Ett er levert, mens resten av fartøyene skal etter planen leveres i løpet av årets andre halvår.Illustrasjon: Vard
Ett er levert, mens resten av fartøyene skal etter planen leveres i løpet av årets andre halvår.Illustrasjon: Vard
Ett er levert, mens resten av fartøyene skal etter planen leveres i løpet av årets andre halvår.Illustrasjon: Vard

Sju islandske hekktrålere bygges i Norge. Leveres i løpet av året.

Fire islandske rederier får lån fra Norge for å investere i nye båter.

Tråleren «Vestmannaey» er den første leveransen av syv identiske båter som er bestilt fra Vards skipsverft på Aukra, skriver Eksportkreditt Norge i en pressemelding. Resten skal etter planen leveres i løpet av andre halvår. 

Det er Eksportkreditt Norge som står bak lånene til seks av båtene. Det første lånet utbetales til det islandske fiskebåtrederiet Bergur-Huginn fredag denne uken. 

Ytterligere fem lån, til fem identiske fartøy, skal utbetales til islandske redere i løpet av de kommende månedene. Det totale lånebeløpet er på omtrent 500 millioner kroner. Den islandske banken Landsbankinn stiller som garantist for lånene.

Fiskeribladet har tidligere skrevet at samlet pris på trålerne er 700 millioner kroner

29 meter lange

Båtene er designet av Vard Design i Ålesund. Hvert fartøy har en lengde på 29 meter og bredde på 12 meter, et 240 kubikkmeters stor fryselasterom samt et prosesseringsområde. Båtene vil bli utstyrt med mannskapslugarer med plass til totalt 13 personer.

Fartøyene skal ha et energieffektivt fremdriftssystem med lavt drivstofforbruk, store propeller og ror som sørger for smidig seilas i tøff sjø og for sikker håndtering av fiskeutstyret, står det i meldingen. 

zoom«Vestmannaey» er det første tråleren som leveres. 
«Vestmannaey» er det første tråleren som leveres. 

- Godt jobbet

Rederiene som benytter seg av eksportfinansiering fra Eksportkreditt Norge er Bergur-Huginn, Skinney-Thinganes, og Gjögur, som alle har bestilt to trålere hver. Eieren av det syvende fartøyet har skaffet finansiering gjennom andre kilder.

- Godt jobbet av Vard Aukra å sikre denne verdifulle byggekontrakten på syv fartøy. Verftet har åpenbart imponert det islandske rederkonsortiet både teknisk og kommersielt, sier Olav E. Rygg, utlånsdirektør hos Eksportkreditt Norge i meldingen. 

Sparer tid og energi

Initiativtakeren til den store bestillingen var det islandske fiskebåtrederiet Bergur-Huggin. De kontaktet andre islandske fiskebåtrederier som gikk inn i et konsortium som kunne samarbeide om både byggingen og finansieringen av fartøyene.

- Selv om hver reder er ansvarlig for finansiering av sine fartøy så har konsortium-tilnærmingen gjort oss i stand til å kopiere og gjenbruke deler av finansieringsprosessen. Det har spart både tid og energi for alle involverte parter, sier Olav E. Rygg i meldingen. 

Eksportkreditt Norge tilbyr lånefinansiering til norske og internasjonale selskaper som kjøper produkter og tjenester fra norske eksportører. De eies av Nærings- og fiskeridepartementet. 

( VILKÅR )
 
Del saken