HYBRID FLÅTE: Erik Ianssen, daglig leder i Selfa Arctic AS, tror hele den norske kystflåten har gått hybrid innen 2030.Foto: Jørn Mikael Hagen
HYBRID FLÅTE: Erik Ianssen, daglig leder i Selfa Arctic AS, tror hele den norske kystflåten har gått hybrid innen 2030.Foto: Jørn Mikael Hagen
HYBRID FLÅTE: Erik Ianssen, daglig leder i Selfa Arctic AS, tror hele den norske kystflåten har gått hybrid innen 2030.Foto: Jørn Mikael Hagen

- Norske fiskerier finnes ikke bærekraftige

- Til tross for et stadig grønnere fokus, går norske fiskerier i negativ retning, sier Erik Ianssen, daglig leder Selfa Arctic AS. Men han trur det vil snu etter hvert.

«Bærekraftig», «grønne løsninger», «nullutslipp». Vi hører og leser begrepene ukentlig. Men er norske fiskerier bærekraftig?

- Nei, tvert imot, ifølge Erik Ianssen, daglig leder Selfa Arctic AS. 

- Den finnes ikke bærekraftig, uttalte han på et miniseminar om fremtidens kystflåte i regi av Innovasjon Norge Arktis på Kystens Hus i Tromsø torsdag.

Ikke noe å være stolte av

Han begrunner det med at dieselforbruket i fiskeriflåten «går til himmels», og at fiskeri-, havbruks- og anleggsflåten er verstingene på utslipp.

- Dette er på ingen måte noe vi kan være stolte av. Og det hele er veldig rart all den tid vi signerer klimaavtaler og har en statsminister som i sine nyttårstaler sier at klimautslippene skal ned. Men realiteten er at vi går motsatt vei. Det er villet politikk, sier han til Fiskeribladet.

Men han passer på å også gi ros. Blant annet mener han at fiskebestandene forvaltes godt.

Selfa Arctic AS bygget i 2015 verdens første elektriske fiskebåt, «Karoline». Og elektriske eller aller helst hybridbåter er veien fiskerinæringen må gå, mener han. 

zoom«Karoline» - første batteridrevne sjark - klar for fiske og overlevert fra Selfa i oktober 2015.
«Karoline» - første batteridrevne sjark - klar for fiske og overlevert fra Selfa i oktober 2015.

For selv om trenden er negativ, er han overbevist om at næringen selv ønsker fartøy som etterlater seg mindre miljøavtrykk. Innen 2030 tror han hele kystflåten kan ha gått hybrid. Utfordringen er pris.

LES OGSÅ:Full klaff for el-sjarken

zoomErik Ianssen (t.h.), daglig leder Selfa Arctic AS, tror hele den norske kystflåten har gått hybrid innen 2030.
Erik Ianssen (t.h.), daglig leder Selfa Arctic AS, tror hele den norske kystflåten har gått hybrid innen 2030.

Fjern refusjonsordningen

- Da vi produserte «Karoline» var den 50 prosent dyrere enn tradisjonelle dieseldrevne fiskebåter. I dag er hybridvariantene bare 5 prosent dyrere, men det er likevel nok til at de prioriteres bort. Om kjøperen kan spare 10.000 kroner ved forhandlingsbordet, så gjør han det. Så vi må få hybridprisene ytterligere ned, sier Ianssen.

Løsningen for å få ned dieselforbruket i fiskerinæringen, mener han er å fjerne refusjonsordningen. Et grep som nok vil bli møtt med svært store protester, men som han like fullt sier etter hvert vil tvinge seg frem som en nødvendighet.

Han trekker frem Oslo, Bergen og til dels Tromsø for at grønn politikk stadig vinner terreng, men mener regjeringen har en veldig lang vei å gå. Et eventuelt regjeringsskifte om to år tror han heller ikke vil føre til snarlige mirakler, men som han sier:

- Fornuften vil etter hvert seire. Flåten blir grønnere.

At hybridbåter må sette av mye plass til store og tunge batterier, er og noe som flåten ser på som et hinder. Og batteriene blir ikke mindre i vekt og størrelse med det første.

- Nei, dessverre, men de er langt sikrere. Men også her går den teknologiske utviklingen i positiv retning, sier Ianssen.

( VILKÅR )
 
Del saken