HØYSESONG HELE ÅRET: Bjarne Kvernenes i Kvernenes Båtbyggeri AS på Fitjar utenfor Bergen, opplever at livsverket hans far grunnla lever i beste vel. Geir Rommetveit i forgrunnen, Gisle Vestbøstad og Bjarne Kvernenes.Foto: Kjersti Sandvik
HØYSESONG HELE ÅRET: Bjarne Kvernenes i Kvernenes Båtbyggeri AS på Fitjar utenfor Bergen, opplever at livsverket hans far grunnla lever i beste vel. Geir Rommetveit i forgrunnen, Gisle Vestbøstad og Bjarne Kvernenes.Foto: Kjersti Sandvik
HØYSESONG HELE ÅRET: Bjarne Kvernenes i Kvernenes Båtbyggeri AS på Fitjar utenfor Bergen, opplever at livsverket hans far grunnla lever i beste vel. Geir Rommetveit i forgrunnen, Gisle Vestbøstad og Bjarne Kvernenes.Foto: Kjersti Sandvik

Jobb er livsstil. Bjarne Kvernenes har levd med båter hele livet

Han er egentlig pensjonist, men stiller fortsatt på jobb i bedriften han eier. Bortsett fra noen år på teknisk fagskole i Bergen, har han jobbet ved Kvernenes båtbyggeri hele sitt liv.

- Det er ikke til å tro, sier Bjarne Kvernenes.

- Har årene gått fort?

- Ja, jeg vil si det. 

Som far, så sønn

Det lille verkstedet ligger i Fitjar sentrum på Stord. «Kontor» står det på en av dørene, og her inne sitter Kvernenes sammen med Jorunn Gjøen. Hun protesterer når Kvernenes påstår at ingen lenger er avhengig av at han er her hver dag. 

- Vi vil gjerne ha deg her, sier Gjøen.

- Gammel kunnskap er vel god å ha, sier Kvernenes.

- Du har mye erfaring, supplerer hun.

Kvernenes overtok verkstedet etter sin far, som var med i bedriften til på 1980-tallet. Ingen av hans tre barn ønsker å overta etter ham, men en av de ansatte, Gisle Vestbøstad har kjøpt seg inn i bedriften, og det viktigste for Kvernenes er at driften fortsetter. 

zoomMEDEIER. Gisle Vestbøstad (t.v) kom inn på eiersiden i Kvernenes Båtbyggeri for noen år siden. Her sammen med Bjarne Kvernenes.
MEDEIER. Gisle Vestbøstad (t.v) kom inn på eiersiden i Kvernenes Båtbyggeri for noen år siden. Her sammen med Bjarne Kvernenes.

En livsstil

Han bor like ved verkstedet, og konstaterer at jobben er blitt en livsstil. Livet på verkstedet har fulgt opp og nedturer i fiskeriene siden oppstart i 1948.

Fiskebåter, skyssbåter, nybygg og reparasjoner var de viktigste i verkstedets første tiår. Senere kom oppdrettsnæringen og behovet for arbeidsbåter. Mot slutten av 1980-årene tok de et valg og bestemte seg for å ikke lenger ta nybygg.

- Markedet for nybygg begynte å falle og vi bestemte oss for å satse på service, reparasjoner og elektronikk, sier Kvernenes.

zoomDenne prisen ville nok far blitt glad for, sier Bjarne Kvamme om tildelingen av Fitjar kommunes næringspris i 2017.
Denne prisen ville nok far blitt glad for, sier Bjarne Kvamme om tildelingen av Fitjar kommunes næringspris i 2017.

Veien videre

Journalisten kom fra Bergen med en hybrid ferge. Ser vi ut vinduet, faller blikket på vindmølleparken på fjellet et lite stykke unna. At det også går mot hybride fiskebåter, er noe både gammel og ny bedriftsleder er opptatt av.

- Det skjer mye på elektrisitet og vi skal være med, sier Kvernenes. 

- Vi kommer nok dit at vi må kunne drive service på elektriske og hybridbåter. Leverandørene jobber med å få ned NOX-utslippene, både på bil og båt og dieselmotoren vil nok bli bruk i mange år framover. Det er ikke farlig å bruke diesel hvis vi klarer å la være å slippe ut gassene, sier Vestbøstad.

Sesong hele året

Verkstedet har mellom 200 og 250 båter innom i løpet av et år. Cirka halvparten av dem er bare innom slippen, for å få på litt bunnsmurning og klargjøres før de skal ut igjen på fiske. I tillegg er det en del fritidsbåter innom.

- Det går i ett hele året. Vår største kunde har 15-20 arbeidsbåter og det er alltid noen innom. Så skjer det noe hele tiden. Lystbåter som renner på land, og så videre. 

- Vi har vært heldige. Vi har faste, lojale kunder og trenger ikke å markedsføre oss. Her går jungeltelegrafen, sier Vestbøstad. 

Kvernenes Båtbyggeri as
Tall i mill. kr20172016Endr. i %
Driftsinntekter16,215,82,5
Driftsresultat2,21,1
Resultat før skatt2,21,1

Omsetningen gikk litt opp fra 2016 til 2017 og doblet driftsresultatet til 2,2. Tilsvarende ble resultat før skatt doblet.

Selskapet hadde ved utgangen av 2017 en egenkapital på 2,7 millioner kroner. Selskapet har ingen langsiktig gjeld og en egenkapitalandel på 39,4 prosent.

Omsetningen i 2018 blir omtrent som i 2017, men resultatet går litt ned.

Lys framtid

Kvernenes tror at sjømatnæringen i Norge, med den lange kysten og tilgang til friskt hav, vil vokse og gi arbeid til verftet i mange år framover.

- Hvis kundegruppen vi har jobbet mot eksisterer videre, er vi i det markedet vi skal være. 

Jeg tror fiskerinæringen vil fortsette og i oppdrett er vi kanskje bare i starten, sier Kvernenes. 

zoomPÅ SLIPPEN: Det er nok å gjøre året rundt hos Kvernenes Båtbyggeri.
PÅ SLIPPEN: Det er nok å gjøre året rundt hos Kvernenes Båtbyggeri.
( VILKÅR )
 
Del saken