KOSTBAR: Nye «Cetus» har kostet over 200 millioner kroner.Foto: Kari Nøstbakken/Fitjar Mek. Verksted
KOSTBAR: Nye «Cetus» har kostet over 200 millioner kroner.Foto: Kari Nøstbakken/Fitjar Mek. Verksted
KOSTBAR: Nye «Cetus» har kostet over 200 millioner kroner.Foto: Kari Nøstbakken/Fitjar Mek. Verksted

«Cetus» til over 200 millioner er overlevert

Nye «Cetus» skal ut på prøvefiske denne uken før den trolig går rett på kolmule i Nordsjøen.

Rederne Aleksander Vedø, i Vikshåland-familien på Karmøy, Møgster-familien i Bekkjarvik og Anders Klovning har endelig fått sin nye pelagiske tråler «Cetus» etter forsinkelser i skrogbyggingen i Polen. Lørdag døpte Venke Irene Holgersen båten i Husøy fiskerihavn på Karmøy lørdag. Båten koster over 200 millioner kroner.

- Er det kjekt med ny båt?

- Ja det er greit, sier reder Aleksander Vedø.

zoomREN TRÅL: Nye «Cetus» er bygget som en ren tråler der alt fisket foregår bak fra hekken.
REN TRÅL: Nye «Cetus» er bygget som en ren tråler der alt fisket foregår bak fra hekken.

Ut på kolmule

Vedø er spent på båten, men foreløpig ser alt bra ut.

- Vi har jo ikke fått sjekket den skikkelig og prøvetrålt ennå, men alt ser bra ut. Vi har god tro på den nye båten, sier Vedø til Fiskeribladet.

zoomAleksander Vedø, fiskebåtreder «Cetus»
Aleksander Vedø, fiskebåtreder «Cetus»

Han håper at de skal være klare til å teste ut båten onsdag eller torsdag denne uken. Da skal det gjøres noen prøvetrål.

- Og når blir det første fisket?

- Da blir det sikkert kolmulefiske i Nordsjøen etterpå.

Lokalt verft og design

- Hva er spesielt med nye «Cetus»?

- Den er jo bygd som ren tråler. Alt fiskeri foregår nå bak på hekken. Styrehuset er flyttet lenger frem for å gi god arbeidsplass bak. Det er shelterdekk som gjør det mannskapsmessig mye sikrere, og båten er over 50 prosent større i volum en den gamle båten. Det er en passelig størrelse, sier Vedø.

zoomLANG: Nye «Cetus» er 65 meter lang og 14 meter bred.
LANG: Nye «Cetus» er 65 meter lang og 14 meter bred.

«Cetus»-skroget er bygget i Polen og ble ganske forsinket. Båten er utrustet ved Fitjar Mekaniske Verksted og designet av Salt Ship Design. Rederne er fornøyd med at både designer og verft er lokale.

«Cetus»

Salt Ship Design har tegnet båten, skroget er bygget i Polen og «Cetus» er utrustet ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Båten er 65 meter lang og 14 meter bred.

Maskineri: MAK 6M32E

Gir, propellanlegg og manøversystem fra Brunvoll

Styremaskin fra Kongsberg

Kraner fra Karmøy Winch

To båter

Cetus AS byttet ut den 53 meter lange pelagiske tråleren «Cetus» som er bygget i 1987. Den er solgt til Afrika. Cetus AS’ hovedeiere Trollhaugen Holding AS, Hardhaus AS og Jovik AS. Båten har kvoter på havbrisling, kolmule, makrell, NVG-sild, sild, tobis, vassild, øyepål og sei.

zoomREN TRÅL: Nye «Cetus» er bygget som en ren tråler der alt fisket foregår bak fra hekken.
REN TRÅL: Nye «Cetus» er bygget som en ren tråler der alt fisket foregår bak fra hekken.
Cetus AS fusjonerte med selskapet Pelagic AS som eide den knapt 62 meter lange pelagiske tråleren «Vikingbank». Slik kom Hardhaus inn på eiersiden i Cetus AS, og selskapene har også gjort et generasjonsskifte og flere aksjonærer har solgt seg ut. 

zoomFLYTTET FREM: Nye «Cetus» har fått styrhuset flyttet fram for å gi god arbeidsplass bak.
FLYTTET FREM: Nye «Cetus» har fått styrhuset flyttet fram for å gi god arbeidsplass bak.

Nå eier Cetus «Vikingbank» som er bygget i 2000 og har også kvoter på havbrisling, kolmule, makrell, NVG-sild, sild, tobis, vassild, øyepål og sei, og nye «Cetus».

De siste to årene har fiskebåtrederiet fisket alle kvotene med «Vikingbank». 

zoom«Cetus»
«Cetus»
( VILKÅR )
 
Del saken