Her er forsknings- og ekspedisjonsskipet «REV» på vei til Vard BrattvågFoto: REV Ocean
Her er forsknings- og ekspedisjonsskipet «REV» på vei til Vard BrattvågFoto: REV Ocean
Her er forsknings- og ekspedisjonsskipet «REV» på vei til Vard BrattvågFoto: REV Ocean

Her er Røkkes nye forskningsyacht i Norge

Nå er «REV» på plass ved verftet Vard Brattvåg.

Skroget har blitt bygget ved Vards verft i Romania, og nå skal utrustningen skje på Sunnmøre.

- Dette er et av de mest spennende øyeblikkene i utviklingen av forskningsfartøyet vårt. Nå ser vi med stor spenning frem til at skipet vil utvikle seg til et fullverdig og operativt fartøy med topp moderne vitenskapelig utstyr som skal installeres av det talentfulle teamet ved Vard Brattvåg, sier administrerende direktør Nina Jensen i REV Ocean i en pressemelding.

zoomSlepebåten «Katamarina» har dratt skroget fra Romania til Norge.
Slepebåten «Katamarina» har dratt skroget fra Romania til Norge.

Ekstra entusiasme

REV» blir et kombinert forsknings- og ekspedisjonsskip. Skroget ble sjøsatt i slutten av august, og har blitt tauet til Norge av slepebåten «Katamarina».

- Ved Vard har vi lang erfaring i å bygge sofistikerte og spennende fartøy, men størrelsen, kompleksiteten og formålet til dette fartøyet gir ekstra entusiasme for alle som er involvert. Vi venter høy aktivitet ved verftet vårt i Brattvåg når våre ansatte går i gang med utrustningsfasen. Prosjektet gir også en positiv ringvirkningseffekt i Norge utenfor Vard, sier Erik Haakonsholm, ny daglig leder ved Vard offshore og spesialiserte fartøy. 

zoomTorsdag denne uken var skroget på plass ved Vard Brattvåg
Torsdag denne uken var skroget på plass ved Vard Brattvåg

En milepæl

Fartøyet er 183 meter langt, og vil ha kapasitet til 55 forskere og et mannskap på 35. Utstyret om bord inkluderer vitenskapelige tråler, sonarsystemer, laboratorier, auditorier og en moonpol, som betyr at man kan åpne en luke i bunnen og sende utstyr ned i vannet. I tillegg vil det være en Triton ubåt og en ROV som kan gå ned til 6000 meters dyp. 

- Ankomsten i Brattvåg er en stor milepæl og et nytt kapittel for REV Ocean. I løpet av de neste månedene vil Vard Brattvåg forvandle dette til ett av verdens mest avanserte forskningsfartøy, sier operasjonsdirektør Øystein Mikelborg i REV Ocean. 

zoomDet er store dimensjoner på det 183 meter lange skipet.
Det er store dimensjoner på det 183 meter lange skipet.

Helikopterdekk og svømmebasseng

Båten skal kunne brukes både til forskning og rekreasjon.

- Det er først og fremst et forskningsfartøy. Kjell Inge Røkke betaler for bygging av båten, og den skal kunne leies ut som yacht og ekspedisjonsfartøy en del av året for å finansiere forskningsdelen, sa Mikelborg til Tekfisk i fjor høst.

REV Ocean er en stiftelse som er etabliert og finansiert av Kjell Inge Røkke.

Forskere skal kunne bruke båten gratis, og det er ansatte i REV Ocean og deres rådgivere som velger ut prosjekter.

Forskningspartnere blir Havforskningsinstituttet og Sintef. I tillegg har Senter for Hav og Arktis inngått avtale med REV Ocean.

Ocean Tec skal levere helikopterdekk og svømmebasseng til skipet.

Helikopteret blir av typen Airbus ACH145 med fembladsrotor og økt maksimal startvekt.

zoomEt helikopter av typen ACH145 som skal om bord på forskningsskipet «REV».
Et helikopter av typen ACH145 som skal om bord på forskningsskipet «REV».
( VILKÅR )
 
Del saken