ETTER OMBYGGIN: NordnesGruppen har signert første kontrakt med Kleven Verft om ombyggen av Nye «Nordbas».Illustrasjon: Nordnes Design/Mats Grimstad
ETTER OMBYGGIN: NordnesGruppen har signert første kontrakt med Kleven Verft om ombyggen av Nye «Nordbas».Illustrasjon: Nordnes Design/Mats Grimstad
ETTER OMBYGGIN: NordnesGruppen har signert første kontrakt med Kleven Verft om ombyggen av Nye «Nordbas».Illustrasjon: Nordnes Design/Mats Grimstad

NordnesGruppen bygger om grønn fiskebåt hos Nye Kleven Verft

Nye «Nordbas» skal bli markedets grønneste trål- og snurrevadfartøy.

Båten skal erstatte trål- og snurrevadfartøyet «Nordørn». 

Skipet blir utstyrt med store batteripakker for å redusere forbruk, og det blir elektriske vinsjer og ny fiskefabrikk.

- Den som har evnen, har plikten. Her tar vi et betydelig ansvar når det kommer til å redusere vårt miljøfotavtrykk gjennom gjenbruk, energioptimalisering, kvalitet og utnyttelse av restråstoff, sier Tormund Grimstad, daglig leder i NordnesGruppen i en pressemelding.

Ombyggingen er i gang

Rederiet har etablert en samarbeidsgruppe der blant annet Vegsund Slip har hatt en sentral posisjon.

Etter kartlegging av driftsprofiler og en helhetlig analyse av energibehovet til trål- og snurrevadfartøyet «Nordørn», er erstatningsfartøyet «Nordbas» klar for ombygging, ifølge pressemeldingen.

Det skal skje hos Nye Kleven Verft, et nyopprettet selskap som i en overgangsperiode vil være kontrollert av bankene og Hurtigruten. 

Ombyggingen er allerede i gang ved Kleven Verft.

Kleven skal blant annet forlenge båten, bygge nytt maskinrom og nytt overbygg. Det skal også inn nye motorer og framdriftssystem, ifølge Nett.no

zoomFRA ISLAND: «Nordbas» er bygget i 1979 og kjøpt fra Island av rederiet Nordnes as i fjor. Her lå den til kai ved rederiets hovedkontor i april 2018. 
FRA ISLAND: «Nordbas» er bygget i 1979 og kjøpt fra Island av rederiet Nordnes as i fjor. Her lå den til kai ved rederiets hovedkontor i april 2018. 

Tar med seg navn og ansatte

Restruktureringen av Kleven Verft er fullført, og «Nye Kleven» er etablert i dag.

Det nye selskapet har fått starthjelp fra flere hold, i tillegg til kontrakter som sikrer drift i verftet ut 2020.

- Vi skal bygge en hekktråler for Nordnes, et helt unikt prosjekt. Vi skal ta en eksisterende båt, og bygge den helt totalt om til å inneholde alt rederiet ønsker av nyvinninger, og mengder av grønn teknologi, sier administrerende direktør i Kleven Verft, Kjetil Bollestad i en pressemelding fra verftet.

Stort prosjekt

Nye Kleven tar med seg fasiliteter, deler av lånet, samt ansatte fra opprinnelige Kleven. Navnet blir også med, derfor vil Nye Kleven heter Kleven Verft as. Gamle Kleven Verft vil eksistere parallelt for å ivareta gamle forpliktelser, ifølge meldingen. 

Nordnes as har i flere år jobbet med et stort ensilasjeprosjekt på tråleren «Nordstar». I likhet med «Nordstar» vil også «Nordbas» få ensilasjetank om bord.

I en tidligere versjon av denne artikkelen oppga vi at «Nordbas» ikke ville få ensilasjetanker. Dette medfører ikke riktighet, og er rettet opp i nå. Vi beklager feilen.

( VILKÅR )
 
Del saken