«Kronprins Haakon» i tørrdokk i Harstad torsdag denne uken.Foto: Jon Eirik Olsen
«Kronprins Haakon» i tørrdokk i Harstad torsdag denne uken.Foto: Jon Eirik Olsen
«Kronprins Haakon» i tørrdokk i Harstad torsdag denne uken.Foto: Jon Eirik Olsen

«Kronprins Haakon» ble skadet i isen

Forskningsskipet ligger på verksted i Harstad.

Forskningsskipet fikk oljelekkasje, en motor ute av drift og is i propellene på toktet i nord denne sommeren, skriver Klassekampen

Nå ligger båten på verksted i Harstad. 

- Isforholdene var ikke noe verre enn det båten er spesifisert for, sier rederisjef Per Nieuwejaar ved Havforskningsinstituttet til Tekfisk. 

Lekk pakning

Hendelsen skjedde under toktet, der målet var å nå Nordpolen. Båten måtte snu på 84 grader nord, da de møtte mer is enn de ventet. Tekfisk har tidligere fått opplyst at «Kronprins Haakon» ikke tok skader av isen. 

- Båten er ikke skadet. Per i dag er bare en lekk pakning som lager stor ståhei, sier Nieuwejaar.  

Pakningen mellom to deler i propellhuset skal ha en åpning på en millimeter eller to. Torsdag formiddag er arbeidet med å finne ut hvor stort problemet er i gang på verftet. 

- Vi vet mer i løpet av dagen når de har fått demontert propellhuset og kommet til denne pakningen, sier rederisjefen. 

Tokt i fare

Ett tokt er allerede avlyst for universitetet i Tromsø, og flere kan stå i fare. Foreløpig er det uvisst når fartøyet er i drift igjen. 

Nieuwejaar håper at det bare er pakningen som er problemet, og at det ikke er blitt skader av lekkasjen lenger inn i mekanismen. 

Håpet er at båten kan være i drift igjen til et planlagt tokt i regi av forskningsprogrammet Arven etter Nansen. Det skal gå fra Svalbard 4.-5. august. 

Kan være barnesykdom

Nieuwejaar understreker at det ikke er uvanlig at de fra tid til annen må avbryte tokt og gå på verksted med forskningsfartøy. 

- Fartøyet er også nytt og er under innkjøring. Da er det alltid litt mer enn år båten har vært i drift noen år og man har fått løst sånne barnesykdommer. 

- Er dette en barnesykdom? 

- Det kan det være. Det må produsenten svare på, om dette er naturlig å forvente eller om det er en feil et sted i prosessen. Vi spekulerer ikke før vi har fakta på bordet. 

1,4 milliarder

«Kronprins Haakon» skulle etter planen vært levert sommeren 2016, men underveis var det mange forsinkelser. Først i november 2018 ble båten døpt.

Havforskningsinstituttet og det italienske verftet Fincantieri har også kranglet om oppgjøret

Prisen på «Kronprins Haakon» er blitt anslått til 1,4 milliarder kroner. Fartøyet eies av Norsk Polarinstitutt og drives av Havforskningsinstituttet. Største bruker skal være UiT Norges arktiske universitet. 

( VILKÅR )
 
Del saken