Skroget til den nye tråleren bygges ved Vard Braila i Romania. Vard Søviknes i Haram vil være ansvarlig for utrusting og ferdigstilling.Foto: Havfisk
Skroget til den nye tråleren bygges ved Vard Braila i Romania. Vard Søviknes i Haram vil være ansvarlig for utrusting og ferdigstilling.Foto: Havfisk
Skroget til den nye tråleren bygges ved Vard Braila i Romania. Vard Søviknes i Haram vil være ansvarlig for utrusting og ferdigstilling.Foto: Havfisk

I Havfisk sin nye tråler skal fisken få svømme i tanker til den skal i fabrikken

Det er første gang en ny tråler bygges med vått mottak om bord.

På vanlig trålfiske i dag tømmes trålen i en mottakstank uten vann, og den siste fisken kan ha ligget der i noen timer før den blir produsert.

Bedre kvalitet

I den nye tråleren til Havfisk, som skal leveres i januar til neste år, blir tankene fylt med sjøvann.

- Vi har troen på at det å holde fisken i live til den blir produsert, gir bedre kvalitet. Det har også vært gjort forsøk som støtter dette, sier operasjonssjef Odd Johan Fladmark ved Havfisk AS til Tekfisk.

Havfisk har fått fire millioner av FHF og Innovasjon Norge til å bygge vått mottak.

Forsøk som er gjort tidligere viser at trålfanget fisk hadde en overlevingsgrad på opp til 90 prosent om de kom i tanker med vann før de ble produsert.

- Det syntes vi hørtes veldig interessant ut. «Molnes», som har bygget om et eksisterende mottak, har hatt gode erfaringer med dette, sier Fladmark. 

Nytt design

Slik det er i dag kan den siste fisken som produseres ha vært død i flere timer før den blir produsert. Dette gjør det vanskelig å tømme den for blod selv med gode og effektive utblødningstanker.

- Ved å bygge anlegget fra grunnen av, håper vi å få til enda bedre kvalitet og overlevelse enn andre har fått til, sier operasjonssjefen.

I samarbeid med Vard og MMC First Process har de designet helt nye tanker til den nye tråleren. Disse blir litt større enn de som vanligvis er om bord. 

- Det blir en stor utskiftning av vann, og skal de tåle vanntrykket, må de designes på en annen måte. Det må være en jevn fordeling av vannet i hele arealet av tanken, og vi har gjort mye utvikling for å få det til, sier Fladmark.

zoomSlik skal den nye hekktråleren se ut.
Slik skal den nye hekktråleren se ut.

Prøving og feiling

Vanligvis er fiskemottaket om bord delt i fire kammer, mens i den nye tråleren blir det delt opp i seks mindre, tette tanker. Vannet hentes fra sjøen og kan skiftes ut seks ganger i timen i det hundre kubikkmeter store mottaket.

- Det blir styring og overvåkning av vannkvaliteten, vi må passe på at fisken har friskt vann å svømme i, sier Fladmark.

Død fisk vil bli sortert ut først.

- Det vil uansett alltid være noe fisk som er død eller nær død ved ombordtaking, og vi har derfor utviklet et opplegg for å ta ut og produsere denne først, slik at kvaliteten bevares på denne også. Tanken her er at den som lever haster det mindre med, sier Fladmark.

Han er spent på om de får alt til å fungere.

- Det blir en del prøving og feiling for å se om designløsningene vi har valgt er gode, om det er ting som kan forbedres, sier han.

Jevnere flyt

Hvis teknologien fungerer, kan det også endre produksjonsmåten om bord.

- I dag har vi en voldsom kapasitet på alle ledd i fabrikken. Først skal du bløgge, sløye, kappe hode, blø ut, sortere, og så fryse den inn eller legge den i kar med is. Alt er dimensjonert slik at du skal kunne gjøre det fortest mulig, sier Fladmark.

Han tror vått mottak kan gi en jevnere flyt i fabrikken.

- Men i denne omgang kjører vi på samme måte som andre fabrikker, med stor kapasitet, sier han.

Noe av det han er spent på, er hvordan fisken trives i tanken og hvor stresset den blir. I noen tilfeller vil flere ulike typer fisk være i samme tank.

- Jeg mistenker at det vil være lurt å få fisken produsert så fort som mulig selv om den holdes i live. Det vil være bra for fisken og kvaliteten å få den produsert unna, sier Fladmark. 

Fremtiden?

Han tror vått mottak vil komme i flere trålere fremover.

- Ja, jeg tror dette er kommet for å bli. Vi ser at det kommer en ganske lik båt etter oss som har et lignende system, sier han, og viser til Nergård sin nye tråler

Det samme tror fagsjef Roar Pedersen i FHF.

- Jeg håper og tror vått mottak kan bli fremtiden, sier han til Tekfisk.

Engenes Fiskeriselskap sin nye tråler får også vått mottak.

FHF har en rekke prosjekter gående som skal bidra til å effektivisere produksjonen om bord i trålerne og heve kvaliteten. De går blant annet på automatisk bløgging, sortering og forbedring av filetmaskinene.

- Vi jobber for at fisken skal gli gjennom båten uten at den blir berørt av menneskehender. Vi er ikke kommet dit ennå, men det er målsetningen, sier Pedersen.

Til Norge i sommer

Byggingen av Havfisk-tråleren er i rute. Båten, som er et modifisert søsterskip til «Nordtind», kommer til Norge for utrustning i slutten av juli.

Fartøyet vil bli den første hekktråleren med integrert energilagringssystem, med muligheter for både batteridrift, diesel-mekanisk og dieselelektrisk fremdrift.

MMC First Process leverer sin aller første fabrikk til ombordproduksjon i tråleren, og kalte i fjor ordren et gjennombrudd.

Hekktråleren blir 80 meter lang og 17 meter bred. Den får installert en avansert fiskefabrikk med to separate lasterom for kjøling og frysing av fisk, samt en frysekapasitet på 80 tonn per døgn.

( VILKÅR )
 
Del saken