Nye «Stormhav» har ankommet Stadyard på Måløy etter å ha blitt slept fra Polen.Foto: Jon Atle Bjørnø
Nye «Stormhav» har ankommet Stadyard på Måløy etter å ha blitt slept fra Polen.Foto: Jon Atle Bjørnø
Nye «Stormhav» har ankommet Stadyard på Måløy etter å ha blitt slept fra Polen.Foto: Jon Atle Bjørnø

Nå er «Stormhav» endelig kommet til verftet i Måløy

- Det blir en rå båt, sier driftsleder Jon-Atle Bjørnø i rederiet Stormhav.

«Stormhav» er under 28 meter lang, men er likevel en storbåt.

- Den er bygget på samme lest som båtene på Møre på 50-60 meter som driver med autoline og garndrift, sier Bjørnø til Tekfisk.

zoomJon-Atle Bjørnø, er driftsleder i Stormhav AS.
Jon-Atle Bjørnø, er driftsleder i Stormhav AS.

En ny hverdag

Når vi snakker med ham onsdag morgen, har han akkurat kommet seg om bord i båten for aller første gang.

- Hva er førsteinntrykket?

- Det er stort, og det ser veldig bra ut. Det er stas endelig å få se den med egne øyne, dette blir en solid båt, sier Bjørnø.

Det som imponerer driftslederen mest er volumet.

- Det er uhorvelig med volum på denne båten, det blir en ny hverdag, sier han.

Fem måneder etter skjema

Skroget til «Stormhav» er bygget i Polen, og er denne uken slept til verftet Stadyard i Måløy.

NYE «STORMHAV»

  • Lengde 27,99 meter, bredde 9,50 meter, dybde til hoveddekk 4,60 meter.
  • Lasteromskapasitet 206 kubikkmeter.
  • Innredning for 14 personer.
  • Tradisjonelt framdriftsopplegg.
  • Kontrakt med byggeverftet Stadyard ble undertegnet i mars 2018.

- Slepet gikk bra. De lå øst for Danmark et par døgn på grunn av værutfordringer, men når de først fikk til å taue, gikk det som en lek. Båten kom til avtalt tid, det hadde jeg ikke trodd, sier Bjørnø.

Men underveis har det vært mange endringer i tidsplanen, og skroget kom til Måløy en god stund etter den opprinnelige planen.

- Vi skulle egentlig vært i innspurten med nesten ferdig båt, men nå starter vi med innredningsprosessen fem måneder etter skjema, sier Bjørnø.

Blir ikke arbeidsledige

Det viktigste for rederne nå var å få skroget til Norge slik at de kunne komme i gang med å utstyre båten.

- Vi kunne ikke ha den liggende der til jul, så nå har vi bare hevet om bord det vi måtte ha, og fått den på tauing sånn at vi kunne komme i gang.

- Hva betyr forsinkelsen for dere?

- Vi er et lite selskap og det blir en likviditetsmessig utfordring. Vi har solgt båt, og får utfordring med kvotene til vinteren siden denne ikke blir klar. Det skaper litt ekstra styr for oss, vi må kanskje leie en båt for å få fiske. Vi må jo også holde mannskapet i arbeid, vi kan ikke hive dem på land. Disse utfordringene kommer i tillegg til at vi skal bygge båt. Vi blir ikke arbeidsledige det neste halvåret, for å si det sånn, sier Bjørnø.

zoomDriftsleder Jon Atle Bjørnø fikk første titt på båten i går.
Driftsleder Jon Atle Bjørnø fikk første titt på båten i går.

Skal lage gode planer

«Stormhav» er malt i Polen, og ser nesten ferdig ut på utsiden. Men det er nå jobben begynner.

- Aller først skal de rigge lys om bord sånn at vi kan se hvor vi går. Den skal stabilitetstestes først, og så må den opp i slippen sånn at vi kan begynne å montere inn maskineri og propell, sier Bjørnø.

- Så blir det bånn gass med innredningsarbeid, elektrikere og alt. Dette er første dagen, så nå skal vi sette oss ned og lage så gode planer som mulig sånn at ting går mest mulig smertefritt. Det blir folk over alt her nå, fortsetter han.

48.000 autolinekroker

Selv om båten er på 90 fot, skal den utstyres som en langt større båt. Rederiet har samarbeidet med Seacon om å utvikle et optimalt fartøy som er tilpasset den driften rederiet har planlagt.

- Den får det maksimale du kan ha på de begrensningene som er. Vi må holde den under 28 meter og under 500 tonn, men du får ikke mer båt på de begrensningene enn det vi har fått til her, sier Bjørnø.

Nye «Stormhav» skal utrustes for kombinert garn- og linefiske.

- Det blir plass til 48.000 kroker på en autoline og 1200-1300 garn på hekken samtidig. Vi kan dra line på formiddagen og garn på ettermiddagen hvis vi har lyst. I tillegg blir det frysekapasitet på 20 tonn sløyd fisk i døgnet og to ismaskiner som kan produsere ti tonn is i døgnet for ferskfisksatsningen, sier Bjørnø.

zoomNå begynner jobben med å utruste «Stormhav».
Nå begynner jobben med å utruste «Stormhav».

- En voldsom investering

Båten er nemlig bygget for at de skal kunne levere både fryst og fersk fisk.

- Den har et rent fryserom og et kombinert kjøl- og fryserom.

Det gir en helt ny type drift for rederiet, som så langt har hatt gamle «Stormhav» på 18 meter.

- Skal vi holde på med det vi gjør, kunne vi ikke hatt gamlebåten, da ville vi ha slitt oss ut før vi var femti. Dermed måtte vi ta et valg om vi skulle gå opp eller ned i størrelse. Vi fant ut at vi er bare førti, så vi gir bånn gass og håper det går, sier Bjørnø.

Prisen på nybåten er estimert til 90 millioner kroner, og kvoter kommer i tillegg. Dermed blir det en totalsatsing på rundt 150 millioner kroner.

- For et lite selskap som oss er det en voldsom investering, men satser du ikke og investerer og utvikler, står du på stedet hvil, sier Bjørnø.

( VILKÅR )
 
Del saken