Her er nye «Lingbank» kommet på sjøen.Foto: Karstensens Skibsværft
Her er nye «Lingbank» kommet på sjøen.Foto: Karstensens Skibsværft
Her er nye «Lingbank» kommet på sjøen.Foto: Karstensens Skibsværft

Nå er nye «Lingbank» levert

Målet er at nybåten skal bli et godt verktøy for neste generasjon.

Tråleren «Lingbank» er bygget ved Karstensens Skibsværft i Danmark for rederiet Lingbank, som fisker Benny Rasmussen med familie står bak. 

Nyutviklet design

Fartøyet skal drive trålfiske etter arter som sild, tobis og brisling.

Nye «Lingbank» er et helt nyutviklet design, og det har vært fokus  på effektivitet, god arbeidsflyt og ikke minst sikkerhet, ifølge en pressemelding fra verftet. 

zoomBroen til nybåten, som ble overlevert i september.
Broen til nybåten, som ble overlevert i september.

Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og det har vært lagt spesielt vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet. 

I tillegg er det lagt stor vekt på skrogutforming og en driftsprofil med lavest mulig drivstofforbruk.

Fartøyet er i likhet med «Odd Lundberg», som også er bygget ved Karstensens Skibsværft, utrustet med elektriske vinsjer og andre tiltak for å sikre lavest mulig energiforbruk.

Nøkkeltall «Lingbank»

  • Lengde: 49,95 meter
  • Bredde: 13,20 meter
  • RSW-tanker: 1355 kubikkmeter
  • Tonnasje: 1306 bruttotonn
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Klasse: DNV-GL +1A Ice-C, Fishing Vessel.
  • Elektriske vinsjer levert av MacGregor Rapp Marine
  • Fiskepumpeutstyr levert av MacGregor Rapp Marine/SeaQuest
  • Dekkskraner levert av MacGregor Triplex 
  • Hovedmotor: MAN 8L27/38, 2920 kW @ 800 rpm
  • Hjelpemotorer: 2 x Scania DI13, 400 kWe @ 1800 rpm.
  • Propellanlegg: Brunvoll Volda CP85/4, d3800 mm.

Optimal kjøling

Benny Rasmussen kjøpte sitt første fiskefartøy i 1980, og overtok nåværende «Lingbank» i 2005. Denne båten ble bygget i 1985.

Fiskerederen har fire sønner som er aktive i rederiet, og en av tankene bak nybåten er at den skal bli et godt verktøy for neste generasjon. 

En stor del av rederiets driftsgrunnlag er industrifiskeri, og strengere kvalitetskrav har gjort at det under prosjekteringen har vært fokus på RSW-tanker og - anlegg, og mulighet for optimal kjøling av fangsten, ifølge pressemeldingen.  

zoomGod komfort har vært viktig for rederiet.
God komfort har vært viktig for rederiet.
( VILKÅR )
 
Del saken