Bremnes Seashore produserer blant annet Salma-laksen.Foto: (Foto: DN)
Bremnes Seashore produserer blant annet Salma-laksen.Foto: (Foto: DN)
Bremnes Seashore produserer blant annet Salma-laksen.Foto: (Foto: DN)

Bremnes Seashore fikk støtte til å utvikle hyperfersk frossenlaks

Et konsept for å fremstille frossenlaks som holder sashimikvalitet er blant de 18 norske nyskapingsprosjektene som deler på 8,5 millioner kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).

Bremnes-konsernet har en avansert slakteteknologi som gir et hyperferskt lakseråstoff av ypperste sashimikvalitet. Disse produktegenskapene ønsker oppdrettsselskapet fra Bømlo a° konservere med naturlige metoder, slik at forbrukerne kan fa° en hyperfersk smaksopplevelse uansett hvor de befinner seg i verden, heter det i en pressemelding.

Det er utviklingsselskapet til Bremnes-konsernet Myobiotec som har mottatt støtten på 250.000 kroner fra DIP.

Vil gjøre fryst like bra som fersk laks

Selskapet ønsker en designdrevet tilnærming for å produsere fryst laks som har like høy kvalitet som fersk laks. Ocean Quality og Johan Verde Industridesign er med på Myobiotec på prosjektet. 

Under søknadsprosessen noterte juryen seg at Bremnes Seashore allerede gjennom merkevaren Salma har demonstrert en evne til å kommersialisere innovasjon i sitt segment. I tillegg vil et fryst lakseprodukt kunne fraktes med skip, i motsetning til fersk laks som gjerne er flybåren, ifølge pressemeldingen. 

Deler ut midler for tiende gang 

Det er organisasjonen Design og arkitektur Norge (DOGA) som deler ut midlene for prosjektet gjennom «Designdrevet innovasjonsprogram», også kjent som DIP.

- Norge i tiden fremover, og støtten fra DIP er et viktig virkemiddel for å få dem på rett kurs fra dag én, sier administrerende direktør Tor Inge Hjemdal i DOGA i en pressemelding.

Dette er tiende gangen DOGA deler ut midler til forskning gjennom DIP. Ifølge meldingen skal midlene sikre at designmetodikk benyttes i idéutviklingsfasen i prosjektene, som skal lede til bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon.

I fjor fikk Safepath 200.000 til å finne ut hvordan sikkerheten på sjarker kan bli bedre.

( VILKÅR )
 
Del saken