DIESEL-NEI: Zero-leder Marius Holm vil innføre forbud mot å bygge nye dieselbåter. - Det er vel ikke noe galt i å forby det som er usunt for oss? spør han.Foto: Hampus Lundgren
DIESEL-NEI: Zero-leder Marius Holm vil innføre forbud mot å bygge nye dieselbåter. - Det er vel ikke noe galt i å forby det som er usunt for oss? spør han.Foto: Hampus Lundgren
DIESEL-NEI: Zero-leder Marius Holm vil innføre forbud mot å bygge nye dieselbåter. - Det er vel ikke noe galt i å forby det som er usunt for oss? spør han.Foto: Hampus Lundgren

Miljøforkjemper krever forbud mot dieseldrift i fiskeri og havbruk

Marius Holm i miljøstiftelsen Zero mener det må innføres forbud mot dieselbåter i sjømatnæringen. - Det er helt vanlig å forby det som er farlig for oss. Derfor må dieselbåter også forbys, sier han.

Holm er daglig leder i den uavhengige miljøorganisasjonen Zero, og er klar på at det er på tide å ta drastiske grep for å få redusert dieselforbruket i norsk fiskeri- og havbruksflåte. Han tviler på at næringen klarer å kutte nok for å nå klimamålene for norsk skipsfart uten drastiske virkemidler. 

- Hvorfor skal det være lov å bestille nye dieselbåter når det finnes elbåter? Det hjelper ikke med avgifter. Et forbud må til, konkluderer Holm. 

Oppdrett er bakpå

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO har satt som mål redusere utslipp fra skipsfarten med 50 prosent innen 2030. Elektrifisering av transport og annen virksomhet som drives fossilt, er ett av grepene myndighetene ønsker å ty til for å oppfylle Norges klimamål.

En næring som oppdrettsbransjen er langt unna disse målene, og selv om det bygges en og annen elbåt eller hybridbåt, bruker mesteparten fremdeles diesel. Her mener både Holm i Zero, og båtbyggerne i Selfa Arctic og Moen Marin at store grep må tas fort.

- Det er alltid noen som vil være mot endring, og si vi ikke har teknologi til å skrote dieselbåter. Men det har vi jo. Vi trenger flere offensive ledere i sjømat som står i front for å skape endring, sier Holm.

Zero-toppen ser likevel at et forbud kan bli vanskelig å gjennomføre. Derfor etterlyser han iallefall tøffere restriksjoner. Diskusjonen om elektrifisering skjedde på et seminar under Aqua Nor, i regi av Selfa Arctic og Moen Marin.

Klar melding

Både Erik Iansen i Selfa og Terje Andreassen i Moen Marin er klare på at oppdrettssektoren må bli mer offensiv og våge å tenke nytt. Samtidig påpeker de at næringen egentlig ikke har noe valg. 

- De som ikke gjør det nå, kommer snart i en situasjon der de blir tvunget til å endre driftsform. Jeg ser for meg gode tider for verftene, men det bør være mulig å bli mer endringsvillig enn det mange i næringen er, sier Iansen.

Han får støtte av Andreassen, daglig leder i Moen Marin, som denne uken leverte den nye hybridbåten Edel til oppdrettsselskapet Norway Royal Salmon.

- Vi vet at det rundt 1200 båter som kan legge om driften til elektrisk i havbruk. Dette er de lavthengende fruktene vi først bør ta av, sier Andreassen til Fiskeribladet.

Store gevinster

Batteriselskapet Zem Energy, som blant annet står bak den norske elbilen Think, mener det er innenfor nyttetransport de største gevinstene er. Daglig leder Egil Mollestad tror at det per i dag er nærmest poengløst å elektrifisere fritidsbåtene siden de er så lite i drift.

- Vi har regnet ut at det CO2-belastningen fra produksjon av et batteri til en arbeidsbåt i oppdrett vil være tjent inn etter 34 dager. Til sammenligning tar det 2,8 år for en elbil og over seks år for en fritidsbåt. 

Årsaken er at en arbeidsbåt er i drift kanskje minimum åtte timer dagen. En fritidsbåt er kanskje bare i drift fire timer i uken i løpet av sommermånedene, og en elbil kanskje maks en time dagen.

Fremover tror han batteritilbudet vil bli mye bedre, samt billigere å produsere, at regnestykket vil se enda bedre ut.

Bedre støtteordninger

Andreassen i Moen Marin etterlyser blant annet bedre offentlige støtteordninger som gjør det mulig å få produsert langt flere el- eller hybridbåter.

- I dag produserer vi en og annen, men vi trenger intensiver som gjør at vi får produsert større volum. Først da få vi fortgang i endringene, sier han.

Dette er noe seniorrådgiver Merete Knain i Enova ikke er enig i.

- Støtteordningen er der. Det er oppdretterne som må våge å tenke nytt og være mer fremoverlente. For eksempel bør båtbyggerne også vise de som skal bygge båt hvilke alternativer som finnes. Da kan båtbyggerne lettere ta valget, sier hun. 

Er ikke i front

Norway Royal Salmon (NRS) fikk sin nye hybridbåt, «Edel», denne uken, men konserndirektør havbruk i NRS, Arve Olav Lervåg, kan ikke love at de nå bare skal bygge hybrid.

- Vi har ikke vært banebrytende på dette området, men for oss er det selvsagt viktig å drive bærekraftig. Da må vi selvsagt vurdere elektrifisering - både av båter og anlegg, sier Lervåg og legger til:

- Dette er selvsagt en økonomisk avveiing også.

Leder i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark, innrømmer at næringen har et stykke å gå, og tror elektrifisering vil bli stadig mer aktuelt fremover.

( VILKÅR )
 
Del saken