Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Pedersen er to av de tre gründerne bak Norway in a Box.Foto: Kirsti K. Sømme, Stiim Aqua Cluster
Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Pedersen er to av de tre gründerne bak Norway in a Box.Foto: Kirsti K. Sømme, Stiim Aqua Cluster
Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Pedersen er to av de tre gründerne bak Norway in a Box.Foto: Kirsti K. Sømme, Stiim Aqua Cluster

Stavanger-bedrift bruker blokk-kjedeteknologi på sjømat til Kina

På den måten kan kundene gå tilbake og se hvor varen er produsert, og til og med hvilket fôr fisken har spist.

Stavangerbedriften Norway in a Box, som i år deltar på Stiim Aqua Clusters vekstprogram Ocean of Opportunities, er i gang med direktesalg til kunder og salg via nett.

Gründerne bruker blokk-kjedeteknologi og QR-koder på produktene de selger, og Norway in a Box ønsker å kontrollere verdikjeden fra produsent i Norge til forbrukerne i Kina.

- Vi kommer fra utsiden av havnæringen, så det vil være fint å få bedre innsikt i sjømatbransjen. Vi får testet ut vårt konsept overfor folk i bransjen og utvidet vårt nettverk, sa Espen Strand Henriksen om det å være med i Ocean of Opportunities tidligere i måneden.

13. mai i år var han i Kina på en høytidelig seremoni som markerte at den første norske laksen med blokk-kjedesporing ankom Kina.

På sikt er planen å opprette egne butikker i Kina, en slags gourmet fast food-kjede der kundene både kan kjøpe råvarer og ferdige matretter laget av norske råvarer.

( VILKÅR )
 
Del saken