JT Electric leverer fôrflåter i skipdesign og standard stålflåter. Dette ombygde lasteskipet skal brukes på vestkysten av Færøyene. Foto: JT Electric
JT Electric leverer fôrflåter i skipdesign og standard stålflåter. Dette ombygde lasteskipet skal brukes på vestkysten av Færøyene. Foto: JT Electric
JT Electric leverer fôrflåter i skipdesign og standard stålflåter. Dette ombygde lasteskipet skal brukes på vestkysten av Færøyene. Foto: JT Electric

En av de største fôrflåtene i verden leveres på Færøyene

Et 79 meter langt lasteskip er bygd om, og skal ha en fôrkapasitet på 850 tonn.

Dette kan lett oppgraderes til 1400 tonn, skriver det færøyske selskapet JT electric i en pressemelding. Fôrflåten skal leveres til lakseprodusenten Hiddenfjord på Færøyene, og skal være en av de største fôrflåtene i verden, ifølge pressemeldingen. 

I fjor høst leverte JT Electric en 75 meter lang fôrflåte til Bakkafrost. Også denne var et ombygd lasteskip. 

Utilgjengelig og eksponert

Fôrflåten skal forankres på vestkysten av Færøyene, og lokaliteten Víkum ligger i et svært eksponert område. Dette stiller store krav til stabilitet, i og med at fôrflåten kan være utilgjengelig enkelte dager, og til og med uker, hvert år. 

Den er utstyrt med 8 Line Multi-Feeding System, utviklet av JT electric. Den er fullautomatisert og kan fôre både laks og rognkjeks gjennom de samme linjene. 

Flåten er ubemannet og fjernstyres fra land. 

Lite støy og miljøpåvirkning

Blåsere og generatorer er blitt installert i skap for å minimere støy, og flåten skal også ha minimal påvirkning på miljøet. 

- Å bygge en fôrflåte for et så utsatt og avsidesliggende område har vært et veldig spennende prosjekt for oss, fordi kravene er ekstremt høye, sier Suni Justinussen, administrerende direktør i JT electric, i meldingen. 

Dette er det tredje «skipsdesignede» fôrflåten selskapet har levert til Hiddenfjord. 

i sommer vil selskapet ha fôranlegg på Færøyene, Storbritannia, Canada og Norge. 

( VILKÅR )
 
Del saken