Her testes elbåten «Evoy 1» i Ranafjorden. Hvor fort den går er foreløpig hemmelig.Foto: Leif Stavøstrand
Her testes elbåten «Evoy 1» i Ranafjorden. Hvor fort den går er foreløpig hemmelig.Foto: Leif Stavøstrand
Her testes elbåten «Evoy 1» i Ranafjorden. Hvor fort den går er foreløpig hemmelig.Foto: Leif Stavøstrand

Folk står i kø for å prøve det som kan være verdens raskeste elbåt

Denne uken startet testingen av «Evoy 1», som etter hvert skal på jobb for oppdrettsnæringen.

Mandag var elbåten i gang i Ranafjorden. 

- Det gikk veldig bra, jeg må si at vi er strålende fornøyd med tanke på at det er de første prøveturene, sier daglig leder Leiv Stavøstrand i Evoy til Tekfisk. 

Lite feil

Evoy satser på arbeidsbåter i havbruksnæringen, og har gått sammen med Helgelands Plast om å teste elmotor på en Polarcirkel-båt. Målet er å levere verdens raskeste serieproduserte elbåt.

- Prosjektlederen vår har vært med på en del båter før, og han sier det var uvanlig lite feil for å være en prøvetur. Det må vi være veldig glad for, sier Stavøstrand.

Han forlot jobben som toppsjef på oljebasen i Florø i fjor, og har startet selskapet Evoy sammen med faren. Evoy var i vår med på Katapult Ocean.

Her er film fra første prøvetur:

Farten er hemmelig

Så langt har de hatt fem testturer med båten.

- Vi har testet alle funksjoner, software og kjøling og stresstestet systemene, sier den daglige lederen.

Men hvor fort båten går, og om det dermed er verdens raskeste elbåt, vil han foreløpig ikke ut med.

- Det er hemmelig. Vi har en konkurranse på Facebook der den som gjetter riktig toppfart vinner premier. Det er bare en håndfull mennesker som vet svaret, sier Stavøstrand.

zoomLeif Stavøstrand, daglig leder og gründer i Evoy.
Leif Stavøstrand, daglig leder og gründer i Evoy.

Venteliste for prøvekjøring

Evoy leverer batterisystemer som kan gå i ulike typer båter. Men i første omgang er det hurtiggående båter mellom 20 og 30 fot selskapet vil levere til.

- Vi kan levere systemet før nyttår, sier Stavøstrand.

Det avhenger av om det kommer inn bestillinger.

- Vi har ganske mange som står på liste for prøvekjøring. Jeg forstår det godt siden det er «first of a kind». Men jeg tror de skal bli overbevist, det er en helt annen verden. Bare det å kunne kjøre helt stille, er en surrealistisk opplevelse. Det blir som å seile i høy fart, sier Stavøstrand.

To batteripakker

Båten skal i utgangspunktet brukes som lokalitetsbåt hos oppdrettere, det vil si befraktning mellom land og lokaliteter og arbeid ved merdene. Rekkevidden er på 1-2 timer i marsjfart.

- På en lokalitetsbåt holder det som regel, det vil være lading i begge ender. Vi har ennå ikke møtt en lokalitetsbåt vi ikke kan elektrifisere, sier Stavøstrand.

Systemet kan lades på en halv time, men laderen om bord bruker ti timer.

- Vi har to ulike batteripakker, en med lang rekkevidde og en som kan lade hurtig, sier Stavøstrand. 

zoomElbåten har vært på fem testturer i Ranafjorden. - Vi ser allerede ting vi kan optimalisere nå og videre i serieproduksjon, sier Leif Stavøstrand.
Elbåten har vært på fem testturer i Ranafjorden. - Vi ser allerede ting vi kan optimalisere nå og videre i serieproduksjon, sier Leif Stavøstrand.

Vil ha ned utslippene

Til neste uke skal «Evoy 1» testes hos Marø Havbruk og E. Karstensen Fiskeoppdrett.

- Jeg er veldig spent på om det virker som det skal, hvor lenge vi kan gå med den før den må lades, hvor fort den vil gå og hva du hører av lyd, sier daglig leder Elin Tveit Sveen i Marø Havbruk til Tekfisk. 

Hun er forberedt på at det kan dukke opp småfeil i starten.

- Sånn er det stort sett alltid med nytt utstyr, men vi er spente og gleder oss til å prøve, sier hun.

Marø Havbruk er blant selskapene som er på eiersiden i Evoy.

- Jeg tror både vi i oppdrettsnæringen og alle andre må jobbe mye mer med utfordringene vi vil ha når det gjelder klima i fremtiden. Da må vi som næringsaktører være en av dem som bidrar med å ha mindre utslipp, sier Sveen. 

zoomElmotoren testes først ut i en slik båt fra Polarcirkel.
Elmotoren testes først ut i en slik båt fra Polarcirkel.

Dåp i august

Oppdrettsselskapet, som har samdrift med E. Karstensen Fiskeoppdrett, har landstrøm eller batteri på tre lokaliteter.

- Vi har fått ned utslippene på de tre lokalitetene med 500 tonn CO2 årlig. Det som er spennende er hva vi kan få til på båter for å bli bedre der også. Dette er et ledd i det vi ønsker å være med og teste ut, sier Sveen.

«Evoy 1» eies av Evoy, og skal brukes som testbåt. Etter testingen vil Marø Havbruk vurdere om de vil kjøpe sin egen elbåt.

- I utgangspunktet har vi gått inn i dette som medeier fordi vi har tro på prosjektet, så det er vi innstilt på, sier Sveen.

Båten vil de bruke mellom fôringsflåte og merder til daglig jobbing med fisken. 

Evoy har planer om å ha båtdåp i begynnelsen av august. 

- Det har vært kjempespennende for alle i teamet å være med på dette. Det er åpenbart for alle at teknologien er moden. Alle tester ligger innenfor alle verdier vi har satt, og alle som har prøvd er lettere euforiske. Det er en helt ny verden, og veldig kjekt, sier Stavøstrand.

Her kan du høre podkast med Stavøstrand (spilt inn i mars):

( VILKÅR )
 
Del saken