Gründer Michal Meyer Nilssen utvikler nå prototypen av en produktlinje i Bodø.Foto: Bent-Are Jensen
Gründer Michal Meyer Nilssen utvikler nå prototypen av en produktlinje i Bodø.Foto: Bent-Are Jensen
Gründer Michal Meyer Nilssen utvikler nå prototypen av en produktlinje i Bodø.Foto: Bent-Are Jensen

- Fiskeskinn er en stor ressurs som Norge nesten ikke utnytter i dag

Michal Meyer Nilssen (27) vil gjøre fiskeskinn til business.

Han har en idé som han tror kan rokke litt på verden: Lakseskinn kan bli en ny eksportvare fra Norge.

- Fiskeskinn er en stor ressurs som Norge nesten ikke utnytter i dag i det hele tatt. Det skal jeg forsøke å gjøre noe med, sier han til IntraFish

Bearbeider 20 prosent

Hans fokus er på biprodukter og bedre ressursutnyttelse, noe han tror vil bli viktigere for industrien i årene som kommer. 

- Islendingene bearbeider vel nærmere 80 prosent av sjømaten sin før de eksporterer. I Norge er det omvendt; vi bearbeider kanskje bare rundt 20 prosent, i alle fall av laksen, sier gründeren.

Han er gründer og forretningsutvikler i énmannsbedriften Norskin Materials i Bodø. Vesterålingen har tatt bachelor i økonomi og ledelse ved Handelshøgskolen ved Nord universitet i byen. Han har fordypning i internasjonalt entreprenørskap.

Og han forsøker å gjøre entreprenørskap til levevei, ved å gjøre drøm til virkelighet.

zoomMichal Meyer Nilssen er gründer av selskapet Norskin Materials. I bakgrunnen skimtes deler av Bodøs nye og gamle fiskeindustri.
Michal Meyer Nilssen er gründer av selskapet Norskin Materials. I bakgrunnen skimtes deler av Bodøs nye og gamle fiskeindustri.

Differensiering og branding

- Jeg vil gjøre fiskeskinn om til lær, fra «smelly waste» til ferdig materiale. Jeg vil ta del i produktreisen, men bare i en del av den. Det er ikke garveri jeg vil starte, men videreforedling, det vil si kjemisk prosessering. Her ligger det an til differensiering og branding, sier han uten å ville presisere nærmere.

Han ønsker ikke å konkurrere med eksisterende fiskeskinn-garverier, men bli en leverandør til dem - og andre.

Det fins ingen som for tida driver med garving av fiskeskinn på kommersiell basis i Norge. Man må til utlandet, for eksempel til Island, Tyskland og Brasil.

- Jeg tenker å starte med lakseskinn. Det er mest tilgjengelig. Deretter med steinbit-skinn som er det sterkeste i verden, sterkere enn kenguru.

Han utvikler nå prototypen av en produktlinje i Bodø og håper å ha en «miniløsning» på plass i løpet av første kvartal neste år.

Planen er å prosessere rundt 1000 lakseskinn i hver runde. Det er en tidkrevende prosess.

Europeisk kulturhovedstad

- Bodø har en fantastisk plassering for å få dette til. Byen ligger midt i matfatet. Nå er vi igjen i ferd med å bli en sjømatby - med nye bedrifter som Salten Salmon som foredler laks, fiskemottak, klippfisk-tørkeri og fryseri. Det er mye på gang her i byen, sier Meyer Nilssen - som poengterer at EU på onsdag utpekte Bodø til Europeisk kulturhovedstad i 2024.

- Her fins mange historier å fortelle. Norsk sjømat har en fantastisk mulighet til å profilere seg. Og jeg skal forsøke å gjøre industriell utnyttelse av fiskeskinn til en del av den historien. I riktig gamle dager lagde man for eksempel vinduer av kveiteskinn i Lofoten. Det tror jeg det er de færreste som vet. Skrifter fra 1432 forteller at man spente kveiteskinn i ei ramme. Resultatet ble en gjennomsiktig hinne. Mer kjent er det at man lagde sko av fiskeskinn under krigen. Eskimoene lagde sommerklær av fiskeskinn. Der er som sagt mye å fortelle, sier Nilssen.

Inspirert av Eben

Meyer Nilssen er ikke først ute, men han kan bli den første til å gjøre stor business ut av dette biproduktet - for eksempel til lær, tekstiler, farmasi og kosmetikk. Han forteller at BMW allerede bruker fiskeskinn i detaljer i interiøret på dashbordet i én modell.

zoomInspirasjonskilde: Elisabeth Benonisen og Eben.
Inspirasjonskilde: Elisabeth Benonisen og Eben.

Han fikk ideen da han som student intervjuet motedesigner Elisabeth Benonisen som har en liten butikk i Bodø sentrum. Merkevaren hennes heter Eben, som er basert på navnet hennes. IntraFish var til stede da hun lanserte spesialdesignete vesker i lakseskinn i juni 2013.

Benonisen må garve lakseskinn til veskene sine i utlandet.

Men Meyer Nilssen vil som nevnt ikke utfordre garveriene. Hans innretning er annerledes.

Ideen vekker interesse

Og han er ofte ute og presenterer ideen sin, for eksempel på arrangementet DNB NXT i Bodø for et par uker siden. 

Den 19. oktober skal Meyer Nilssen delta i den nasjonale finalen i Venture Cup, som er Nordens største forretningsplan-konkurranse for studenter. Finalen i år går av stabelen i Tromsø.

Han har vunnet både lokal og regional finale.

Fase 1: Brukerstudie

Imens holder han på med en brukerstudie og tester potensiell etterspørsel i markedet.

Neste fase er kommersialisering. Da trengs mer finansiering, og han håper at Innovasjon Norge vil satse på han videre.

- Vi er fortsatt i en tidlig fase, sier han.

Med seg på laget har han en partner på industridesign, Føn Design Lab i Bodø.

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fra IntraFish.no:

( VILKÅR )
 
Del saken