Leif A. Stavøstrand forbereder dåp av «Evoy 1». Foto: Evoy
Leif A. Stavøstrand forbereder dåp av «Evoy 1». Foto: Evoy
Leif A. Stavøstrand forbereder dåp av «Evoy 1». Foto: Evoy

Erna Solberg blir gudmor for Evoys første demobåt

«Evoy 1» døpes fredag denne uken.

Gründer Leif A. Stavøystrand er travelt opptatt med å teste det som han håper skal bli verdens raskeste elbåt. Til fredag er det dåp i Florø, og statsminister Erna Solberg blir gudmor. 

- Med det arbeidet hun og regjeringen legger opp til for å få i gang grønn havindustri, var det naturlig å spørre henne, sier Stavøstrand. 

Når Tekfisk får tak i ham på telefonen, er han ute på sjøen med «Evoy 1». 

Jobber med barnesykdommer

De første testturene startet for tre uker siden, og Stavøstrand var svært fornøyd med få feil til å være en prøvetur. 

- Det har vært omtrent som ventet. Det dukker opp noen barnesykdommer som vi har jobbet godt med de siste ukene, og nå begynner vi å nærme oss regulær drift, sier han. 

De har blant annet byttet propeller denne dagen, og skal se hva det vil bety. De slet også med at ladingen ble avbrutt, men det viste seg å kunne fikses med software.  

Her kan du høre podkast med Stavøstrand: 

Får testet båten fredag

Evoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen, og har gått sammen med Helgelands Plast om å teste elmotor på en Polarcirkel-båt. De leverer batterisystemer som kan gå i ulike typer båter. Men i første omgang er det hurtiggående båter mellom 20 og 30 fot selskapet vil levere til.

Tekfisk har tidligere skrevet at folk står i kø for å prøve elbåten. Flere får sjansen nå på fredag. 

Da blir det en gjennomgang av båten før dåpen med statsministeren og andre spesielt inviterte som styret, fiskeoppdrettere og båtprodusenter. Etterpå blir det en tur på sjøen. 

zoomEvoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen, og har gått sammen med Helgelands Plast om å teste elmotor på en Polarcirkel-båt. Her fra testingen av «Evoy 1».
Evoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen, og har gått sammen med Helgelands Plast om å teste elmotor på en Polarcirkel-båt. Her fra testingen av «Evoy 1».

To bestillinger

Stavøstrand forteller at de nå har fått inn to bestillinger. 

- Det er vel en bekreftelse på at vi er i gang. Det er veldig kjekt, sier han. 

Foreløpig har ikke selskapet jobbet så mye med salg, men har konsentrert seg om å utvikle prototypen. 

- Det store for oss nå blir Aqua Nor. Da blir det egentlig kick off på salget. 

Jobber med toppfarten

De anslår at «Evoy 1» vil blir den raskeste serieproduserte el-båten i verden.

Selskapet har hatt en konkurranse på Facebook der folk kan gjette toppfarten så langt. Den skal offentliggjøres førstkommende onsdag. 

- Det er en del av en prosess. Vi vet allerede nå at vi ikke har nådd endelig toppfart på onsdag. Vi ser at det er ting vi kan optimalisere og kommer til å ha mer å gå på utover høsten, sier Stavøstrand. 

Fartsrekorden for en «vanlig» el-drevet båt er i dag 51,3 knop, satt av en båt fra det tyske verftet Say Yachts. 

( VILKÅR )
 
Del saken