SATSER: Eskil Lauvik (t.v.) i SinkabergHansen sammen med Ola H. Strand i Bluwrap. Her men en av prøveforsendelsene fra SinkabergHansen.Foto: SinkabergHansen
SATSER: Eskil Lauvik (t.v.) i SinkabergHansen sammen med Ola H. Strand i Bluwrap. Her men en av prøveforsendelsene fra SinkabergHansen.Foto: SinkabergHansen
SATSER: Eskil Lauvik (t.v.) i SinkabergHansen sammen med Ola H. Strand i Bluwrap. Her men en av prøveforsendelsene fra SinkabergHansen.Foto: SinkabergHansen

Allerede før jul kan laks på tog til Kina være en realitet med ny teknologi

BluWrap-teknologien forlenger holdbarheten til laks som er under transport. Det gir muligheter for å sende laks med tog til Kina - og prøveturen er ikke langt unna.

I januar i år uttalte administrerende direktør i Bluwrap Norway, Ola H. Strand, at de ville sende laks med tog fra Narvik til Kina, og laksen ville være like fersk når containerne lastes av i Kina to uker etter. Nå nærmer det seg for det ambisiøse selskapet. 

Åpnet for transitt

Allerede før jul håper firmaet at en testtur fra Narvik til Kina vil skje. Russland har åpnet for transitt av matvarer på bil og tog, dermed kan toget med laks gå fra Narvik gjennom Finland.

- Den russiske regelendringen har vi ventet på. Nå er det en del som skal på plass, og vi må ha godkjennelser for å transportere gjennom Russland. Det tar tid, men planen er å sende den første laksen fra Nord-Norge til Kina før jul i år, sier Strand til Fiskeribladet.

BluWrap

  • BluWrap gir teknologi og løsninger som naturlig forlener holdbarheten til forgjengelige proteiner. Det bruker sin patenterte, oksygenhåndteringsteknikk for å skape og vedlikeholde et helt naturlig, kontrollert atmosfære som suspenderer tid slik at fersk fisk og andre proteiner kan transporteres praktisk talt hvor som helst i verden uten behov for is, miljøskadelig polystyren eller dyrt luftfrakt.

Bluwrap har brukt over 100 millioner kroner på å utvikle en teknologi som forlenger holdbarheten på proteiner. Fisken som transporteres på pall forsegles inn i en type bag og lagres som superkjølt (-1 grad). Inne i bagen lages en spesiell atmosfære, enheten er utstyrt med ulike gasser, sensorer og batterier for å sikre at forholdene er riktige under transporten. Ved ankomst leses ulike verdier av, for å dokumentere forholdene.

Godkjent i USA

BluWrap har hatt flere testkjøringen fra Norge til USA, hvor produktet er godkjent. Blant annet med laks fra samarbeidspartner SinkabergHansen. 

- På laksefileter har vi fått til en holdbarhet på 30 dager, mens den på hodekappet fisk er 40 dager. Med ytterligere utviklingsarbeid tror vi at vi kan forlenge den med ytterligere en uke. Nå jobber vi med å automatisere teknologien, slik at den kan installeres ute i slakterier, forteller Strand. 

- Vi har jobbet intensivt og bredt de siste årene, og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på teknologien. Dette åpner et hav av muligheter for å frakte fersk mat andre steder i verden, slik at flere får mulighet til fersk, god og næringsrik mat, tilføyer Strand. 

Hvitfisk er krevende

Det er store kostnadsbesparelser med teknologien BluWrap har utviklet og kan gi en reduksjon av CO2-utslipp på 90 prosent. 

- Sammenlignet med fly, reduserer man kostnadene 70 - 80 prosent med at det kan fraktes med tog eller båt. Det hjelper å gjøre det bærekraftig å transportere mat ut i verden. 

Det er bare laks BluWrap foreløpig jobber med. De prøver også med svin. Hvitfisk kommer i andre rekke. 

- Det er andre bakterieflora på villfisk og derfor er det mer krevende. Men det er noe vi ser nærmere på, forteller Strand.

Sterk trend

Nå er det Narvik - Kina som står i fokus for nordmannen. 

- Dette er så spennende. Da jeg fikk høre om dette første gangen, tenkte jeg at dette måtte jeg være med på, det er fantastisk. 

- Hvem er den heldige som får sende laksen sin først fra Nord-Norge til Kina?

- Det er ikke avklart ennå, men vi jobber tett sammen med SinkabergHansen og Lerøy.

- Vi ser en sterk trend med fersk mat. Etterspørselen øker og på denne måten kan vi levere fersk mat ut i verden på en bærekraftig måte. Det ser veldig lovende ut, tilføyer en entusiastisk direktør. 

( VILKÅR )
 
Del saken