Virtuell prototyping og simulering av de ulike skipsløsningene er en sentral del av FoU-programmet.Foto: Havyard
Virtuell prototyping og simulering av de ulike skipsløsningene er en sentral del av FoU-programmet.Foto: Havyard
Virtuell prototyping og simulering av de ulike skipsløsningene er en sentral del av FoU-programmet.Foto: Havyard

Havyard og Sintef skal samarbeide om å gjøre skipsfarten mer miljøvennlig

Har inngått avtale om et forskningsprogram som strekker seg over tre år, og har en økonomisk ramme på 130 millioner kroner.

FoU-programmet inkluderer prosjekter innen ulike teknologiområder, herunder skipsdesign, hybride maskineriløsninger og digitalisering, ifølge en pressemeldung. 

Målet er å utvikle kompetanse og løsninger som gjør Havyard i stand til å levere enda mer miljøvennlige og sikre skip til sine kunder. Programmet bygger videre på et utviklingsløp Havyard har drevet systematisk det siste tiåret allerede, samt forskning som er gjort i samarbeid med Sintef i FoU-senteret SFI Smart Maritime.

- Vi har hatt stort utbytte av samarbeidet med SINTEF Ocean allerede, og vi ønsker å styrke dette gjennom denne satsningen. Miljøutslippene fra skipsfarten må reduseres samtidig som sikkerheten opprettholdes, og vi ønsker å være i front av denne utviklingen. I Sintef finner vi et av de ledende fagmiljøene globalt på temaet, sier Kristian Steinsvik, leder for FoU i Havyard i meldingen.

- I tillegg til å gi konkrete innovasjoner for Havyard, vil denne satsningen også fremskaffe kunnskap som kommer hele næringen og samfunnet til gode, sier Trond Johnsen, forskningsleder i SINTEF Ocean og leder for SFI Smart Maritime.

Havyard står blant annet bak verdens største brønnbåt, «Ronja Storm». Verftet skal også bygge nye brønnbåter for Norsk Fisketransport.

( VILKÅR )
 
Del saken