FORNØYDE: Nils Hallvard Molnes (t.h) og Nils Kåre Gjøsund i Vigra-selskapet Fish Group of Norway har fått utdelt krillkonsesjon. I hånden har han en boks som inneholder krillmel. Nå skal det bygges både fabrikk og ny båt.Foto: Øyvind Snorre Magelssen, Øyblikk
FORNØYDE: Nils Hallvard Molnes (t.h) og Nils Kåre Gjøsund i Vigra-selskapet Fish Group of Norway har fått utdelt krillkonsesjon. I hånden har han en boks som inneholder krillmel. Nå skal det bygges både fabrikk og ny båt.Foto: Øyvind Snorre Magelssen, Øyblikk
FORNØYDE: Nils Hallvard Molnes (t.h) og Nils Kåre Gjøsund i Vigra-selskapet Fish Group of Norway har fått utdelt krillkonsesjon. I hånden har han en boks som inneholder krillmel. Nå skal det bygges både fabrikk og ny båt.Foto: Øyvind Snorre Magelssen, Øyblikk

De skal bygge fiskebåt og fabrikk for 1,2 milliarder

Nils Hallvard Molnes åpner lommeboken og skal investere nærmere 1,2 milliarder kroner i ny krillbåt og -fabrikk. - De siste skal bli de første, humrer Molnes etter at han tirsdag endelig fikk krillkonsesjon.

Tirsdag ble det kjent at fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) har gitt en tredje krillkonsesjon til Molnes’ selskap Fish Group of Norway. Sjefen selv, Nils Hallvard Molnes, er strålende fornøyd, selv om han aller helst ville hatt to konsesjoner.

- Vi søkte om to. Vi er fornøyd vi endelig har fått konsesjon, men jeg gir ikke opp kampen om å få en ekstra, sier han til Fiskeribladet.

Ventet lenge

Molnes startet allerede på slutten av 1990-tallet med planene om å fangste krill. Da det ble åpnet opp for tannfiske i Sørishavet var han på gang, og jobbet i årene frem til 2003-04 for å få norske myndigheter til å åpne opp for krill- og tannfiske. 

Etter mye om og men ble det gitt konsesjoner, men Molnes fikk ikke. Han ble lovet konsesjon ved neste konsesjonsrunde, men heller ikke da fikk Molnes gjennomslag. Først nå, om lag 20 år etter de første initiativene, har han fått konsesjonen han ønsket seg.

Krill i Antarktis

  • Fem nasjoner har i fjor drevet krillfiske i Antarktis: Norge, Kina, Sør-Korea, Chile og Ukraina. Det har til sammen vært ti fartøy i fisket.
  • Det er satt av en kvote på over 600.000 tonn i det aktuelle området hvor krillen fiskes, som er beregnet til å være en prosent av den estimerte biomassen på 60 millioner tonn i området. Det er trolig blitt fisket under halvparten av dette i fjor.
  • Norge har fire konsesjoner. Tre av disse er nå i hendene på Aker BioMarine etter tildeling av ervervstillatelsen for fiske med «Juvel». 
  • Rimfrost til Stig Remøy har den fjerde konsesjonen.
  • Ytterligere to konsesjoner er utlyst i Norge med til sammen tre søkere.

- Først av alt må jeg takke fiskeriministeren for og tatt affære og gitt oss denne konsesjonen. Det viser at vi har en handlekraftig minister, sier han.

Nesvik har også klokkertro på Molnes og at dette er en viktig fremtidsnæring for Norge.

- Etter at jeg nylig fikk en orientering av Havforskningsinstituttet fra forskningstoktet i Antarktis, er jeg trygg på at høstingen er godt innenfor bærekraftige rammer når vi utvider med en ny tredje konsesjon, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik.

Ny båt og fabrikk

Molnes vil nå bygge både ny båt og ny fabrikk. Fabrikkskipet som er planlagt vil bli 140 meter langt og 25 meter bredt, og vil koste rundt 900 millioner kroner å bygge. Det blir et hybridskip, med vindturbiner, solcellepaneler og ny batteriteknologi. I tillegg til selve produksjonsmetoden vil også selve driften redusere miljøavtrykket i Arktis.

zoomNY BÅT: Fish Group of Norway fikk en ny krillkonsesjon. Nå skal selskapet bygge ny krillbåt.
NY BÅT: Fish Group of Norway fikk en ny krillkonsesjon. Nå skal selskapet bygge ny krillbåt.

- Vi vil kunne spare svært mye drivstoff, nærmere 60.000 lite i døgnet. Det vil gi oss store besparelser, og gi oss svært store forsprang når det innføres tøffere krav i forhold til utslipp av CO2 og Nox, sier han.

Båten har vært under planlegging lenge, og bygger på de opprinnelige tegningene fra slutten av 1990-tallet. Tegningene er laget i samarbeid med Skipsteknisk i Ålesund.

Byggetid tre år

- Det er Skipsteknisk som har tegnet båten, og jeg satser på å sende den ut på anbud i løpet av høsten. Vi regner med det tar to år å bygge den, så forhåpentlig er båten klar om tre til 3,5 år, sier han videre. 

- Dere har altså ikke vurdert å leie en båt for å komme i gang før?

- Nei, det er ikke bare-bare å leie en fabrikkbåt. Skipene som opererer på krillfisket er spesielle, og har blant tykkere skrog (isklasset). Vi vil derfor først starte opp når båten er på plass om tre til 3,5 år, sier han.

Molnes håper også båten kan bygges i Norge, men foreløpig er ingenting klart.

Krillen kaldpresses

Teknikken selskapet skal bruke er å kaldpresse krillen og ta saltvannet ut før den fryses ned på fartøyet. Deretter skal den fraktes til en fabrikk på land. Fish Group har et samarbeid med GEA Norge som har utviklet metoden.

Og Molnes har planene klare også for en ny fabrikk på land. Den skal bygges i regionen, og har en prislapp på 250-300 millioner kroner. Nå ser Molnes etter en egnet industritomt i nærheten av hjemstaden, og planen er at de skal gi arbeid til 50 personer.

- Vi går noen spennende tider i møte, og det er store investeringer vi skal gjøre. Vi har regnet på dette, og har god tro på at dette blir bra butikk. Det er også viktig for oss at vi skaper arbeidsplasser her hjemme i Norge, sier han.

Stor fabrikk

Planen er at fabrikken skal stå ferdig samtidig med at båten er klar for krillfisket. Fabrikken er imidlertid dimensjonert for to krillkonsesjoner, så Molnes håper å kunne ta imot råstoff fra andre arter også.

- Vi tror blant annet vi kan bruke restråstoff fra hvitfisken. 

Molnes har også klokkertro på at han klarer å skaffe rikelig med folk til både fabrikken og båten. 

- Det er fullt med flinke folk på kysten. Jeg tror derfor det skal gå greit å få bemannet de jobbene vi har.

( VILKÅR )
 
Del saken