«Kronprins Haakon» i tørrdokk i Harstad i forrige uke.Foto: Jon Eirik Olsen
«Kronprins Haakon» i tørrdokk i Harstad i forrige uke.Foto: Jon Eirik Olsen
«Kronprins Haakon» i tørrdokk i Harstad i forrige uke.Foto: Jon Eirik Olsen

Nå har de fått svaret på hva som gikk galt med «Kronprins Haakon»

Boltene som skulle holde tetning i propellhuset løsnet.

Boltene er nå skrudd fast og sikret, skriver Teknisk Ukeblad

Forskningsskipet «Kronprins Haakon» fikk problemer under et tokt, der målet var å nå Nordpolen. Under isbryting oppsto det en lekkasje i en pakning i propellhuset på babord side

I en uke har båten ligget i tørrdokk i Harstad. Det var løse bolter i akseltetningen til propellhuset som førte til lekkasjen, ifølge Teknisk Ukeblad. For å være på den sikre siden er også boltene på styrbord side skrudd fast. 

På vei mot Tromsø

Ett tokt som Universitetet i Tromsø skulle gjennomført, måtte avlyses. Men i løpet av torsdag er trolig «Kronprins Haakon» på vei mot Tromsø for bunkring, skriver Teknisk Ukeblad.

Det kan bety at toktet som skal starte fra Svalbard kommende uke, vil gå som planlagt. 

Leverandøren Rolls-Royce antar at boltene løsnet på grunn av vibrasjoner under isbryting, opplyser rederisjef Per Nieuwejaar til Teknisk Ukeblad. 

Milliardskip

«Kronprins Haakon» skulle etter planen vært levert sommeren 2016, men underveis var det mange forsinkelser. Først i november 2018 ble båten døpt.

Havforskningsinstituttet og det italienske verftet Fincantieri har også kranglet om oppgjøret.

Prisen på «Kronprins Haakon» er blitt anslått til 1,4 milliarder kroner. Fartøyet eies av Norsk Polarinstitutt og drives av Havforskningsinstituttet. Største bruker skal være UiT Norges arktiske universitet.

( VILKÅR )
 
Del saken