt selskap for vask

Prosjektet i Mandal har utspring fra Grønn marina, et treårig pilotprosjekt gjennomført på Vollen Marina i Asker.

De fikk støtte fra blant andre Miljødirektoratet og Forskningsrådet for å gjøre fritidsbåtene mer miljøvennlige. Det har de gjort blant annet ved å teste ulike miljøvennlige alternativer til bunnstoff.

- Det er et ganske betydelig antall giftstoffer og mikroplast fra bunnstoff som havner i havet i dag. Det er spesielt viktig for fiskerinæringen som faktisk henter opp mat fra havet, sier Anders Øgaarden som ledet prosjektet.

Han forteller at en hard coating gir en glatt overflate som er lett å rengjøre. I tillegg øker det farten og reduserer drivstofforbruket på båten. 

zoomSeismikkskipet «Fugro Searcher» av Panama fikk klistret på Finsulate for flere år siden. Ifølge selskapet har rederiet spart kostnader og drivstoff sammenlignet med et søsterskip. 
Seismikkskipet «Fugro Searcher» av Panama fikk klistret på Finsulate for flere år siden. Ifølge selskapet har rederiet spart kostnader og drivstoff sammenlignet med et søsterskip. 

Dobbelt så dyr, men lønnsom

Naturvernforbundet mener det er fullt mulig å konvertere en stor del av fiskeflåten til miljøvennlige løsninger. Ifølge Steinsvåg er disse løsningene omtrent dobbelt så dyre å påføre som tradisjonelt bunnstoff. Men på sikt skal det lønne seg.

- Om disse miljøvennlige produktene fungerer, slipper du årlig vedlikehold og å løfte båtene på land. Det er litt av kjernen her. Vi må finne eksempler og regnestykker som viser hva de ulike løsningene koster i det virkelige liv, sier han. 

Viktig å teste

For Nor-Dan er det viktig at dette blir prøvd ut på en båt på Sørlandet, slik at de kan følge med. 

- Om vi kan få til noe for en fornuftig penge, som er bra for miljøet, så må vi absolutt gjøre det. Men vi må teste det ut og være sikre på at det fungere, sier May Britt Hansen. 

Stor snuoperasjon

Naturvernforbundet håper på å få opp ti demobåter, med minimum én av hver type: En med Finsulate og en med giftfri epoksy. Og de skal testes i ulike miljøer. 

- Du kommer ingen vei med båteiere med å vise en powerpoint med noe fancy fra nettet. De må kunne ta og føle på noe, sier Steinsvåg. 

Han kaller det en gigantisk snuoperasjon, slik røykeloven var.

 - Alt som går på bunnstoff i Norge handler om tradisjoner. Du skal skrape av og kline på. Sånn er det bare. Du må snu alles oppfatning av hvordan det er og hvordan det kan bli.

zoomRådmund Steinsvåg, leder i Naturvernforbundet i Mandal, foran en demobåt i Arendal som er elektrisk og utstyrt med Finsulate, et fiberteppe som skal gjøre at organismer ikke fester seg så lett.
Rådmund Steinsvåg, leder i Naturvernforbundet i Mandal, foran en demobåt i Arendal som er elektrisk og utstyrt med Finsulate, et fiberteppe som skal gjøre at organismer ikke fester seg så lett.

Mangler penger

Fra 1. januar 2020 slås Mandal, Lindesnes og Marnardal sammen til én kommune. Da setter også Steinsvåg og co. gass på prosjektet. I mellomtiden jobber de med få på plass finansiering. 

For rundt 250.000 kroner får kjøpt en mobil rensestasjon til skrogvask og testet to demobåter. 

De jobber også med å få på plass en lokal insentivordning. 

- At vi for eksempel kan dekke opp til 50 prosent av investeringene av så og så mange båter for å få det i gang. Da må vi skaffe de midlene, og det jobber vi med nå. Men vi trenger ikke de store pengene, sier Steinsvåg. 

Verden er målet

Den eneste grunnen til at de nå går for fritidsbåter og mindre kystfiskebåter, er at de er en frivillig forening med begrensede midler. 

- Foreløpig er det bare det vi kan bite over. Det er like relevant med mye større skip, men da er det større summer og mer komplisert. Vi begynner der vi begynner, sier Steinsvåg. 

Målet er å få alle båter i hele verden over på miljøvennlige løsninger. 

- For mange høres det utopisk ut, men hva du har arvet av forståelse fra dine foreldre og besteforeldre er viktig. Sånn har du alltid gjort det. De aller fleste tror ikke det finnes noe alternativ til giftig maling. 

( VILKÅR )
 
Del saken