«Ronja Storm» skal leies ut brønnbåten til Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia.Foto: Havyard
«Ronja Storm» skal leies ut brønnbåten til Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia.Foto: Havyard
«Ronja Storm» skal leies ut brønnbåten til Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia.Foto: Havyard

Disse nye brønnbåtene leveres i løpet av året

Minst ni nye brønnbåter og bløggebåter leveres til norske redere i år.

Den norske brønnbåtflåten er i dag på rundt 80 brønnbåter med dels stor variasjon i størrelse og alder, skriver IntraFish.

Sølvtrans har fått en båt så langt i år, og vil få ytterligere tre i løpet av året.

«Ronja Explorer» på 2500 kubikk ble levert i juni, og er spesialdesignet for operasjoner i Skottland.

«Ronja Storm» får en kapasitet på 7450 kubikk, og blir verdens største brønnbåt når den står ferdig. Den skal på kontrakt med Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia. Båten er under ferdigstillelse hos Havyard i Leirvik.

zoomSkroget til «Ronja Storm» ved Havyard-verftet i Leirvik i Sogn, klar til å bli verdens største brønnbåt. Sølvtrans skal leie ut brønnbåten til Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia.
Skroget til «Ronja Storm» ved Havyard-verftet i Leirvik i Sogn, klar til å bli verdens største brønnbåt. Sølvtrans skal leie ut brønnbåten til Huon Aquaculture i Tasmania utenfor Australia.

«Ronja Iskander» er på 1800 kubikk, mens «Ronjafisk II» er på 2500 kubikk. Begge disse båtene bygges ved Aas Mek Verksted, som også bygget «Ronja Explorer».

Fire til DESS Aquaculture Shipping

Rederiet Dess Aquaculture Shipping, hvor Mowi eier halvparten, har flere båter under bygging.

De fikk levert «Aqua Kvaløy» i juli - en båt de kjøpte av Artci Shipping. Den ble bygget i Polen.

I august leveres «Aqua Spa» som er den første i en serie på totalt seks brønnbåter som bygges ved Sefine Yards i Tyrkia. Nummer to i denne serien, «Aqua Maløy», skal leveres i desember. Båtene har et volum på 3.900 kubikk og er 84,4 meter lange. De skal operere i Norge, Skottland og Tasmania.

Vil ha fleksibilitet

Jon Are Gummedal, administrerende direktør i Dess Aquaculture Shipping, ser positivt på brønnbåtmarkedet.

- Oppdrettsselskapene etterspør tonnasje med større grad av fleksibilitet, der brønnbåtene må kunne gjøre mer enn kun å kjøre slaktefisk. Vår 3900 kubikk-serie er utviklet i nært samarbeid med vår kunde og vi har stor tro på at vårt konsept vil være attraktivt også for andre oppdrettsselskaper, skriver han i en epost til IntraFish.

Designet er slik at man forholdsvis enkelt skal kunne installere ulike typer behandlingsutstyr.

- Det er også satt av plass slik at man kan installere anlegg for ferskvannsproduksjon. «Aqua Spa» vil utstyres med et anlegg som har en produksjonskapasitet på totalt 4500 kubikk ferskvann per dag og båten vil i stor grad brukes til behandling av fisken ved bruk av ferskvann, skriver Gummedal.

Bløggebåter

Rederiet Napier fikk tidligere i sommer levert bløggebåten «Taupiri». Den er 43 meter lang, og skal avlive, bløgge og frakte laks for Mowi.

«Taupiri» ble bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted, som også har levert en annen prosessbåt tidligere i år, søsterskipet «Taupo». I tillegg har de ytterligere tre prosessbåter i ordre, opplyste verftet tidligere i år.

En av disse slaktebåten «Seihaust» som skal leveres til Seistar.

zoomProsessbåten «MS Taupiri» sjøsatt ved Fitjar Mekaniske Verksted. Sjøsettingen ble utført med hjelp av kranfartøyet «HLV Uglen».
Prosessbåten «MS Taupiri» sjøsatt ved Fitjar Mekaniske Verksted. Sjøsettingen ble utført med hjelp av kranfartøyet «HLV Uglen».

Ingen til Rostein og Norsk Fisketransport

Sølvtrans og Rostein er de to største brønnbåtrederiene i Norge. I motsetning til Sølvtrans, har ikke Rostein fått levert noen nye båter i 2019. Deres seneste levering var sommeren 2018, da de fikk levert «Ro Fortune» (3500 kubikk) som primært går i Nord-Norge.

NTS-eide Norsk Fisketransport er en annen stor aktør i Norge, med åtte båter i varierende størrelse. De har heller ingen leveringer i år.

Flere bestillinger i sommer

I sommer har flere nybygg blitt kjent. Disse har imidlertid først levering noen år frem i tid.

Rostein har bestilt en batterihybdir («Ro Vision») som skal leveres våren 2020. Den blir på 3900 kubikk, og bygges av Larsnes Mek Veksted, mens skroget bygges i Polen. 

Størst av båtene er en som er bestilt av Frøy Rederi. Båten blir verdens største (kun 50 kubikk større enn nummer to) på 7.500 kubikk, og bygges i Tyrkia. Levering er medio 2021, og båten skal på en langsiktig kontrakt med en norsk kunde.

Videre har blant annet Ellingsen Seafood gjennom selskapet Brønnbåt Nord Lofoten bestilt en båt på 1200 kubikk.

Oppdrettere med egne båter

I tillegg har blant annet Nordlaks to brønnbåter under bygging. Den ene blir på 4100 kubikk, og blir verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke. Levering er februar 2020. Selskapet har også bestilt et søsterskip, som skal leveres i 2021.

Også Alsaker Fjordbruk har bestilt seg brønnbåt. Bestillingen ble kjent i fjor høst, og er på en 90,7 meter lang båt. Den vil ha en kapasitet på «mer enn 5000 kubikk», bygges i Spania, og skal etter planen leveres i 2020.

Flere oppdrettere på Vestlandet har gått sammen og bestilte i fjor sommer båten «Hordagut». Den blir på 4700 kubikk, og skal leveres i 2020.

zoomSlik skal «Hordagut» se ut når den er ferdig.
Slik skal «Hordagut» se ut når den er ferdig.

Ser stort behov

Linn Therese Skår Hosteland er næringspolitisk rådgiver Aqua Culture i Kystrederiene. Hun er ikke bekymret for overkontrahering.

- Vi ser at det er et stort behov for brønnbåter fremover, ikke minst grunnet statlige reguleringer som gjør at kapasitet blir båndlagt som følge av krav karantenetid og økt fokus på biosikkerhet, sier hun til IntraFish.

zoomLinn Therese Skår Hosteland i Kystrederiene
Linn Therese Skår Hosteland i Kystrederiene

Hosteland sier også at en ikke må se seg blind på båtenes kapasitet, eller flåtens totale kapasitet.

- Fiskehelsestatus i næringen spiller også inn. Selv om brønnbåten har en viss kapasitet, bruker en sjelden all kapasitet ved transport. Det kan skyldes ulike forhold, sier hun.

Hosteland tror på økt behov for brønnbåter fremover.

- Det vil være behov for flere båter fremover, særlig om produksjonen skal øke. I tillegg kommer det stadig nye reguleringer i havbruksnæringen.

Rådgiveren skryter av rederiene.

- Det skal ikke undervurderes hvor viktig det er at noen tar stor risiko med å investere i båter og utstyr. Det kreves enormt store ressurser og kompetanse for å drifte båtene.

Hun poengterer også at brønnbåtnæringen er viktig for norsk maritim næring.

- Sysselsettingen blant norske sjøfolk økte med rundt 400 personer i fjor. Brønnbåtene i Norge seiler under norsk flagg, og bidrar betydelig til den maritime utviklingen i landet.

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fra IntraFish.no:

( VILKÅR )
 
Del saken