NYE «SLETTENBERG»: Nye «Slettenberg» til Granli Fiskeri AS blir 90 fot og skal ha en frysekapasitet på 250 kubikk.Foto: Naval Consult
NYE «SLETTENBERG»: Nye «Slettenberg» til Granli Fiskeri AS blir 90 fot og skal ha en frysekapasitet på 250 kubikk.Foto: Naval Consult
NYE «SLETTENBERG»: Nye «Slettenberg» til Granli Fiskeri AS blir 90 fot og skal ha en frysekapasitet på 250 kubikk.Foto: Naval Consult

Bygger 90 fots snurrevad og tråler, som skal levere all fisken frossen

Rederiet Granli Fiskeri AS fra Nord-Lenangen i Troms bygger nytt. Naval Consult har designet en snurrevad/tråler på 90 fot der all fisk skal ombordfryses.

Gamlebåten «Slettenberg» på 21,34 meter, bygget i 1988, skal byttes ut og reder Sten Ragnar Granli, skal bygge sitt aller første nybygg.  

Nybåten på 27,97 meter er designet av selskapet Naval Consult med base på Raudeberg og rigges for snurrevad, trål og med et lite arrangement for snurpenot. Båten er under bygging ved verftet Safe i Gdansk, i Polen. Der er de kommet et godt stykke på vei med sette sammen stål til skroget. 

Fra not til trål

Planlagt overlevering er november 2020. Og båten får samme navn som gamlebåten; Slettenberg, hvor reder Sten Ragnar Granli er oppvokst.

- Nå skal vi tråle etter stor NVG-sild. De siste årene har vi bare fått småfisk inne på fjordene, sier Granli som svar på hvorfor de rigger båten med trål, i tillegg til not og snurrevad.

Båten har i dag kvoter på hvitfisk og NVG-sild.

Granli forteller at nybygget vil koste 85 millioner kroner. 

Fryse all fisk

Erlend Hagen, daglig leder i Naval Consult, forteller at denne båten skiller seg ut fra de andre båtene de har designet.

- Sten Granli tenker ganske nytt. Det er levert veldig mange båter som har kombinasjonen snurpenot og snurrevad, men Granli ser mer mot snurrevad og trål, i tillegg til at han skal ha et lite arrangement for snurpenot. Han skal også fryse fisken om bord, forteller Hagen.

- Mange leverer fersk hvitfisk, eksempelvis hyse, til dårlig pris. Granli vil levere fryst og på den måten sikre høyere kvalitet og pris, tilføyer Hagen.

Det siste nybygget Naval Consult leverte design på var «Nordhavet». Neste fartøy ut blir «Arnøytind».

zoomGAMLEBÅTEN: Her er dagens «Slettenberg» fotografert i forbindelse med en øvelse sammen med Kystvakten.
GAMLEBÅTEN: Her er dagens «Slettenberg» fotografert i forbindelse med en øvelse sammen med Kystvakten.

250 kubikk fryserom

Båten får et lasterom på 282 kubikkmeter med et fryserom som tar 250 kubikk.

- Han kan nok laste mellom 150-200 tonn frossenfisk. Det er jo ganske spesielt at en båt i denne klassen satser på å levere all fisk frossen, sier Hagen.

- Hvordan ser ordreboken deres ut?

- Det er veldig mye pågang, men det er ikke alt som er konkretisert ennå. En av hovedutfordringene blant rederne nå er høye priser. Kronekursen er blitt veldig svak. Samtidig opplever vi at europeiske verft har fulle ordrebøker. Alle leverandører i kjeden tar seg nok betalt, sier Hagen.

Granli er for øvrig en av ni stykker som har søkt om raudåtetrål-konsesjon med nybygg.  

( VILKÅR )
 
Del saken