Den nye Viknes-sjarken er en oppdatert versjon av gamle Viknes 770 som ble faset ut i 2006.Foto: Viknes
Den nye Viknes-sjarken er en oppdatert versjon av gamle Viknes 770 som ble faset ut i 2006.Foto: Viknes
Den nye Viknes-sjarken er en oppdatert versjon av gamle Viknes 770 som ble faset ut i 2006.Foto: Viknes

Produksjonen av sjarken stoppet for 13 år siden. Nå kommer den tilbake i ny variant.

Etterspørselen var så stor at Viknes fremskyndet planene om å lansere en ny type sjark.

Den siste båten av typen Viknes 770 ble levert i 2006. Siden da har Viknes på Askøy utenfor Bergen stort sett produsert fritidsbåter.

To versjoner

Men nå er de klar med en 7,95 meter lang sjark som de har kalt Viknes 8.

- Det er en ny versjon av den tidligere Viknes 770-sjarken. Det er den grunnsteinen vi har tatt frem igjen, men i modernisert utgave og med vesentlig høyere fartspotensial, sier daglig leder Kristian Sivertsen hos Viknes.

Sjarken kommer i to versjoner, en som er beregnet på fritidsbrukere og en som er klargjort for kystfiske.

- Vi har hatt enormt mye etterspørsel etter den typen båt, og det har økt kraftig de siste årene. Folk har spurt oss om å sette den gamle båten i produksjon igjen, sier Sivertsen.

zoomSjarken kan styres både innenfra og utenfra.
Sjarken kan styres både innenfra og utenfra.

Toppfart på 26 knop

Det var Askøyværingen som først skrev om den nye sjarken.

- Vi viste den frem første gang på AquaNor i Trondheim i august. Vi har en prototype som er sjøsatt, sier Sivertsen.

Det viktigste har vært å få et stort og godt arbeidsdekk. Viknes 8 går også en god del fortere enn den gamle versjonen, som hadde en marsjfart på 15-16 knop.

- I testkjøring har den en toppfart på 26 knop, og en marsjfart på 22-23 knop, sier Sivertsen.

I hemmelighet

- Hvorfor ble Viknes 770 tatt ut av produksjon?

- Vi hadde redusert etterspørsel etter den typen båt på det tidspunktet. Folk så mot billige utenlandske båter som har dominert det markedet en periode, sier Sivertsen. 

Viknes hadde planer om en ny variant av båten, og har jobbet med utviklingen i hemmelighet.

- Vi har følt at det ikke har vært et eneste godt alternativ i denne klassen med innenbordsmotor og fast aksling. Alt i markedet har vært med påhengsmotor, men det er ikke veldig godt egnet til bruk med teiner eller garn, sier Sivertsen. 

zoomViknes har vært opptatt av å få et stort arbeidsdekk på den nye sjarken.
Viknes har vært opptatt av å få et stort arbeidsdekk på den nye sjarken.

Leveres til Lofoten i år

Den nye sjarken blir levert med en motor på 250 hestekrefter, og har plass til last i bunnen. 

- Responsen er veldig god, vi har lange lister av folk som er interessert. Vi har også solgt en del båter allerede kun basert på bilder og tegninger som er tilgjengelig i markedet, sier den daglige lederen.

Han vil ikke ut med nøyaktig hvor mange, men forteller at en av sjarkene er solgt til en fisker i Lofoten og skal leveres før nyttår.

Prisen på en sjark som er utstyrt slik at den kan bli godkjent for fiske er i overkant av en million kroner.

- Det er en veldig rett frem båt. Det du ser er du får, men den fremstår svært robust og veldig retningsstabil, sier Sivertsen.

( VILKÅR )
 
Del saken