«Evoy 1» i hjemmehavnen Florø.Foto: Evoy
«Evoy 1» i hjemmehavnen Florø.Foto: Evoy
«Evoy 1» i hjemmehavnen Florø.Foto: Evoy

Elbåtgründerne håper å hente inn 20 millioner kroner i løpet av året

Evoy har fått to millioner av Innovasjon Norge. Men mer må på plass før de kan gå i gang med serieproduksjon av elbåten de har utviklet.

Evoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen, og har så langt laget en demonstrasjonbåt, «Evoy1». Målet er å levere verdens raskeste serieproduserte elbåt.

Viktig med støtte

Testingen av elbåten startet i sommer

- Nå går vi inn i en periode der vi tar med oss erfaringene fra demonstrasjonsbåten over i serieproduksjon. Det er litt av det som er cluet med prototypen. Den er velfungerende, men vi ser ting vi kan gjøre enda bedre, sier daglig leder Leif Stavøstrand i Evoy.

Han forlot jobben som toppsjef på oljebasen i Florø i fjor, og har startet selskapet sammen med faren.

Miljøteknologistøtten fra Innovasjon Norge kommer godt med.

- Alle som har vært borti «hardware startup» vet at det er tøft å få produktet ut på markedet og å få alt klart. Det er viktig for oss å få denne typen støtte, og ikke minst bekreftelsen på at vi er på vei, at flere ser det, sier gründeren.

Evoy

  • Utvikler elektrisk drivsystemer til hurtiggående båter mellom 20 og 30 fot
  • Har gått sammen med Helgelands Plast om å teste elmotor på en Polarcirkel-båt
  • Har følgende eiere: Life Holding, Katapult Ocean, Fjord Invest Såkorn, Fjordvekst, Coast Innovation, Niklas Kumenius, Marø Havbruk Eigedom, Mimar Holding, Flåm Guideservice, Sogn og Fjordane Fondet og E. Karstensen Fiskeoppdrett.

På investorjakt

Neste skritt er å hente inn 20 millioner kroner fra investorer. Målet er å ha klart det innen desember i år.

- Det skal vi gjøre på helt tradisjonell måte: gjennom å snakke med folk, og forklare hva vi holder på med. Det er det samme som vi gjorde sist, da vi hentet inn ti investorer, sier Stavøstrand.

Forrige runde endte med at blant andre Marø Havbruk og E. Karstensen Fiskeoppdrett kom inn på eiersiden.

- Vi er i dialog med flere, men det er rom for et par til. Vi ønsker oss en industriell investor med på dette, og den er ikke landet så langt, sier Stavøstrand.

- Har du tro på at dere klarer å hente inn 20 millioner i løpet av året?

- Jeg er evig optimist, og tror vi skal klare det.

Uten lyd

Evoy har inngått intensjonsavtaler om kjøp av tre båter, blant annet med Marø Havbruk og E. Karstensen Fiskeoppdrett som har hatt «Evoy1» på testing i sommer. Disse har søkt Enova om støtte, og venter med selve bestillingen til det er avklart. 

zoomEvoy har signert intensjonsavtale om kjøp av båt med Marø Havbruk. Her er Leif Stavøstrand i Evoy (til h.) sammen med Elin Tveit Sveen og Trond Sveen i Marø Havbruk.
Evoy har signert intensjonsavtale om kjøp av båt med Marø Havbruk. Her er Leif Stavøstrand i Evoy (til h.) sammen med Elin Tveit Sveen og Trond Sveen i Marø Havbruk.

Lokalitetsleder Kristoffer Karstensen hos E. Karstensen Fiskeoppdrett har kjørt elbåten mye.

- Det var utrolig kjekt, og noe helt nytt. Det var veldig rart å kjøre fremover og ikke høre en lyd, ingen dieselmotor. Jeg skjønte ikke helt de første dagene at jeg kjørte en båt med batteri, sier Karstensen til Tekfisk. 

Vil minske utslippene

Båten har de brukt til å frakte folk til og fra anleggene.

- Vi kjører mye, og det å kunne ha null utslipp, er helt fantastisk. Vi kjører gjerne 3-400 timer på en båt i året, og det er mange liter diesel vi slipper å slippe ut, sier Karstensen.

Han forteller at båten har fungert veldig bra under testingen.

- Vi fokuserer mye på miljø og utslipp, og det er kjekt å kunne redusere utslipp med båtene også. Jeg har god tro på at det blir mange som kjøper fremover, sier Karstensen.

Nesten verdens raskeste

«Evoy1» har en toppfart på 50 knop, og er ikke offisielt verdens raskeste elbåt. 

- For å kunne si at den er det, må vi kjøre seks ganger tur retur over en kilometer, og vi har ikke hatt kapasitet til å gjøre det. Vi tar rekorden etter hvert når vi får tid. Det er snakk om å finne riktig propell, da har vi det, sier Stavøstrand.

Han vant nylig en såkalt pitchekonkurranse hos DNB i Bergen, og gikk dermed videre til finalen i Oslo denne uken. Samme dag kan Evoy vinne Drivprisen, som er en innovasjonspris i Sogn og Fjordane. Selskapet er nominert sammen med Corvus Energy og Bergen Carbon Solutions, og kan vinne 200.000 kroner.

- Den så vi ikke komme. Vi visste at vi var blant de 37 som var meldt inn, men at vi står nominert sammen med Corvus Energy og Bergen Carbon Solutions, er litt surrealistisk. De har kommet mye lenger enn oss. Det er veldig kjekt at det er flere som ser potensialet i det vi holder på med, sier Stavøstrand.

( VILKÅR )
 
Del saken