Her er fra byggingen av verdens største landbaserte oppdrettsanlegg for laks på sydspissen av Florida. Foto: Rune Ytreberg
Her er fra byggingen av verdens største landbaserte oppdrettsanlegg for laks på sydspissen av Florida. Foto: Rune Ytreberg
Her er fra byggingen av verdens største landbaserte oppdrettsanlegg for laks på sydspissen av Florida. Foto: Rune Ytreberg

For første gang er det satt ut fisk i saltvann i det landbaserte anlegget utenfor Miami

- Det var en veldig viktig milepæl for oss, sier konsernsjef Johan Andreassen i Atlantic Sapphire.

I første omgang var det kun noen få fisk som ble flyttet, for å teste.

- Torsdag flyttet vi de første 150 fiskene fra ferskvann til saltvann. Dette er en veldig stor milepæl. Det er første gang laks svømmer i saltvannet fra undervannskildene i Miami, sa konsernsjef Johan Andreassen mandag.

Andreassen var en av foredragsholderne under DNBs konferanse «Salmon farming of the future» i Oslo, som samlet rundt 160 deltagere, skriver IntraFish.

- Alt gikk fint. Fisken lever og spiser godt. Så har vi 500.000 flere fisk som går samme vei i løpet av få dager, sa Andreassen.

zoomPå Oslo-besøk: Johan Andreassen i Atlantic Sapphire
På Oslo-besøk: Johan Andreassen i Atlantic Sapphire

- Går som ventet eller bedre

Den største fisken i USA er nå i snitt 150 gram.

- Biologisk går produksjonen som ventet eller bedre enn ventet, sa Andreassen.

Det er i tråd med det selskapet tidligere har meldt.

Selskapet har nå rundt 4 millioner fisk i sine systemer, 1 million i Danmark og rundt 3 millioner i USA.

I september var det 2,5 millioner fisk på plass i det landbaserte anlegget til Atlantic Sapphire i Florida. Den første yngelen ble satt i kar i februar.

Ny merkevare

Atlantic Sapphire-sjefen fortalte også at de denne uken offisielt lanserer et nytt merkenavn i det amerikanske markedet.

- Laksen vår skal selges som «Bluehouse Salmon». Etter mye testing i markedet, ser vi at dette er en merkevare som blir tatt godt imot. Det er vanskelig å forklare konsumenter hva lakseproduksjon på land er, men om vi sier at det er Bluehouse, og sier at det er et Greenhouse (på norsk drivhus, red.anm.) for laks, skjønner de hva de mener.

Selskapet har eid merkevaren lenge, men ikke tatt den i bruk før nå.

Noe av kommunikasjonen med det nye merkenavnet, er at dersom konsumenten kjøper denne fisken, bidrar de til å hjelpe livet i havet.

Skal vokse voldsomt - og tilbakeviser rykter

Andreassen fortalte blant annet at de venter et slaktevolum på 6000 tonn i 2020, 13.000 tonn i 2021, 23.000 tonn i 2021 og deretter en økning på 20.000 tonn i året fremover.

Videre gjorde han et poeng av at selskapet etterstreber å ha fisk i flest mulige uavhengige systemer, slik at dersom det skulle skje noe uforutsett, rammes en mindre del av totalen. I dag har de åtte uavhengige systemer, noe som øker i takt med påbegynt og planlagt utbygging.

- Så hører vi at det er noen rykter der ute om at laksen vår ikke smaker så godt. Det stemmer ikke, og i dag serveres det fisk fra oss i pausene her hos DNB. Dere kan få smake både tilberedt laks, og også rå laks, uten noen form for saus eller krydder, så ser dere selv.

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fra IntraFish.no:

( VILKÅR )
 
Del saken