Kongsberg Maritimes nye pelagisk trål og snurpedesign NVC 355 er et eksempel på hvordan selskapet ser for seg fremtiden. Illustrasjon: Kongsberg Maritime
Kongsberg Maritimes nye pelagisk trål og snurpedesign NVC 355 er et eksempel på hvordan selskapet ser for seg fremtiden. Illustrasjon: Kongsberg Maritime
Kongsberg Maritimes nye pelagisk trål og snurpedesign NVC 355 er et eksempel på hvordan selskapet ser for seg fremtiden. Illustrasjon: Kongsberg Maritime

Designeren bak denne båten tror noen fiskebåter kan bli mindre i fremtiden

Fiskebåter blir stadig mer komplekse, og da er designet viktig, mener sjefdesigner Robert Vorren i Kongsberg Maritime.

Nye fiskebåter skal være både energiøkonomiske, gi god avkastning til eierne, være robuste og enkle å bruke. Og så må de se bra ut selvsagt. 

Slik oppsummerer Robert Vorren hva som kjennetegner en fiskebåt i dag. 

- Når mengden utstyr øker, må vi stadig tenke på at det skal være brukervennlig, sier han i denne podkasten: 

Sjefdesigneren i Kongsberg Maritime, forteller at kundene deres er kravstore. Han forstår godt hvorfor fiskere er så opptatt av båtene sine. 

- Mange av dem har ikke så mange båter, det er kanskje det eneste levebrødet de har. De legger sjelen sin i det, og familieformue i verste fall, sier han. 

zoomPodkasten er spilt inn under Bluefish-messa i Ålesund. 
Podkasten er spilt inn under Bluefish-messa i Ålesund. 

Mange timer ved bordet

Så engasjerte kunder innebærer mange møter og diskusjoner, og det kan ta lang tid å utvikle en fiskebåt. 

- Jeg er ikke trygg på et prosjekt før jeg har fått diskutert gjennom x antall dokumenter med en reder, og vi virkelig har fått en del timer sammen ved bordet, slik at vi får snakket om alt som er viktig.

Med elektrifisering og at energibærere om bord kan bli mindre, ser han ikke bort fra at fartøy med kort avstand til fiskefeltet kan bli mindre i fremtiden. På den andre siden blir det stadig enklere å gå langt for å hente fisken også. 

- Sånn sett tror jeg markedet vil utvikle seg i nesten alle retninger, sier Vorren. 

Egen erfaring

Sjøegenskaper er fremdeles det aller viktigste for et skrog. Og da kan det komme godt med at Vorren selv har jobbet som fisker. 

- Det gir meg kanskje litt mer kredibilitet i noen kretser. Det gir meg også litt mer erfaring mot mine yngre kolleger som av og til kan glemme at havet er stort, bårene er store og båten vil alltid rulle i en viss grad. 

Hør mer om hva som kreves når det blir stadig mer avansert utstyr om bord, og hva Vorren tror vil redde oss i fremtiden. Det gjør du ved å trykke på spilleren lenger oppe. Du finner også Tekfisk i iTunes og Spotify.

Her er noen utvalgte episoder:

( VILKÅR )
 
Del saken