ALLSIDIG: Snurrevad blir hovedredskapet om bord på nye «Meybell», men reder Stig Meyer legger også opp for å drifte med krabbeteiner, og linedrift. Båten kan i tillegg rigges for not.Foto: Grovfjord Båtbyggeri
ALLSIDIG: Snurrevad blir hovedredskapet om bord på nye «Meybell», men reder Stig Meyer legger også opp for å drifte med krabbeteiner, og linedrift. Båten kan i tillegg rigges for not.Foto: Grovfjord Båtbyggeri
ALLSIDIG: Snurrevad blir hovedredskapet om bord på nye «Meybell», men reder Stig Meyer legger også opp for å drifte med krabbeteiner, og linedrift. Båten kan i tillegg rigges for not.Foto: Grovfjord Båtbyggeri

Nybåten «Meybell» er 13 meter lang, men har like mye utstyr som en dobbelt så stor båt

Onsdag denne uken fikk reder Stig Meyer overta den splitter nye kystfiskebåten.

Båten er bygget hos Grovfjord Båtbyggeri, er 12,99 meter lang, og har et lasterom på 52 kubikkmeter.

- Jeg vet ikke om noen andre båter på denne lengden som har større lasterom, sier daglig leder Vidar Sjøvoll hos Grovfjord. 

Litt forsinket

Han kunne sende båten fra seg denne uken, litt senere enn planlagt.

- Ja, den var i utgangspunktet forsinket fra underleverandør, sier Sjøvoll.

- Hvilken betydning fikk det for dere?

- Det stresset oss litt mer, og vi måtte utsette noe vedlikeholdsarbeid på båter som ventet, men det var ingen store konsekvenser.

- Har det vært noen utfordringer med byggingen underveis?

- Det er egentlig ikke noen store utfordringer, men det er en liten båt med masse utstyr som skal plasseres på liten plass. Det må tenkes nøye gjennom før man monterer det.

zoomSNURREVADBÅT: «Meybell» er en snurrevadbåt på 12,99 x 6,0 meter bygget av Grovfjord Båtbyggeri for reder Stig Meyer fra Havøysund i Måsøy kommune i Finnmark.
SNURREVADBÅT: «Meybell» er en snurrevadbåt på 12,99 x 6,0 meter bygget av Grovfjord Båtbyggeri for reder Stig Meyer fra Havøysund i Måsøy kommune i Finnmark.

Går fra 15 til 13 meter

«Meybell» er nemlig like godt utstyrt som dobbelt så store båter, ifølge Sjøvoll, men mange av instrumentene er tilpasset mindre båter.

- Det er veldig godt gjennomtenkt. Det må det være, ellers krasjer det med annet utstyr, sier han. 

Skroget er bygget i Kina, og kom til Grovfjord i julen. Snurrevad blir hovedredskapet, men reder Stig Meyer legger også opp for krabbeteiner, og i tillegg linedrift.

Akkurat nå er fiskeren og båten i Hammerfest for å montere det siste av elektronikk om bord.

- Så langt er jeg fornøyd, selv om vi ikke har gjort noe mer enn å gå fra Grovfjord og hit. Det var litt ruskevær på slutten, og den oppførte seg veldig bra i sjøen til å være så liten båt, sier Meyer til Tekfisk.

FAKTA: «MEYBELL»

  • Snurrevadbåt på 12,99 x 6,0 meter
  • Lasterom på 52 kubikkmeter, hovedmotor på 500 hk. Tegnet av NSK Ship Design i Harstad.
  • Det er lagt opp til at et mannskap på to skal drive båten store deler av året, mens det forsterkes med en person i de mest hektiske sesongfiskeriene.
  • Båten kan enkelt rigges om til linedrift og krabbeteiner ved behov, og det kan også fiskes med not.

Begynner med torsken

De runde formene fra snurrevadbåten «Sofie» føres nå videre i «Meybell». Teorien er at de runde linjene skal bidra til mer harmoniske bevegelser i sjøen.

- Når vi er ferdige her, skal vi gå hjem til Havøysund, og ta om bord fiskeredskaper neste uke, sånn at vi er klar for å gå på sjøen så snart vi får klarsignal fra Fiskeridirektoratet, sier Meyer.

zoomFisker Stig Meyer har nå fått ny båt.
Fisker Stig Meyer har nå fått ny båt.

Planen er å begynne med å fiske med snurrevad etter torsk.

- Vi har hele torskekvota igjen, så det prioriterer vi først, sier Meyer.

Når dåpen skal være, er foreløpig ikke bestemt.

- Vi får ta det en dag det ikke sner, sier fiskeren.

Får plass til alt

Han har vært aktivt med under hele byggeprosessen, og var også med til Kina da skroget ble bygget der.

- Jeg vil berømme arbeidet på Grovfjord, de har levert et flott produkt, sier Meyer.

50-fotingen «Steinryggen», nå solgt til Lofoten, har vært hans arbeidsplass de siste årene.

- Når vi går ned i båtstørrelse fra 15 til 13 meter har ikke det noen direkte reguleringsmessig begrunnelse. Selv om «gammelbåten» var fra 2002, og en romslig båt den gangen, så har tidene forandret seg betydelig i bransjen. Faktum er at vi som nevnt får plass til alt utstyr vi ønsker om bord i den nye båten, med grei margin, sa Meyer til Fiskeribladet i november.

God komfort

Han så derfor liten grunn til å legge penger i et større skrog. 

- Vi får alle fasiliteter vi trenger for å bo og arbeide om bord, enten vi driver fiske hjemmefra, som vi stort sett vil gjøre, eller vi flytter på oss etter hvor fisket måtte foregå, sa Meyer.

Sjøvoll trekker også frem komforten om bord som et pluss.

- Boligdelen i båten er ekstra bra til å være en 42 fots båt. Den har samme utstyr som hjemme i huset eller leiligheten, og har god plass, sier han.

Nybåten får stamplinedrift om bord. Det gir enklest mulig omrigging til annet bruk, samtidig som egning i dag tilbys mange steder i den nordlige delen av landet.

zoomSØSTERSKIP: «Meybell» er søsterskipet til «Sofie», som ble bygget for brødrene Leif Einar og Bjørn Karlsen i Svolvær.
SØSTERSKIP: «Meybell» er søsterskipet til «Sofie», som ble bygget for brødrene Leif Einar og Bjørn Karlsen i Svolvær.

Runde former

Det er NSK Ship Design som har tegnet den nye serien kystfiskebåter fra verftet i Grovfjord.

Tegnearbeidet på neste båt er allerede i gang. Den skal hete «H. Larsen», og kontrakten ble undertegnet på Lofotfishing tidligere i år

Sjøvoll er glad for å være i gang med nybygg.

- Det gir en jevnere sysselsetting, vi vet hva vi får å gjøre, og får ny kompetanse. Alle synes det er bra å bygge nytt, ikke bare restaurere gammelt, sier han.

zoom52 KUBIKK: «Meybell» har et lasterom på 52 kubikkmeter, og en hovedmotor på 500 hk. Båten er tegnet av NSK Ship Design i Harstad.
52 KUBIKK: «Meybell» har et lasterom på 52 kubikkmeter, og en hovedmotor på 500 hk. Båten er tegnet av NSK Ship Design i Harstad.
( VILKÅR )
 
Del saken