I SLUTTFASEN: Den knappe 11 meter lange fiskebåten skulle ha blitt ferdig 1. oktober, men er blitt forsinket flere uker. Et stort antall arbeidere jobber på spreng med å ferdigstille båten som skal drive garnfiske fra Møre til Finnmarkskysten. Den 21 år gamle rederen, Jacob Edvard Heløy, gleder seg til å bruke den nye fiskebåten til helårs garnfiske.Foto: Espen Sand
I SLUTTFASEN: Den knappe 11 meter lange fiskebåten skulle ha blitt ferdig 1. oktober, men er blitt forsinket flere uker. Et stort antall arbeidere jobber på spreng med å ferdigstille båten som skal drive garnfiske fra Møre til Finnmarkskysten. Den 21 år gamle rederen, Jacob Edvard Heløy, gleder seg til å bruke den nye fiskebåten til helårs garnfiske.Foto: Espen Sand
I SLUTTFASEN: Den knappe 11 meter lange fiskebåten skulle ha blitt ferdig 1. oktober, men er blitt forsinket flere uker. Et stort antall arbeidere jobber på spreng med å ferdigstille båten som skal drive garnfiske fra Møre til Finnmarkskysten. Den 21 år gamle rederen, Jacob Edvard Heløy, gleder seg til å bruke den nye fiskebåten til helårs garnfiske.Foto: Espen Sand

Jacob (21) begynte som fisker da han var 12 - nå får han ny fiskebåt på Sørlandet

Den unge fiskeren Jacob Edvard Heløy fra Nordkapp er i Mandal for å hente ny fiskebåt til rundt 13 millioner kroner - trolig den første yrkesbåten i Norge som ikke skal males. Den miljøvennlige ideen kom fra rederens mor.

- Mange tror kanskje at båten skal males, men det skal den ikke. Det snakkes så mye om miljøvennlige tiltak og Parisavtalen. For å skape en miljøgevinst fikk mamma en idé om ikke å male båten. Den er pusset ned og koster litt mer å lage, men for hver gang den skulle ha blitt malt så sparer vi både armene, tid og penger. Om noen år vil den oksidere og få en grå matt farge. Så vidt jeg vet er dette den første yrkesbåten som ikke er malt, sier Heløy til Fiskeribladet.

Mens mange vandrer eller sykler den lange strekningen mellom Lindesnes og Nordkapp i Norge, er Heløy på sydspissen av helt andre grunner denne høsten.

- Eneste som tok meg seriøst

I fjor bestilte han nemlig sin nye fiskebåt fra verftet GOT Skogsøy, som tidligere het Skogsøy Båt men som nå er blitt en del av konsernet Global Ocean Technology (GOT).

- Jeg hadde hørt mye bra om verftet og de forrige båtene som er bygget her, og de har bygget båter her i mange år. Da jeg bestemte meg for å bygge ringte jeg rundt til forskjellige båtbyggerier, men det var stort sett bare André (Rustad) og de på Skogsøy som tok meg seriøst. De kom og besøkte meg i nord og til slutt tegnet vi en kontrakt, sier Heløy.

zoomEGET VASKEROM: Rederen Jacob Edvard Heløy hadde et stort ønske om å ha alle fasiliteter om bord i fiskebåten, og har derfor fått plass til vaskerom med både vaskemaskin og tørketrommel. . Heløygutt.
EGET VASKEROM: Rederen Jacob Edvard Heløy hadde et stort ønske om å ha alle fasiliteter om bord i fiskebåten, og har derfor fått plass til vaskerom med både vaskemaskin og tørketrommel. . Heløygutt.

Koster 13 millioner

Fiskebåten er en ren garnbåt på 36 fot med kapasitet til å lagre opp mot 20 tonn fisk. Den har fått navnet Heløygutt V, og er den femte i rekken til Heløy og hans familie. Prislappen er i underkant av 13 millioner kroner.

Båtbyggingen startet i mai, og Heløy har de siste ukene vært i Mandal for å følge sluttprosessen og delta i klargjøringen. Båten skulle vært ferdig 1. oktober, men den er blitt noen uker forsinket.

- Blant annet er bord og seter fremdeles ikke installert. Forsinkelsen er litt kjedelig, men jeg er godt fornøyd med båten. Så fort den er ferdig seiler vi til Nordkapp der vi hører hjemme. Deretter skal den rett i fiske. Vi skal fiske fra Møre- til Finnmarkskysten, sier Heløy.

Han drar nordover i påvente av at monteringen skal bli ferdig. Planen med den nye båten er å drive helårs garnfiske.

zoomSKAL IKKE MALES: Av miljøhensyn skal ikke Heløygutt V males. Det skal ifølge rederen spare miljøet for bruk av flere hundre liter maling, og etter hvert selskapet for tid og penger.
SKAL IKKE MALES: Av miljøhensyn skal ikke Heløygutt V males. Det skal ifølge rederen spare miljøet for bruk av flere hundre liter maling, og etter hvert selskapet for tid og penger.

Alt i en båt

Om bord i den splitter nye fiskebåten er det to soverom, et fullverdig bad, vaskerom med både vaskemaskin og tørketrommel, og et kjøkken med oppvaskmaskin, et gedigent kjøleskap og flatskjerm-tv på veggen.

Heløygutt V

Lengde: 10,98 meter

Bredde: 5,4 meter

Dybde: Stikker rundt tre meter under vannflaten.

Motor: Scania 400 hk Nogva gir og to hjelpemotorer.

- Her har vi alt vi trenger for å være på sjøen lenge av gangen. Om bord vil vi nok være tre, kanskje fire, mann. Jeg gleder meg til å fiske med ny båt, sier Jacob.

Jacob er opprinnelig fra Rødøy i Helgeland, et sted 21-åringen karakteriserer som midt på polarsirkelen. For tre år siden tok familien på fem en felles beslutning om å flytte til Nordvågen for å livnære seg innen sjarkfiske. Her driver både mor, far og hans to yngre brødre også med fiske.

- Min yngste bror går i 10. klasse i Honningsvåg, og det ser ut til at også han blir fisker, smiler Jacob, som til tross for sine 21 år allerede har mange års erfaring som fisker.

zoomUNG SJEF: Den femte båten i serien av Heløygutt er bare dager fra å ferdigstilles på Gismerøya utenfor Mandal. Den 21 år gamle rederen, Jacob Edvard Heløy, gleder seg til å bruke den nye fiskebåten til helårs garnfiske. . Heløygutt.
UNG SJEF: Den femte båten i serien av Heløygutt er bare dager fra å ferdigstilles på Gismerøya utenfor Mandal. Den 21 år gamle rederen, Jacob Edvard Heløy, gleder seg til å bruke den nye fiskebåten til helårs garnfiske. . Heløygutt.

- Ville bli som pappa

- Jeg har drevet med fiske hele livet egentlig, men den første fulle sesongen hadde jeg da jeg var 12 år, sier han.

- Hvordan fikk du dette til å gå opp i forhold til skolegangen?

- Jeg var med i alle ferier, og om vinteren søkte jeg meg fri fra skolen i 5-6 uker for å fiske. Det var fisker jeg ville bli, og for meg var det viktig å starte tidligst mulig, sier Heløy, som valgte yrke som sin sin far.

- Jeg sa alltid at jeg skulle bli som han pappa, og da han gikk fra å jobbe som truck-sjåfør på lager til å bli fisker, så måtte jeg følge etter, smiler Heløy.

- Hvordan er det å være ung fisker i dag?

- Siden jeg begynte så tidlig har jeg lært meg mye i ung alder. Man har alltid mye mer å lære, men jeg er godt i gang i alle fall.

( VILKÅR )
 
Del saken