Daglig leder Eirik Bøckmann foran «Teistin».Foto: Wavefoil
Daglig leder Eirik Bøckmann foran «Teistin».Foto: Wavefoil
Daglig leder Eirik Bøckmann foran «Teistin».Foto: Wavefoil

Disse vingene skal dempe bevegelsene i sjø. Nå er de testet på en båt for første gang.

En ferge er første båt ut, men gründerne i Wavefoil har troen på at teknologien vil passe bra også på fiskebåter.

Vingene er utviklet av gründerbedriften Wavefoil. I september ble to slike vinger, eller foilmoduler, installert på den færøyske fergen «Teistin».

- Testingen har gått kjempebra, det har vært over all forventning, sier daglig leder Erik Bøckmann i Wavefoil til Tekfisk.

Tanken er at foilene skal gi bedre fremdrift, redusere skipsbevegelsene og spare drivstoff.

Omfattende ombygging

Hans medgründer Audun Yrke har utviklet mekanismen som trekker vingene ut og inn. For å få dem på plass i «Teistin», måtte båten opp i dokk.

- Planen var at installeringen skulle ta tre uker. Det tok tre uker og en dag, det er vi veldig fornøyde med. Det er første gang vi har gjort noe sånt, men vi heiv oss uti det, og tok prosjektlederansvaret selv, mens verftet fulgte opp, sier Yrke til Tekfisk. 

Ombyggingen ble ganske omfattende.

- «Teistin» er en bilferge som har baugport til biler. Det ville vært enklere på en fiskebåt, for eksempel, sier Yrke. 

zoom«Teistin» med baugfoiler fra Wavefoil.
«Teistin» med baugfoiler fra Wavefoil.

Fungerer også i lav hastighet

Gründerne har nemlig stor tro på at slike vinger vil passe bra på fiskebåter. 

- Ja, enda mer nå som vi har sett hvordan de fungerer. Det var blant annet en del hydrodynamiske effekter som var bra å prøve i fullskala, og som gjør at vi mer enn noen gang har tro på fiskebåt, sier Bøckmann.

- Hva tenker du på da?

- Effekten i lav hastighet har vært litt usikker, og måtte testes i fullskala. Det viste seg at foilene fungerer bedre i lav hastighet i virkeligheten enn i modellforsøk, sier Bøckmann.

Interesse fra redere

I mars var de på messen Lofotfishing.

- Det var slående hvor bra mottagelse vi fikk, og det var mange som var interesserte, sier Yrke.

Så langt har ikke henvendelse endt ut i konkrete avtaler.

- Det var spesielt en reder som var interessert, men han var kommet for langt i prosessen med å bygge nybåt, sier Yrke. 

Han nevner flere eksempler der fiskebåter kan ha nytte av foiler. Blant annet trekker han frem trålere som drar tung trål mot bølger der det er vanskelig å holde hastighet og retning. 

- Der kan vi bidra med fremdrift og bevegelsesdemping. Det samme gjelder fiskere som trenger å holde høy hastighet i all slags vær. Det er så merkbart når du tar ut foilene, du kan gå mye fortere med samme komfortnivå, sier han. 

Her kan du høre podkast med Bøckmann i panelet, spilt inn i mars i år:

Rett på jobb

Begge gründerne er fornøyd med testene som er gjort på den færøyske fergen. 

- Fergen gikk i drift med en gang. Prøveturen ble avlyst, så første gang den gikk med foiler hadde den passasjerer om bord. Foilsystemet har fungert fint, og man merker bevegelsesdempingen med en gang. Båten går fastere i sjøen, den beveger seg mindre i alle retninger, men går jevnt og trutt fremover, sier Yrke. 

Han har vært spesielt spent på hvordan inntrekningsmekanismen fungerer.

- Det er viktig for oss at den er driftssikker, fungerer godt og gir god brukeropplevelse, sier han.

Mannskapet på skipet er også fornøyd. 

- Jeg merker at Teistin beveger seg mindre i sjøen enn tidligere, sier Jónleif Láberg, kaptein på «Teistin» i en pressemelding.

zoomTeknologidirektør Audun Yrke (til v.) og produktutvikler Erlend Vastveit i Wavefoil.
Teknologidirektør Audun Yrke (til v.) og produktutvikler Erlend Vastveit i Wavefoil.

Ambulansebåt

Så langt har foilene vært i bruk flere ganger hver dag. Bøckmann tror foilene kan redusere drivstoffbruket til fergen med ti prosent, men det endelige svaret har de ikke ennå.

- Den virkelige fasiten er bunkersstatistikken over tid. Vi må være tålmodige og la det gå noen måneder før vi kan si noe, sier Yrke. 

Wavefoil skal også levere foiler til en ambulansebåt som skal gå langs Finnmarkskysten. Den bygges i vinter og skal settes i drift neste sommer.

- Vi bygger foilmodulene nå, men vi har flere andre prosjekter på gang, så hva som blir neste båt ut, er åpent, sier Bøckmann. 

Foilmodulen er utviklet med støtte fra NTNU Discovery, Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Climate-KIC, samt privat kapital.

Her kan du se Wavefoils film fra ombyggingen:

( VILKÅR )
 
Del saken