Siste finish legges på skroget til Aquasjarken.Foto: Vidar Sjøvoll
Siste finish legges på skroget til Aquasjarken.Foto: Vidar Sjøvoll
Siste finish legges på skroget til Aquasjarken.Foto: Vidar Sjøvoll

- Dette blir Norges største sjark på 11 meter

AquaSjark skal brukes både som oppdrettsbåt og på fiske. Denne uken blir skroget slept til Grovfjord Båtbyggeri for full utrustning.

Skroget bygges i Riga ved Kewatec verft. Daglig leder Vidar Sjøvoll i Grovfjord var nylig på besøk hos skrogverftet.

- Det går veldig bra, den har topp kvalitet. Jeg fikk inntrykk av at det er en stor, liten båt. Den er kort, men vanvittig stor, sier Sjøvoll til Tekfisk. 

Store lugarer

Båten blir 11 meter lang og 5,60 meter bred.

- Den er bygget ekstra bred for å kunne være stødig når kraner skal brukes, og for å gi god stabilitet, sier Sjøvoll.

Lugarene blir også større enn det som er vanlig for arbeidsbåter.

- Dette blir trolig den båten som har størst lugarer i forhold til lengden, sier Sjøvoll. 

Flere grep er tatt for å tilpasse båten både til fiskeri og som servicebåt for oppdrettsnæringen. Den har avtagbare luker og karmer og en demonterbar vinge på hekken. 

- Å gå opp og ned fra merden skal være enkelt. Båten har en trapp som du skrur av når den ikke jobber for oppdrettsnæringen, sier Sjøvoll.

zoomSkroget til Aquasjarken skal fraktes på båt til Troms.
Skroget til Aquasjarken skal fraktes på båt til Troms.

Tre eiere

Skroget er nå så godt som ferdig, og denne uken blir det fraktet med båt til Grovfjord i Troms.

- Vi skal montere alt av utstyr, innrede motorrommet, få på plass dekksutstyr og fiskeutstyr, i tillegg til innredningen, sier Sjøvoll. 

Båten har tre eiere: Åkenes Kystfiske, Odd Lundberg-rederiet og fisker John Einar Engen fra Sommarøy.

Planen er å fiske torsk på vinteren og blåkveite på sommeren. Ni måneder av året skal båten leies ut som servicefartøy for Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm.

Rett på torskefiske

I februar skal båten være helt ferdig, og klar for å gå på jobb. Da skal den rett på fiske.

- Vi skal gjøre oss litt kjent med den, og ta den i bruk så vi blir klar til torskefiske. Når den er ferdig med det, skal vi rigge den klar for havbruksarbeid, sier Joakim Martinsen, daglig leder i Åkenes Kystfiske.

Han har fått flere tilbakemeldinger fra folk som er nysgjerrige på hvordan båten blir. 

- Vi har brukt masse tid på å tenke i forkant, og har prøvd å optimalisere den både for fiskeri og havbruk, sier Martinsen. 

Runde former skal gi gode sjøegenskaper og så lavt CO2-utslipp som mulig. 

zoomSkroget til Aquasjarken bygges i Riga, mens den skal utrustes ved Grovfjord Båtbyggeri i Troms.
Skroget til Aquasjarken bygges i Riga, mens den skal utrustes ved Grovfjord Båtbyggeri i Troms.

Runde former

NSK Ship Design i Harstad står bak designet og de runde formene. De har tidligere bygget flere 13-metringer med denne formen, som «Meybell» og «Sofie»

- Jeg vet ikke om det er bygget runde 11-metringer, sier Sjøvoll.

Ifølge ham er det bare ett verksted i Europa som kan forme platene på riktig måte. De er dobbelkrumme, altså bøyd begge veier, både i lengde og høyde. 

- Det er mer arbeid med en sånn båt enn en ren fiskebåt, siden den må tilpasses begge næringene, blant annet når det gjelder dekksutstyret, sier Sjøvoll. 

zoomHer har Aquasjarken fått et strøk med maling.
Her har Aquasjarken fått et strøk med maling.

Ble selv imponert

Han har allerede fått flere forespørsler om bygging av flere 11-metringer av denne typen.

- Både fra folk som vurderer det til oppdrett og fiskeri, og de som vil ha en ren oppdrettsbåt og ren fiskebåt. Vi har tre konsepter på den lengden, sier den daglige lederen.

Han synes det har vært spennende å jobbe med et helt nytt design.

- Jeg tror mange vil bli veldig overrasket over plassen på arbeidsdekket og i maskinrommet. Jeg ble selv imponert første gang jeg så den, sier han. 

Båten får base i Gratangen. Den er også klargjort for å kunne rigges for not i fremtiden.

( VILKÅR )
 
Del saken