Skroget er bygget hos Marine Projects i Gdansk i Polen.Foto: Theo Verios
Skroget er bygget hos Marine Projects i Gdansk i Polen.Foto: Theo Verios
Skroget er bygget hos Marine Projects i Gdansk i Polen.Foto: Theo Verios

«Cape Arkona» rigges for autoline, trål og teine. Nå er fiskebåten på vei til Norge.

Den australske båten skal etter planen være ferdig i slutten av mai neste år.

Rederiet Austral Fisheries har bestilt båten, som er designet av Skipskompetanse. Baatbygg står for byggingen, og planen er å sette i gang førstkommende mandag. 

- I første omgang så er det inn med kabler og rør. Så skal den isoleres og kles opp, sier salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad ved verftet. 

Utfordring og innovasjon

Installeringen vil foregå frem til mars-april neste år, og så begynner kjøring av systemer og anlegg om bord. 

At båten skal rigges både for line, trål og teiner, gjør at både verft og rederi må holde tunga beint i munnen.

- Du kan si at systemene hver for seg er tradisjonelle og kjente, men kombinasjonen av dem er utfordringen og innovasjonen i det, sier Sekkingstad.

Skiftende vekt

Å beregne vekt og stabilitet blir viktig. 

- Mye av dette har med stabiliteten i båten å gjøre. Utstyret er ganske tungt, og rederiet skal kunne sjonglere mellom redskapene, sier Sekkingstad. 

På noen turer vil de kanskje bare ha med line og trål, på andre legger de kanskje igjen trålen. 

- Da vil de hele tiden få skiftende vekt i båten, og det gjør det litt utfordrende. Designere er inne og jobber med stabilitetsberegningene. Og kapteinen må også gjøre en kontroll hver gang de skal til sjøs, sier Sekkingstad. 

Skipskompetanse vil dermed være involvert helt frem til slutten av prosjektet. 

zoomInnredningen arrangeres for 40 mann i 26 lugarer i nye «Cape Arkona». 
Innredningen arrangeres for 40 mann i 26 lugarer i nye «Cape Arkona». 

Får batteri om bord

Cape Arkona blir 66,9 x 15 meter og får designbetegnelsen SK-4260. Fartøyet er designet med tanke på minimalt miljøavtrykk.

Brunvoll skal levere fremdrifts-, manøvrerings- og kontrollsystem til båten, som blir 66,9 meter lang. Pon Power leverer hovedmotoren og Elmarin en større elektropakke.

Båten får tre fremdriftsmotorer: To dieselmotorer og en elmotor. Det skal også installeres batteri om bord.

- Rederiet er kanskje de første i verden som har valgt en «peak shaving»-batteriløsning uten noen form for subsidier eller miljøkrav. De gjør dette rett fra egen lomme, og det skal de har skryt for. Etter de beregninger som er gjort, bruker de fem-seks år på å betale tilbake batteriinvesteringene, sier Sekkingstad.

Peak shaving innebærer at batteri bidrar til å stabilisere energiuttaket fra generatorer. Det gir en mer effektiv utnyttelse av motorene når båten har variable lasteforhold. 

Referanse for fremtiden

Rederiet skal ha en mann på plass i Måløy frem til båten er klar. 

- Vi ville bygge en ny båt fordi flåten vår blir eldre. Nå er det et sterkere fokus på miljøvennlige fartøy. Vi ønsket oss også større variasjon i hvordan vi fisker, sa Peter Stevens til Tekfisk i fjor.

Han er leder for dyphavsfiske i Austral Fisheries til Tekfisk, og mener at «Cape Arkona» setter en referanse for fremtiden. 

zoomSlepebåten «Stadt Kinn» på vei nordover med «Cape Arkona».
Slepebåten «Stadt Kinn» på vei nordover med «Cape Arkona».

På plass i slutten av uka

Skroget ble hentet i Gdansk i Polen forrige uke.

- Det er en kanal eller elv som går rundt hele industriområdet. Det er begrensninger på djupgang, og med 5,8 meter på skroget, og en storm som kom krypende, var vi litt spente på om vi fikk forsinkelser på slepet. Du kan ikke ha større bølgehøyde enn cirka en halv meter der havet møter elven. Det er visst det grunneste punktet, forteller Sekkingstad.

Heldigvis gikk alt etter planen, og skroget er nå på vei nordover. Tirsdag morgen var den ved Farsund, og er ventet til Måløy mot slutten av uka.

Godt marked

Baatbygg tar seg vanligvis av reparasjoner og ombygginger av båter. Dette er deres første nybygg på ti år. 

- Det er en litt annerledes belastning for administrasjonen med tanke på oppfølging av skrogbygging i utlandet. Installasjonen er på linje med det vi er vant til, sier Sekkingstad, som kaller dette et mellomstort prosjekt for dem. 

Mellom 80 og 150 personer vil være i sving med prosjektet de neste fem-seks månedene. 

- Vil dere ta flere nybygg i fremtiden? 

- Vi er ikke fremmede for det, men akkurat nå er det et veldig godt marked for ombyggingog reparasjoner. 

( VILKÅR )
 
Del saken