På «Sulehav» skal fangsten tas inn på hekken. - Vi regner med at vi kan fiske i litt dårligere vær da, sier daglig leder Linne Lending i Lending Rederi.Illustrasjon: Seacon
På «Sulehav» skal fangsten tas inn på hekken. - Vi regner med at vi kan fiske i litt dårligere vær da, sier daglig leder Linne Lending i Lending Rederi.Illustrasjon: Seacon
På «Sulehav» skal fangsten tas inn på hekken. - Vi regner med at vi kan fiske i litt dårligere vær da, sier daglig leder Linne Lending i Lending Rederi.Illustrasjon: Seacon

Her er den nye snurrevadbåten «Sulehav»

Lending Rederi i Solund bygger ny båt i Danmark og vil satse for fullt på ferskfisk.

Planen er å fiske hvitfisk i Nordsjøen. 

- Det skal være en ferskfiskbåt. Vi har jo litt erfaring, og ser at ising i kasser gir god kvalitet og ønsker å satse på det, sier Linne Lending, daglig leder i Lending Rederi. 

Bygger for neste generasjon

Hun driver rederiet sammen med mannen Magnar. 

- Nå er jo neste generasjon begynt å bli med, så vi må jo bare satse, sier hun med en latter.

Nå har nemlig sønnen Werner blitt skipper, og han skal gå på det ene skiftet når nye «Sulehav» er ferdig mot slutten av 2020. 

- Hvorfor velger dere å bygge nytt? 

- Vi fikk ikke kjøpt noe som var sånn som vi ville ha det. Og så har vi gode erfaringer med Seacon i Måløy. Vi kontaktet dem og hørte om mulighetene, og de var med, sier Lending. 

Seacon designet også «Sulebas», båten rederiet fikk bygget i 2014

God service i Danmark

Nybåten blir 34,16 meter lang og 9,5 meter bred og bygges ved Thyborøn Skibs & Motor i Danmark. 

Med skrogutformingen har de prøvd å tenke drivstofføkonomi. Vinsjene skal Thyborøn levere. 

- De var også leverandør på «Sulebas», og vi er veldig fornøyd med produktet. De er gode på service, fastslår Lending. 

zoomDaglig leder Tage Hansen ved Thyborøn Skibs & Motor (t.v.) sammen med Linne og Magnar Lending ved siden av en modell av «Sulebas».
Daglig leder Tage Hansen ved Thyborøn Skibs & Motor (t.v.) sammen med Linne og Magnar Lending ved siden av en modell av «Sulebas».

Drillet på snurrevad

Nybygget er en utvidelse av rederiet, så de beholder «Sulebas», som er rigget for not og snurrevad i tillegg til garn. Med den fisker de både hvitfisk og pelagisk, og har mulighet for innfrysing. 

Med «Sulehav» vi de kun satse på snurrevad, og fisken skal leveres fersk. 

- Vi forbereder for tråling også, men har ikke planer om å gjøre det. Vi bygger kun for én utrusting. Du blir mer drilla når du holder på med en ting hele tiden, sier Lending. 

Bedre pris

Snurrevad var nytt for dem da de startet med det på «Sulebas» i 2014.

- Vi har sett at det er en veldig effektiv fangstform, og det gjør at vi ønsker å satse på det. Du får god kvalitet på små hal, sier Lending og forteller at de fangstbegrensning for å holde snurrevadfangstene nede.

Ferskfisk håper de vil gi bedre kvalitet og høyere pris.

- Vi skal selge på auksjon, både i Norge og Danmark. Da må du ha god kvalitet. Vi tror det er fremtiden, sier Lending. 

Tro på framtiden

Hun forteller at de også var i kontakt med norske verft, men at de landet på å bygge i Danmark. 

- Det er en blanding av pris og kvalitet. Vi har sett på verft i Norge også, men det er ikke alle som har hatt kapasitet, sier Lending.

Prisen for båten vil hun imidlertid ikke ut med.

- Vi gjør dette fordi vi har tro på framtiden. Folk må ha mat. Og så har vi Sparebanken Sogn og Fjordane og Innovasjon Norge med. Det gjør det litt lettere, sier Lending.

Jobber med kvoter

Tolv mann skal gå på to skift, og rederiet setter i gang et ansettelsesprosess til neste år. Lending synes det er kjekt å skape nye arbeidsplasser.  

Hun forteller at det blir gode boforhold om bord, men at de allerede er godt vant fra «Sulebas». 

De jobber med å skaffe til veie kvoter.

- Det er work in progress. Vi har fått fatt i noen torskekvoter og litt annet, sier Lending.

Hun håper at verftet begynner kuttingen 1. august. Etter planen skal båten være ferdig mot slutten av 2020.

Informasjon om båten: 

Lengde: 34,16 meter

Bredde: 9,5 meter

Dybde til hoveddekket: 4,2 meter. 

Bruttotonn: 599

( VILKÅR )
 
Del saken