Slik ser den nye «Skår Senior» ut.Foto: Marin Teknikk
Slik ser den nye «Skår Senior» ut.Foto: Marin Teknikk
Slik ser den nye «Skår Senior» ut.Foto: Marin Teknikk

Denne nye kystbåten blir 48 meter lang og skal bygges i Norge

Familierederiet Skår Senior skal bygge ny kystbåt som skal drive med både ringnot og tråling.

Det er designerne Marin Teknikk på Gurskøy som har tegnet den nye kystbåten. Båten blir 48 meter lang og 12 meter bred. Volumet i lasterommet blir 500 kubikk.

- Vi har tenkt på dette siden vi solgte gamle «Skår Senior» i 2011, sier reder Roy Skår til Fiskeribladet.

Trygghet og komforten for mannskapet er noen av årsakene til at Skår Senior bygger nytt. Dessuten mulighetene til å få mer fisk.

Nybåten skal stå ferdig i 2021, og det er ennå ikke bestemt hvor den skal bygges. Det eneste som er bestemt er at den skal bygges i Norge. Båten blir hetende «Skår Senior», slik den forrige båten til rederne heter.

Nye Skår Senior

  • Det nye kombinerte kystsnurpenot og trålerfartøyet, med design type MT1120, blir cirka 48 meter langt og 12 meter bredt. 
  • Den vil bli utrustet med topp moderne snurpe og trålutstyr, samt 500m3 RSW laste tanker og vacuum system for mest mulig skånsom behandling av fisken.
  • Skrog og fremdriftssystem optimaliseres for lavt brennoljeforbruk og lave utslipp til miljøet.

Selger gamlebåten

Rederiet har fra før båten «Jøkul», som er 40 meter lang. Den overtok rederiet i 2011 Planene er å selge «Jøkul», og få plass en avtale med et verft i løpet av sommeren-høsten i år.

- Vi satser på å bygge den ved et verft i Norge, fortsetter Skår.

- Vi får en større båt med bedre komfort for mannskapet. Den nye båten blir også rigget for tråling fordi fisken av og til på året er bedre tilgjengelig med trål. Utviklingen går i retning større båter, sier reder og skipper Roy Skår til nett.no

En båt som er åtte meter lenger enn dagens «Jøkul» gir også bedre stabilitet og trygghet når de går lengre til sjøs.

zoomRepresentanter fra rederiet Skår Senior og skipsdesignerne i Marin Teknikk om bord i gamle «Jøkul» fra 2007. Richard Gjerde (f.v.), Roy Skår, Torgeir Bigset, Trond Kvalsvik, Svein-Rune Gjerde og Jan-Arve Drabløs.
Representanter fra rederiet Skår Senior og skipsdesignerne i Marin Teknikk om bord i gamle «Jøkul» fra 2007. Richard Gjerde (f.v.), Roy Skår, Torgeir Bigset, Trond Kvalsvik, Svein-Rune Gjerde og Jan-Arve Drabløs.

Første kystbåt av den størrelsen

Skår er svært fornøyd med det nye designet på båten, og sier det har vært spennende å jobbe med designerne.

- Tegnerne holder til bare 20 minutt hjemmefra. De hadde det fineste designet, og det har vært lett å reise på kontoret deres og diskutere tegningen underveis, sier Skår.

Grønn båt

Det er Marin Teknikk som har designet båten, og de synes også det har vært artig å jobbe med nybåten. Det er den første kystbåten av den størrelsen de tegner.

- Å tegne en ny båt er jo alltid vanskelig. Det bærer ofte preg av kompromisser. Det har vi gjort her også, sier salgsdirektør Richard Gjerde.

- Det er jo in med all muligens grønne båter nå. Med både elektrisk og hybrid drift. Kan vi vente oss noe slikt her også?

- Det jobber vi med, og også denne båten skal bli grønn, sier han. 

Gjerde vil foreløpig ikke konkretisere hva det betyr.

Svært tilfredse

- Vi er svært tilfreds med å lande slike avtaler som sikrer arbeidsplasser på Marin Teknikk for våre dyktige ingeniører, samt skape aktivitet ellers rundt om i det maritime miljøet i Norge. Det er også spennende og givende å få jobbe tett oppimot dyktige redere i regionen, sier Gjerde og legger til:

- Fra vårt utgangspunkt i Herøy befester vi vår lokale sterke kompetanse innen fiskeri og maritim industri, og er med på å skape verdier som kommer det maritime clusteret til gode.

( VILKÅR )
 
Del saken