Grieg Seafood Finnmark har fått seg en vinterspekket fôrflåte. Foto: Kjersti Kvile
Grieg Seafood Finnmark har fått seg en vinterspekket fôrflåte. Foto: Kjersti Kvile
Grieg Seafood Finnmark har fått seg en vinterspekket fôrflåte. Foto: Kjersti Kvile

Nå har Grieg Seafood fått sin nye værforsterkede hybrid-fôrflåte

Selskapet har oppgradert med fem nye fôrflåter i Finnmark de siste tre årene.

Flåtene som sørger for mat til fisken må utstyres både for at folk skal bo, men også for friskt, nordnorsk vær. 

- Vi har en helt annen måte å drive oppdrett på i Finnmark enn lenger sør. Vi driver jo et middels stort hotell, sier Willy Johansen, teknisk sjef i Grieg Seafood Finnmark. 

To nye flåter i år

Forrige uke fikk han overlevert en fôrflåte bygget av Endúr Sjøsterk i Bergen. Til kais i Bergen går de gjennom båten og gjør de siste, små endringene. 

Dette er det første nybygget med hybridløsning for oppdrettsselskapet. Det skal de også ha på en fôrflåte de får bygget ved Marine Construction i nærheten av Ulsteinvik. 

- Konsernet har mål om å redusere det fossile drivstoffbruket med 30 prosent. Og vi er godt i gang. Selvfølgelig er det viktig å ta de lavthengende fruktene først, og det her er jo absolutt det, sier Johansen. 

zoom- Vi har bygd kontinuerlig og fornyet fôrflåtene våre veldig de siste årene, sier teknisk sjef Willy Johansen i Grieg Seafood Finnmark.
- Vi har bygd kontinuerlig og fornyet fôrflåtene våre veldig de siste årene, sier teknisk sjef Willy Johansen i Grieg Seafood Finnmark.

Stor og liten

Den 27 x 17 meter store flåten på vei nordover fra Bergen er en av de minste de har bygget på mange år. 

På den nye flåten i Ulsteinvik er det 300 kvadratmeter boareal, med lugarer til hver enkelt på 16 til 20 kvadratmeter med bad og dusj.

- Dette her er stua til den, sier Johansen og viser til flåten vi sitter i.

Denne er beregnet på at de ansatte går til land ved endt arbeidsdag, og har bare to lugarer. 

- Vi ønsker jo primært at folk kan bo i land, sier Johansen.

zoomSiste hånd legges på verket på fôrflåten. Den ble overlevert forrige uke, og er nå på vei hjem.
Siste hånd legges på verket på fôrflåten. Den ble overlevert forrige uke, og er nå på vei hjem.

Viktige varmekabler

Det barske været i Finnmark stiller ekstra krav til fôrflåtene. 

- Nettopp fordi den skal brukes i mer ekstreme kuldeperioder enn på resten av kysten, sier Øyvind Risnes, administrerende direktør i Endúr Sjøsterk.

Ising er for eksempel et problem. Derfor er det bygget inn varmekabler flere steder enn på en vanlig flåte, også på portløsninger og dekkområde. Flåten er også bedre isolert. 

Risnes forteller at dette ellers er en standardflåte når det gjelder størrelse og kapasitet. Den kan laste 400 tonn fôr, og samlet lastekapasitet er 500 tonn.

Stor fornyelse

Dette er den femte nye fôrflåten til Grieg på tre år. 

- Vi har bygd kontinuerlig og fornyet fôrflåtene våre veldig de siste årene, sier Johansen.

Grunnen til at de fornyer flåten sin er at de ønsker å gi gode arbeidsforhold, spesielt fordi så mange må bo om bord. 

zoomFarmBase 630, bygget i nærheten av Ulsteinvik, har stort oppholdsrom og store lugarer til mannskapet samt møterom og operasjonssentral. 
FarmBase 630, bygget i nærheten av Ulsteinvik, har stort oppholdsrom og store lugarer til mannskapet samt møterom og operasjonssentral. 

Ny flåte for landstrøm

I vår fikk Grieg Seafood overlevert betongflåten FarmBase 630 fra Marine Construction. Den skal ligge i Vannfjorden på Nordkapp, noe som kan være den nordligste lokaliteten i Norge. Flåten veier rundt 2300 tonn, kan laste 500 tonn fôr og har en total lastekapasitet på 630 tonn. 

Den er blant annet utstyrt med Marine Constructions nyutviklede iSea overvåkningssystem som gjør det mulig å fjernovervåke systemer og prosesser om bord. Kraftforsyningen er kombinert fra generatorer og med automatisk veksling mot landstrøm. Om bord er også et ensilasjeanlegg med lagerkapasitet på 100 tonn. 

zoomØyvind Risnes, administrerende direktør i Endúr Sjøsterk.
Øyvind Risnes, administrerende direktør i Endúr Sjøsterk.

Seks flåter i 2019

Endúr Sjøsterk har levert fire nøkkelferdige fôrflåter i betong så langt i år, en til Grieg Seafood og tre til Nordlaks. I tillegg har de to flåter de skal levere i løpet av andre halvår.

- Det er nok mange som vurderer flåtekonseptet sitt de neste årene. De ser på løsninger som gir fleksibilitet på lang sikt, sier Risnes som forteller at det er økt interesse for hybridsystemer på fôrflåter. 

Skal vare lenge

Flåten de har bygget for Grieg Seafood skal vare i 50 år. 

- Ingen vet hva behovet er om 10, 20 eller 30 år. Da er det viktig å lage konsepter der kunden kan endre bruksområde uten store kostnader, sier han.

Generelt merker de at flere etterspør flåter som er beregnet for mer værutsatte områder

- Det er helt klart en trend. 

zoomBortenfor fôrflåten til Grieg Seafood Finnmark er også den siste av tre flåter til Nordlaks på vei til å bli ferdig for overlevering. 
Bortenfor fôrflåten til Grieg Seafood Finnmark er også den siste av tre flåter til Nordlaks på vei til å bli ferdig for overlevering. 
( VILKÅR )
 
Del saken